tjooo nu är jag tbx efter resan:P aa på fredagen blåste det fint men då fick vi några jag 5 och kompisen 2, sen på lördagen fiskade vi från 9-12 från båt men det var skiiit! sen åkte vi ut till fyken ist och drog lite gyltor ca: 30-40 stycken största var på 1,4kg som ja fick sen tappa vi några monster oxå samt en tosk på kilot styvt som jag fick! men blåste dock lite mycket på lördagen oxå men utöver det hade vi väldigt sköj!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vart ska vi fiska Berggylta?
Collapse
X
-
Blågylta då, finns de nå speciella fiskeplatser för den eller finns dom helt enkelt där Berggylta finns?
OCH, finns de nått tips för att slippa snultror? För varje gylta vi fick upp var det nog mellan 5-10 snultror som åkte upp. Irriterande :pSenast ändrad av lethul; 2009-08-11, 20:38.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av smauel93 Visa inläggtesta att byta upp dig i krokstorlek eller att byta till cirkelkrok för du behöver inte göra mothugget på samma sätt då. med cirkelkrok räcker det att du lyfter upp spöt så krokas fisken.Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
Nu även blog på gylta.blogspot.com
Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av smauel93 Visa inläggtesta att byta upp dig i krokstorlek eller att byta till cirkelkrok för du behöver inte göra mothugget på samma sätt då. med cirkelkrok räcker det att du lyfter upp spöt så krokas fisken.
Kommentera
-
smauel93
Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inläggSkall du ta gylta måste du köra med motryck dom större är så hårda att vi får ofta upp dom men bara kroken in till hullingen ibland inte ens det, så utan bra mothugg lär du tappa åtminstånde många stora gyltor. Sitter inte kroken ordentligt är det vanligt att gyltan skrapar loss den mot stenar m,.m
Kommentera
-
Ursprungligen postat av smauel93 Visa inläggklart att man behöver göra mothugg, men inte på varje lilla "ryck" i linan med cirkelkrok utan när man känner att det är ett kraftigt hugg/spöt böjs lite. har funkat fint för mig för tog nytt pb (1.45kg) nyss å för någon dag sedan tog jag ännu en över kilot.
Kommentera
-
Berggylta smakar helt okej faktiskt. Lite speciell färg på köttet också. Har hört om att det skall börja serveras på resturanger.
Cirkelkrok fungerar. Gör det egentligen på alla fiskarter som har en ordentlig käkvinkel. Mothugg är inte önskvärt, dock skall linan stramas upp ordentligt. Sen är det är lite personligt vad folk ser som mothugg. De flesta jag ser fiska har riktigt klena krokningar, som i mina ögon inte är mer än att strama upp linan. Då fungerar det fint med cirkel. Personligen tycker jag cirkelkroksfiske är tråkigt, jag gillar att safta i i mothuggen så att kroken går genom märg och ben.
/Ksigpic
Kommentera
-
Norra Vinga, Stora Pölsan och Trubaduren är bra ställen. Ett av ställena gav någon tur ett par dussin över kilot på ett par timmar.
Gyltor är inte kräsna på agnet. Har fångat på allt från Körsbär till Godis. Oskalade räkor av den större typen är ju iof ett säkert kort för de större, apterade på 4/0-6/0 krok som är sylvass.sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sturgeon Visa inläggBerggylta smakar helt okej faktiskt. Lite speciell färg på köttet också. Har hört om att det skall börja serveras på resturanger.
/KVad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
|
0 svar
114 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-08-04, 20:54 | ||
Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52