Östkustfiske - Behöver goda råd! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Östkustfiske - Behöver goda råd!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Östkustfiske - Behöver goda råd!

Hej!

Helt ny här men har suttit och läst hela natten.

Vecka 29 ska jag och min lilla familj på vår första semester tillsammans någonsin. Pengarna tryter och jag tänkte mig att fiska mat på bordet i den grad det nu går. Vi hittade en liten billig östkuststuga som vi ska bo i en vecka. Stugan ligger Precis vid gränsen mellan Blekinge och Småland, vid Ölands södra spets så att säga.

Jag har fiskat tills jag var ca 25 så jag är inte helt grön, men jag har i princip ingen kunskap om havsfiske. Jag har ekolod, gps, båt, torskpimpelspö (eller vad det nu heter...) och det mesta annat till mete och trolling.

Nu till min frågor:

1. Vilka ätbara fiskar kan jag förvänta mig att fånga och vilket sätt är det bästa?

2. Jag har 2 gamla nät och funderar på om det är lönt att slänga ut dem och om det då kommer ge nåt annat än sill (som jag inte anser vara ätlig). Kanske lite snabbråd om var de bästa nätplatserna finns, djup, osv.

Hoppas nu inte mina frågor anses för dumma och att jag slipper få bannor för att jag vill äta fisken och inte släppa tillbaks den. Jag har släppt tillbaks 99.99% av alla fiskar som jag fångat i mitt liv men nu gäller det mat på bordet och kanske lite i frysen.

Tack på förhand och hoppas på många svar!

Tips om nätfiske lär du inte få i detta forum.

De vattnen du ska till är väl inte i första hand "havsfiskevatten", snarare sötvatten som smakar salt. Abborre, gädda och havsöring är väl de arter som är mest aktuella. De vet du nog redan hur man fiskar. Torsk finns väl också, dock inga stora vad jag hört. Åker man långt ut kan man nog köra laxtrolling också.
    Fyra Gulp och en Rom & Cola
    Besök min fiskeblogg

Kommentera

Tack för svaret

Ja aborre e ju gott men hade väl hoppats på något lite mer "exotiskt", typ makrill och nån plattfisk. Skrubba eller vad de heter!?

Hur långt ut menar du angående laxtrolling?

Sen angående nät. Jag fiskade mycket i Finjasjön för en ca 10 år sedan. Jag minns att jag kom in med det fina resultatet av noll gösar och en abborre allt som oftast. En dag när jag hade fått för mig att lägga ut nätet och äntligen lyckats få upp 2 gösar så kom två sportfiskare med djupparavaner och hela fadderrullan inkörandes med sin båt. De går förbi mig på väg upp till sin bil och pratar så högljutt så att meningen var att jag skulle höra, om hur dumt det var med nätfiske och att då tömde man minsann sjön. Andra gången de gick förbi mig så hade de en låda som de drog på en skrinda med ca 8-10 feta gösar på.

Visst är man duktig på att lägga nät och vet ställena så kan man säkert "tömma" en sjö, men det är väl inte samma sak som att dra lite betesfisk till gäddmetet och någon köttfisk till middagen.

Sen det jag mest undrade angående nät var väl var man inte fick lägga för att störa/förstöra osv. Läste här på forumet att någon lagt nät vid Mörrumsån, så att folk hade blivit förbannade. Vill ju undvika sånt så lång det är möjligt. Jag tror att inte upplysa folk, är det samma som att hjälpa dem göra fel.

Kommentera

I betesväg så kan jag bara tipsa om mycket blå silver om du ska dänga wobblers / skeddrag. Gäddorna börjar gå djupare nu! Lycka till

Kommentera

Makrill kan du glömma. Då får du nog åka till Öresund. Däremot finns nog chans att fånga näbbgädda. Plattfisk i Östersjön är inte så lättfångat med sportfiskegrejer på sommaren, då får man vänta till senhöstet. Min bror brukar lägga dock lägga flundregarn i Blekinge skärgård och då får dom ganska mycket plattfisk på sommaren också.

Men om du bor i Halmstad, varför åka till "sötvatten" för att havsfiska?
          Senast ändrad av Fis-Herman; 2009-06-16, 10:45.
          Besök min fiskeblogg

Kommentera

Ursprungligen postat av TIMPA Visa inlägg
            I betesväg så kan jag bara tipsa om mycket blå silver om du ska dänga wobblers / skeddrag. Gäddorna börjar gå djupare nu! Lycka till
            Tack för tipset!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fis-Herman Visa inlägg
              Makrill kan du glömma. Då får du nog åka till Öresund. Däremot finns nog chans att fånga näbbgädda. Plattfisk i Östersjön är inte så lättfångat med sportfiskegrejer på sommaren, då får man vänta till senhöstet. Min bror brukar lägga dock lägga flundregarn i Blekinge skärgård och då får dom ganska mycket plattfisk på sommaren också.

Men om du bor i Halmstad, varför åka till "sötvatten" för att havsfiska?
              Jag hade fått för mig att näbbgäddan slutat hugga i Juli!?

Flundregarn, är det nåt nät som ligger på botten eller?

Om man bottenmetar, vad är det då störst chans att få om inte plattfisk?

Ja varför åker man till Östkusten när man bor på Västkusten
              När jag flyttade till Halmstad så sprang jag runt på pirar och åkte till diverse andra ställen här runt om, utan att få ett napp. Båten med ekolod som jag nämnde tidigare är min fars, och han brukar ha den liggandes i sjön hela sommaren, så då är den ej tillgänglig. Alltså, jag har ingen möjlighet att komma ut på havet här. Tursamt nog så har han den uppe denna sommar, så då kan jag låna den.
              Anledningen till att vi åker till östkusten är mest att stugorna där låg på ca halva priset jämfört med västkusten. Hittade en stuga för 1500 på en vecka Förbannat skönt att komma ut från stan

Öser över dig med dumma frågor...

Kommentera

I Hanöbukten får vi näbbgädda långt in i september. De är dock mer utspridda efter högsäsongen i slutet av maj. Men om man kör trolling på havet är de nästan en garanterad bonusfångst (fast de flesta anser nog att de mest är en plåga).

Jag vet inte exakt hur flundre-garn ser ut, jag har inte nätfiskat sen jag var typ tolv år. Men jag antar att de inte är så höga, att de ligger närmast botten och att masköppningarna är anpassade till skrubbans storlek.

Om man bottenmetar kan man få ål på natten, men den är väl fridlyst? Man kan nog få plattfisk om man bottenmetar på sandbotten, men jag har aldrig fått nån i Östersjön på sommaren. Har förstås inte provat så mycket heller. Men du skulle nog ha större chans på pirarna i Kattegatt än i Kalmar Sund.
                Besök min fiskeblogg

Kommentera

Så som jag förstår det menar du att det jag kan hoppas på i lite finare väg är havsöring. Men horngädda hade ju varit otroligt kul det med, då jag aldrig fått någon sådan.
                  Gäddor har man ju fått ett antal 1000 så det känns lite trist, om man nu inte får en 10 kg eller större...

Tack för svaren! Nu vet jag bra mycket mer vad jag har att vänta mig. Tror att jag ska "forska" lite om horngädda och havsöring. Helst vill man ju vara överförberedd

Skitfiske på dig!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                  0 svar
                  108 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                  Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                  6 svar
                  255 visningar
                  0 gillar