Lite nybörjar frågor. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite nybörjar frågor.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lite nybörjar frågor.

Tjena alla!! jag började fiska för något år sen och känner ingen direkt som gillar fiske och kan speccielt mycket om det så jag är realtivt mycket själv lärd men jag har ett par frågot om havs fiske och liknande här kommer mina frågor:

1. Påverkar starka vindar fisket i havet när det upptsår stora vågor?

2. Är beteslås och lekande samma sak?

3. Kan man använda wobblers vid kusten efter havs öring och andra fiskar i kust?

4. Vilka drag funkar allra bäst på kust ifrån land men haspel spö?

5. Kan man fiska torsk från land?

6. Vilken färg bör jag välja i havet på dragen?

7. Vilket är det bästa vädret att fiska i?

8. När man fiskar på kust bör det vara vind stilla eller vind?

9. Hur funkar en tackel och hur använder man dom? och kan man fiska ifrån land med dom?

10. Om man har en multi rulle förlänger det kastet och betes vikts gränsen än med vanlig haspel rulle?

11. Används bly och hagel till för att man ska kunna kasta längre?

12. Blir det bättre fiske om jag sätter en pärla strax för draget och isåfall vilken färg är bäst för havs öring?

13. Vilka säsonger gäller det för följande fiskar: Hasvs öring, Horn gädda, Fjärsing, torsk och makrill?

14. Vad menas med vrak i fiske väg?

15. Vad har betes lås och tafsar för possitiva sidor och negativa?

Jag hoppas att någon kommer kunna ta sig lite tid oh hjälpa mig ort med frågorna Tack på förhand

//// Bass
    fishing is like eating....if you dont fish your life is going to feel empty

1) Ja, det blir ganska obehagligt och ibland livsfarligt att vistas på sjön. Förutom det så blir det mer svårfiskat, man får ingen bra bottenkontakt när man driver för fort. Men på grunt vatten kan fisket rent av bli bättre när det blåser. Men att fiska från klippor kan var livsfarligt vid stora vågor. Varje kubikmeter väger ett ton. Tänk ett ton som kommer farade med hög fart rakt på dig. Det går inte att stå kvar, man spolas bort som en liten fluglort.

2) Nej. Lekande bör man ha, så att man tvinnar linan mindre. Det gör att tacklet kan rotera kring sin egen axel. Beteslås bör man INTE ha vid havsfiske. De går garanterat sönder när man får på sitt livs fisk. Har hänt mig på både 20+ torsk och 20+ hälleflundra. När man har adrenalinet sprutande ur öronen är det inga vackra ramsor man berättar för sina medpassagerare på båten om det händer. I stället för beteslås kan man använda kraftiga fjäderringar som man hanterar med en tång som förvaras i bältet eller fickan.

3) Ja. Men havsöringsfiske räknas egentligen inte som havsfiske.

4) Beror på vad man fiskar efter, och var. Wobblers, spinnare, jiggar m.m.

5) Ja. I teorin. Men i Sverige är skärgårdstorsken utrotad. Du får i bästa fall ett yngel som knappt duger till mat.

6) Den som fisken gillar. Alla säger olika. Lyssna inte på dom, prova själv. Jag tror det är betet som fiskaren själv tror mest på som funkar bäst, för det är det han helst presenterar för fisken.

7) Sol och vindstilla. Då är det i alla fall skönast. Jag har fått fisk i ösregn också, men då är det inte lika behagligt.

8) Beror på vad, var och hur du fiskar. Fiskar du havsöring får det gärna blåsa lite, då är de inte lika skygga. Men om du bottenmetar efter plattfisk och annat kan det vara svårt att hålla linan sträckt i vinden.

9) Ett tackel är samlingsnamn för den konstruktion av lina, sänken, krokar, lekande m.m som man sätter längst ut på linan.

