lånar oxå tråden lite, hur djupt fiskar ni när ni e ute efter berggyltorna?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vart ska vi fiska Berggylta?
Collapse
X
-
smauel93
det är olika, kom hem från en liten resa till dyrön där vi fiskade, den största på strax över kilot tog vi från land där vi kunde se botten så det var nog 3-4 m tror jag men jag fiskar på alla platser där berget går rakt ner i vattent för brukar bli ett hyffsat resultat då. Mitt pb på gylta(1.45kg) tog jag på marstrand å då var det inte så djupt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av smauel93 Visa inläggdet är olika, kom hem från en liten resa till dyrön där vi fiskade, den största på strax över kilot tog vi från land där vi kunde se botten så det var nog 3-4 m tror jag men jag fiskar på alla platser där berget går rakt ner i vattent för brukar bli ett hyffsat resultat då. Mitt pb på gylta(1.45kg) tog jag på marstrand å då var det inte så djupt.
Kommentera
-
Hade tänkt o ladda min rulle med 0.25 nylon för Gylta fisket, är det för tunt med tanke på att man fiskar vid klippkanter? Kommer den skavas av tror ni eller är det lugnt?
(Aldrig fiskat gylta)
Och angående krok som smauel93 frågade. Det finns en video på fiskejournalens hemsida om Berggylta fiske, dom säger att man ska använda cirkelkrok då den verkar sätta sig väldigt fint i deras stora läppar snarare än åka ner i svalget.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lethul Visa inläggHade tänkt o ladda min rulle med 0.25 nylon för Gylta fisket, är det för tunt med tanke på att man fiskar vid klippkanter? Kommer den skavas av tror ni eller är det lugnt?
(Aldrig fiskat gylta)
Och angående krok som smauel93 frågade. Det finns en video på fiskejournalens hemsida om Berggylta fiske, dom säger att man ska använda cirkelkrok då den verkar sätta sig väldigt fint i deras stora läppar snarare än åka ner i svalget.
Kommentera
-
Var på tjörn och fiska igår, fick ett par gyltor, starka som bara den. Drog torsk oxå. Det man kan säga är att stora gyltor går långt ut, oftast behöver man båt, men överallt där du har en klippvägg som går rakt ner mellan 3-25 meter finns det gyltor av större mått.
Och när det gäller lina så körde vi med flätlina, funkar hur bra som helst. Det som avgör mest är nog hur mycket fight du vill ha. Vi kör flätlina ifrån 0.10 upp till 0.32, sedan då är det bara att välja vilken fight man vill ha, 0.10 är megaroligt men man måste vara försiktig, 0.32 e bara att hala upp
Kommentera
-
När jag fiskade Gyltan så stod jag på hamnpiren i Lysekil. Va dock ganska ung och hade ingen aning om vad det va för fisk. fick på en riktig baddare (vägde den inte) men dom kämpar som bara den och är väldigt roliga. Bottenmete med krossade havs sniglar eller vad det heter funkar alltid bättre än räkor för min del.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Hemi Visa inläggJag tycker att 0.25 nylon är alldeles för klent, svår botten med tång att köra fast i och starka ,många tycker en av sveriges starkaste fiskar...
Kommentera
-
smauel93
Ursprungligen postat av lethul Visa inläggHade tänkt o ladda min rulle med 0.25 nylon för Gylta fisket, är det för tunt med tanke på att man fiskar vid klippkanter? Kommer den skavas av tror ni eller är det lugnt?
(Aldrig fiskat gylta)
ok tack så mkt. ( kom på att jag hade sett den)
skall nog ta mig å åka ner till båten å kolla i sjökortet idag. har inte tänkt på hönö. kan ett riktigt grymt ställe där jag fiskar bergstorsk men har fått flera stora gyltor på pilken med en topp på 1.08kg som bonus. om du skall fiska gylta i sommar kan jag vara med som "guide". finns inte många i min ålder här ute som brinner för fisket...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lethul Visa inläggJo, men dom är ju ändå rätt små eller? Läste att dom brukar bli runt kilot om man har tur, då borde väl en 0.25 som klarar 5kg~ klara de rätt bra även om dom drar och håller på? Går det bra att flötmeta med flätlina annars? Har även 0.18 PP men vill inte slita den mot bergskanter osv
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
|
0 svar
114 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-08-04, 20:54 | ||
Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52