Ursprungligen postat av Hemi
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vart ska vi fiska Berggylta?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av smauel93 Visa inläggok tack så mkt. ( kom på att jag hade sett den)
skall nog ta mig å åka ner till båten å kolla i sjökortet idag. har inte tänkt på hönö. kan ett riktigt grymt ställe där jag fiskar bergstorsk men har fått flera stora gyltor på pilken med en topp på 1.08kg som bonus. om du skall fiska gylta i sommar kan jag vara med som "guide". finns inte många i min ålder här ute som brinner för fisket...
Kommentera
-
Gyltafiske är både lätt och svårt. Lätta biten är att vill du bara ha gylta för gyltan skull så finns den längs dom flesta klippor och stenpartier. Ta med ett spö och gärna 0,35 lina på med krok sänke och agn så lär man få en.
Svåra är att hitta ställen med stor gylta och gärna plats med hög snittvikt för fighten är ju en stor del av fisket.
Jag och en kille somheter gustav har säkert gått genom mil med sträckor med tänkbara bra platser för bra gylta. Visst har vi fått gylta på nästan alla platser men bara 4-5 platser ger riktigt bra utdelning.
Igår körde jag med 0,35 lina och lät den ligga på botten medans jag hjälpte min kamrat att håva fisk, då under tiden har något nappat och gått in bland stenarna och lyckats skava av linan utan min hjälp så det är starka bestar.
Så finns det berggylta så finns det stor gylta men det gäller att hitta var den står och det kan ta tid. Var också beredd på att där det finns stor gylta finns det klippor och stenar under vattnet som gärna tar dina krokar och sänken.
Vad gäller fisket blå och berggylta ligger jag och gustav ganska jämt, ändå använder vi olika utrustning, olika krok och olika bete när vi fiskar.
Nedan två fångster från dom senaste dagarna båda PB 1580gr för mig och 2000gr för gustav
Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
Nu även blog på gylta.blogspot.com
Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inläggGyltafiske är både lätt och svårt. Lätta biten är att vill du bara ha gylta för gyltan skull så finns den längs dom flesta klippor och stenpartier. Ta med ett spö och gärna 0,35 lina på med krok sänke och agn så lär man få en.
Svåra är att hitta ställen med stor gylta och gärna plats med hög snittvikt för fighten är ju en stor del av fisket.
Jag och en kille somheter gustav har säkert gått genom mil med sträckor med tänkbara bra platser för bra gylta. Visst har vi fått gylta på nästan alla platser men bara 4-5 platser ger riktigt bra utdelning.
Igår körde jag med 0,35 lina och lät den ligga på botten medans jag hjälpte min kamrat att håva fisk, då under tiden har något nappat och gått in bland stenarna och lyckats skava av linan utan min hjälp så det är starka bestar.
Så finns det berggylta så finns det stor gylta men det gäller att hitta var den står och det kan ta tid. Var också beredd på att där det finns stor gylta finns det klippor och stenar under vattnet som gärna tar dina krokar och sänken.
Vad gäller fisket blå och berggylta ligger jag och gustav ganska jämt, ändå använder vi olika utrustning, olika krok och olika bete när vi fiskar.
Nedan två fångster från dom senaste dagarna båda PB 1580gr för mig och 2000gr för gustav
Kommentera
-
smauel93
Ursprungligen postat av lethul Visa inläggFinns sjökort på Eniro annars
hittade det nu
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lethul Visa inläggVad är det som kännetecknar dom "bättre" ställena då? Om man nu inte testat dom tidigare. Är det så enkelt att ju djupare ju större Gyltor?
Men djupet har inte så stor inverkan på storlek jag har tagit gylta over kilot på 5meter. Så hoppas du inte tar illa upp att jag idag inte tar mina teorier, jag vil testa dom lite mer först. Så fram till dess hitta tänkbara platser och flytta dig bit för bit så kanske du hittar en bra plats där du är. Som exempel så stod vi två på en brygga i ramsvik vid lysekil, vi stod ca 3 meter från varandra och hade samma förutsättningar. Jag drog flera gyltor och en hyfsad torsk medan den brevid drog snultror, vi bytte plats och genast blev det omvänt det visade sig att botten är rätt jämn på platsen men men fisken stod i en större "håla" som var 1,5 meter djupare än omgivningen. Så ibland behövs det inte mycket mellan fångst och tom krok.
Ursprungligen postat av fidd Visa inläggÄr det någon som testat att äta gylta? borde vara som de olika groupers man käkar på de sydligare breddgraderna, dvs ritkgit fast och gott kött, perfekt för grillen?Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
Kommentera
-
Sött kött stämmer in på groupers, nere i egypten kör dom den bara i ugn med lite citron i magen salt peppar. Ett utav höjdpinkterna i egypten, komma upp från dyket, ta av sig utrustningen, på med torra kläder sedan äta fisk med pasta och tomatsås, mumma!!
Kommentera
-
vi ska till ramsvik imorgon( fredag) och fiska berggylta!! kommer att bli hur kul osm helst! där får man många och stora! 50-60 stycken är inget problem ibland på 4-5 timmar. sen kör vi alltid med hel räka oxå så då slippar man alla snyltror, ett ,mycket starkt tips säger jag bara, för då försvinner inte räkan hela tiden då kanske den räcker 2 kast om de inte är framme och nosar på den men jag säger bara en sak, ramsvik is the shit för berggylta!!!
Kommentera
-
Om n i skall till ramsvik vid lysekil så blir det nog inte så bra fiske. Man har varnat för vindar upp till 20m/s som kommer att blåsa in där samt ev regn. Inte gynsamt för fisket. Men om ni ändå fiskar hoppas jag några av dom stora nappar.Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
|
0 svar
114 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-08-04, 20:54 | ||
Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52