10) En nybörjare bör hålla sig till haspel vid kustfiske, om man inte använder tunga beten. Lätta beten på multirulle kräver en erfaren fiskare som lärt sig ställa kastbromsen ordentligt, annars får man bara skatbon.

11) Det används främst för att få ner betet till bottnen. Men vill man kasta riktigt långt är det förstås bättre med stora kastvikter, om man har spö, rulle och lina som klarar av det. Det har hänt mig ibland att linan brustit med en smäll om jag försökt kasta tyngre tackel än vad den klarar. Sen ser man hur det flyger iväg. Pinsamt.

12) En pärla framför draget är främst till för att skydda toppöglan (med keramiska ringar) från att nötas sönder om man ständigt vevar in för långt, så att lekandet slår i ringen. Då sitter pärlan mellan och stoppar. Men det är klart att det kanske lockar fisk också, vem vet? Jag har hört en troligen sann fiskehistoria där en lagårdsdörr till hälleflundra huggit på pärlan i stället för på jiggen - dock utan att fastna, för där fanns ju ingen krok.

13) Beror på var du är. Havsöring året runt. Horngädda bäst på våren, sen bra chans hela sommaren. Makrill från midsommar till september. Fjärsing, troligen sommaren. Torsk utrotad inomskärs.

14) Ett vrak är en båt som sjunkit och ligger kvar på havsbottnen. Efter ett antal decennier på havsbottnen så är vraket övervuxet med alger och fiskarna flyttar in. Nuförtiden är det nästan bara på vrak som man kan komma i kontakt med riktigt stor fisk i Svenska vatten (utom Öresund) - torsk, bleka, havskatt, långa och gråsej är de vanligaste arterna. För att komma dit krävs i regel en båt som ännu inte sjunkit. Gärna utrustad med GPS, ekolod, samt en skeppare som kan hantera dem. De bästa vraken ligger långt ut.

15) Det positiva är att man kan byta bete snabbt och lätt. Det negativa är att det garanterat kommer att gå sönder när du får på ditt livs fisk. ANVÄND ALDRIG BETESLÅS VID HAVSFISKE!!!

Jag rekommenderar starkt en utflykt med en turbåt. Det finns ett antal längs västkusten, i Helsingborg (Vandia m.fl), Varberg (Fladenbåtarna), Marstrand (Tuna Clipper) och Lysekil (Oberon). Nu på sommaren är det nog mest makrillturer, utom Öresund som går på torsk.
    Senast ändrad av Fis-Herman; 2009-07-20, 21:38.
    Fyra Gulp och en Rom & Cola
    Besök min fiskeblogg

Kommentera

Ursprungligen postat av bass Visa inlägg
      Tjena alla!! jag började fiska för något år sen och känner ingen direkt som gillar fiske och kan speccielt mycket om det så jag är realtivt mycket själv lärd men jag har ett par frågot om havs fiske och liknande här kommer mina frågor:

1. Påverkar starka vindar fisket i havet när det upptsår stora vågor?

2. Är beteslås och lekande samma sak?

3. Kan man använda wobblers vid kusten efter havs öring och andra fiskar i kust?

4. Vilka drag funkar allra bäst på kust ifrån land men haspel spö?

5. Kan man fiska torsk från land?

6. Vilken färg bör jag välja i havet på dragen?

7. Vilket är det bästa vädret att fiska i?

8. När man fiskar på kust bör det vara vind stilla eller vind?

9. Hur funkar en tackel och hur använder man dom? och kan man fiska ifrån land med dom?

10. Om man har en multi rulle förlänger det kastet och betes vikts gränsen än med vanlig haspel rulle?

11. Används bly och hagel till för att man ska kunna kasta längre?

12. Blir det bättre fiske om jag sätter en pärla strax för draget och isåfall vilken färg är bäst för havs öring?

13. Vilka säsonger gäller det för följande fiskar: Hasvs öring, Horn gädda, Fjärsing, torsk och makrill?

14. Vad menas med vrak i fiske väg?

15. Vad har betes lås och tafsar för possitiva sidor och negativa?

Jag hoppas att någon kommer kunna ta sig lite tid oh hjälpa mig ort med frågorna Tack på förhand

