Utrustningstips havsfiske för nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustningstips havsfiske för nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustningstips havsfiske för nybörjare

Misstänker att det finns en hel del redan skrivet om detta, men jag har lite ont om tid att leta runt tyvärr...

Min svärfar har köpt ny motorbåt som ligger i Gullmarn och han är typen som gärna vill fiska men liksom aldrig får tummen ur. Jag har därför tagit på mig att se till att karln kommer igång med fisket. Extra vettigt då han har pensionen runt knuten.
    Själv har jag kastat en hel del förr om åren, men då i insjö.
    Vi snackar alltså typen makrillfiske i Gullmarn och även GBG's södra skärgård. Visst kan det bli fiske från båten men det är även så att han blir rastlös efter ungeför 2-3 minuter på badstället så kast från land är en minst lika stor del.

Skulle behöva tips på bra spö, rulle och drag för fisketypen.
    Typ och längd på spö och typ av rulle så man kan sålla lite i djungeln.

(Länka gärna relevanta trådar)

Tack på förhand!

John

Ursprungligen postat av Johnlindahl Visa inlägg
    Misstänker att det finns en hel del redan skrivet om detta, men jag har lite ont om tid att leta runt tyvärr...

Min svärfar har köpt ny motorbåt som ligger i Gullmarn och han är typen som gärna vill fiska men liksom aldrig får tummen ur. Jag har därför tagit på mig att se till att karln kommer igång med fisket. Extra vettigt då han har pensionen runt knuten.
    Själv har jag kastat en hel del förr om åren, men då i insjö.
    Vi snackar alltså typen makrillfiske i Gullmarn och även GBG's södra skärgård. Visst kan det bli fiske från båten men det är även så att han blir rastlös efter ungeför 2-3 minuter på badstället så kast från land är en minst lika stor del.

Skulle behöva tips på bra spö, rulle och drag för fisketypen.
    Typ och längd på spö och typ av rulle så man kan sålla lite i djungeln.

(Länka gärna relevanta trådar)

Tack på förhand!

John
    För vertikalfiske från båt efter makrill kan du köra med en vanlig multirulle och ett gäddspö, välj så tunn flätlina som möjligt knyt på en häckla och en pilk på 50-100 gram längst ned. För fiske från land och spinn från båt skulle jag välja en lätt haspel utrustning och spinnfiska med shadjiggar på 5-10 cm och gamakatsus jigghuvuden storlek 4/0 i vikt 20-25 gram. Låt sjunka och spinn hem rätt snabbt med regelbundna spinnstopp.
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ja, till makrill inomskärs behövs inga tunga prylar. En hyfsat styv gäddpåk med haspelrulle inköpt på närmsta bensinmack. Men byt gärna till tunn flätlina som BBRF säger, det ger bättre känsla. Eller om man vill kosta på lite mer, skaffa ett jerkbait-set med multirulle. Det duger till både kast och vertikalfiske.
      Fyra Gulp och en Rom & Cola
      Besök min fiskeblogg

Kommentera

En liten följdfråga när det gäller multirullar är då vad som gör en rulle till trolling-rulle? Lämpar sig den sämre till kast eller vad skiljer?

Kommentera

kan man ens kasta med en trolling rulle?

Kommentera

Ursprungligen postat av Johnlindahl Visa inlägg
            En liten följdfråga när det gäller multirullar är då vad som gör en rulle till trolling-rulle? Lämpar sig den sämre till kast eller vad skiljer?
            Ska du köra spinnfiske efter makrill, så hoppa över multi och välj ett lätt haspelse. För vertikalfiske är multi bra.
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
            0 svar
            108 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Mattiaslindahl  
            Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
            6 svar
            255 visningar
            0 gillar