//// Bass
      Bra svar från FH, dessutom på bra svenska utan särskrivningar. Havsfiske, multirulle, havsöring, horngädda och beteslås heter det...Håller dock inte riktigt med FH om beteslås, finns bra beteslås t ex roscoe coastlock som håller bra även om det givetvis är säkrare med fjäderringar eller att knyta direkt i linan. Dock, fiskar du på västkusten eller riktat fiske efter t ex bleka kan du gott använda ett bra beteslås.
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ja det finns förmodligen beteslås som håller för grov fisk. Men 90% av marknadens varianter gör det inte. Inte ens när jag åkte med ett känt guideföretag "som inte lämnar något åt slumpen" så höll beteslåset ett hällehugg. Jag har lärt mig läxan den hårda vägen. Därför kör jag utan.

Och ja, alla som sär skriver borde pis kas på torg et.
        Senast ändrad av Fis-Herman; 2009-07-21, 00:05.
        Besök min fiskeblogg

Kommentera

Som beteslås vid havsfiske har vi använt Roscoe Scissor Snaps under tre veckor i Norge. Torsk upp till 30 och Hälleflundra upp till 26 har inte varit några problem. De bör dock kontrolleras ofta och bytas om de använts länge.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fis-Herman Visa inlägg
            Ja det finns förmodligen beteslås som håller för grov fisk. Men 90% av marknadens varianter gör det inte. Inte ens när jag åkte med ett känt guideföretag "som inte lämnar något åt slumpen" så höll beteslåset ett hällehugg. Jag har lärt mig läxan den hårda vägen. Därför kör jag utan.

Och ja, alla som sär skriver borde pis kas på torg et.
            Vad använder du? Knyter du betet direkt på linan?

(aldrig fiskat efter stor fisk så har klarat mig med små beteslås :p )

Kommentera

Ursprungligen postat av Wachtel Visa inlägg
              Som beteslås vid havsfiske har vi använt Roscoe Scissor Snaps under tre veckor i Norge. Torsk upp till 30 och Hälleflundra upp till 26 har inte varit några problem. De bör dock kontrolleras ofta och bytas om de använts länge.
              Får gratulera till klubb 30 det var väl du som tog den nu på söröya om jag inte är helt fel ute.
              Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Ursprungligen postat av lethul Visa inlägg
                Vad använder du? Knyter du betet direkt på linan?

(aldrig fiskat efter stor fisk så har klarat mig med små beteslås :p )
                Antingen knyter jag nylontafsen direkt i betet eller så använder jag ett lekande och fjäderring mellan.
                Besök min fiskeblogg

Kommentera

Tack Patrik, jo det var en massiv start på Söröya-veckan. 30 kilos torsken fick jag faktiskt som första fisk på resan, på Reis liksom din såg jag.

Jag har alltid en "slit-tafs", det blir mycket bottenkontakter och torsk och hälle har lite tänder trots allt. Jag gör våra av c:a 1,5 meter 1,00 mm nylon. Lekande i båda ändar och en "Scissor Snap" som beteslås. Har ett gäng färdigknutna med ut så det går snabbt att byta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wachtel Visa inlägg
                    Tack Patrik, jo det var en massiv start på Söröya-veckan. 30 kilos torsken fick jag faktiskt som första fisk på resan, på Reis liksom din såg jag.

Jag har alltid en "slit-tafs", det blir mycket bottenkontakter och torsk och hälle har lite tänder trots allt. Jag gör våra av c:a 1,5 meter 1,00 mm nylon. Lekande i båda ändar och en "Scissor Snap" som beteslås. Har ett gäng färdigknutna med ut så det går snabbt att byta.
                    Det var en bra start på resan.
                    Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    106 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    243 visningar
                    0 gillar