Norska yrkesfisket på krigsstigen igen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norska yrkesfisket på krigsstigen igen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Är det någon som vet om man kan ta med sig mer än 15 kg + en trofefisk på laglig väg?
    Jag har letat på norska tullens hemsida om det finns någon möjlighet, men inte funnit någon sådan. Så är det någon som vet om man kan betala någon sorts exporttull för att kunna ta med sig mer fisk?

ps. som Rosengren sa "Den sista Sovj....staten"

Kommentera

Gnälla om turistfångad fisk kan dom.

Men det är tydligen helt okej att odla en massa broiler-lax och tömma haven på betesfisk för att göra det till fiskmjöl. Valjakt och överfiskning i största allmänhet verkar också okej. Verkar som om det skulle behövas vettiga proportioner i den pågående kontroversen.

Kommentera

Jag har kollat lite till på Norska tullen hemsida. Det verkar som om man får ta med mer fisk ut ur norge om man har kvitto på att man köpt fisken där.

Ganska motsägelsefullt tycker jag, man får köpa fisk och betala en exporttull men man får inte dra upp den själv och göra samma sak. Är det sånt här som kallas protektionism, bra jobbat av norska fiskeindustrin

Men varför kämpar inte turistindustrin lite mer för sin sak, det finns ju mycket pengar att tjäna för dem på att fler besöker norge för att fiska lite...

Kommentera

När inte norrbaggarna får plocka sina fisketurister på pengar så är det mesta "svært alvorligt".
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Får fiskecampen sälja fisk ???
            1000 kr stughyra o båt + 9000 kr fiskfilè vad tror ni om det ??
            Med anledning av det tidigare inlägget om att man kan betala exporttull, om man har kvitto på att fisken är köpt i Norge.
            http://team-safari.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av fransson1961 Visa inlägg
              Får fiskecampen sälja fisk ???
              1000 kr stughyra o båt + 9000 kr fiskfilè vad tror ni om det ??
              Med anledning av det tidigare inlägget om att man kan betala exporttull, om man har kvitto på att fisken är köpt i Norge.
              Det gäller att inte berätta för campingägarna denna möjlighet att tjäna pengar då. Campingägare som tar betalt för fisk som gästerna själv dragit upp, snacka om vinstlott

Men lite mer seriöst, jag känner ett antal personer som har slutat åka till Norge och fiska på grund av denna utförselregel

Reglerna som jag läst var på Fiskeri- och kystdepartementet, inte från nåt annat ställe om jag har sagt så tidigare. Jag har lagt in texten så att alla kan se vad som gäller:

Utførselskvote for fisk og fiskevarer
              Det er ikke tillatt å føre ut av Norge mer enn 15 kg fisk eller fiskevarer per person.

•Utførselskvoten gjelder for fangst fra sportsfiske i sjøen i norske farvann.
              •Utførselskvoten gjelder rund/sløyd fisk eller bearbeidede produkter som for eksempel fiskefilet.
              •Fisk eller fiskevarer vil ikke inngå i kvoten dersom det kan dokumenteres at varene er kjøpt fra registrert næringsdrivende.
              •Utførselskvoten skal ikke være til hinder for at man skal kunne bringe med seg én hel fisk (troféfisk) i tillegg til kvoten ut av landet.
              •Ferskvannsfisk, laks, ørret og røye omfattes ikke av utførselskvoten.
              •Utførselskvoten gjelder for alle, også norske statsborgere
              •Ved overtredelse kan den ulovlige mengde fisk beslaglegges.
              •Tollvesenet fører kontroll med at fisk ikke føres ut av landet i strid med bestemmelsen.

Och som ni ser så klarar sig laxfiskarna undan, man kan ju undra varför

Här är länken för det som gäller
              Senast ändrad av guderian; 2009-05-24, 17:40. Anledning: Länken till texten

Kommentera

hmm, verkar som dom skjuter sig själva i foten, vad jag såg på nyheterna förra året i no så verkar fiskecamperna ha problem med för liten beläggning dvs för lite fiskare, att detta tapp har infallit med fångskvot för sportfiskare är uppenbart, protektionism är nog ordet för fenomenet, funkar nog finfint rent politiskt,

att ta med sig 1ton fisk som vissa kontinentaleuropeer gjorde med fryssläpkärra kanske bör stävjas men 1-200kg/fiskare är ju en piss i havet jmf med yrkesfisket

Kommentera

Ursprungligen postat av guderian Visa inlägg
                  Det gäller att inte berätta för campingägarna denna möjlighet att tjäna pengar då. Campingägare som tar betalt för fisk som gästerna själv dragit upp, snacka om vinstlott

Men lite mer seriöst, jag känner ett antal personer som har slutat åka till Norge och fiska på grund av denna utförselregel

Reglerna som jag läst var på Fiskeri- och kystdepartementet, inte från nåt annat ställe om jag har sagt så tidigare. Jag har lagt in texten så att alla kan se vad som gäller:

Utførselskvote for fisk og fiskevarer
                  Det er ikke tillatt å føre ut av Norge mer enn 15 kg fisk eller fiskevarer per person.

•Utførselskvoten gjelder for fangst fra sportsfiske i sjøen i norske farvann.
                  •Utførselskvoten gjelder rund/sløyd fisk eller bearbeidede produkter som for eksempel fiskefilet.
                  •Fisk eller fiskevarer vil ikke inngå i kvoten dersom det kan dokumenteres at varene er kjøpt fra registrert næringsdrivende.
                  •Utførselskvoten skal ikke være til hinder for at man skal kunne bringe med seg én hel fisk (troféfisk) i tillegg til kvoten ut av landet.
                  •Ferskvannsfisk, laks, ørret og røye omfattes ikke av utførselskvoten.
                  •Utførselskvoten gjelder for alle, også norske statsborgere
                  •Ved overtredelse kan den ulovlige mengde fisk beslaglegges.
                  •Tollvesenet fører kontroll med at fisk ikke føres ut av landet i strid med bestemmelsen.

Och som ni ser så klarar sig laxfiskarna undan, man kan ju undra varför

Här är länken för det som gäller
                  http://www.regjeringen.no/nb/dep/fkd....html?id=88419
                  Vad du får föra ut spelar ingen större roll i det här fallet...
                  Saxat Det är i princip fritt att föra in livsmedel till Sverige från annat EU-land för dig som resande. Undantaget är att max 15 kilo fisk får föras in till Sverige från annat EU-land.
                  Vid införsel från Norge gäller samma regler som från annat EU-land

I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
                  http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
                  http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
                    Vad du får föra ut spelar ingen större roll i det här fallet...
                    Saxat Det är i princip fritt att föra in livsmedel till Sverige från annat EU-land för dig som resande. Undantaget är att max 15 kilo fisk får föras in till Sverige från annat EU-land.
                    Vid införsel från Norge gäller samma regler som från annat EU-land

Jag anser att det spelar en ganska stor roll, det är ju norrmännen som jagar personer som för ut för mycket, och sedan bötfäller dessa för brott mot reglerna. Sen har du ju rätt i att man inte får föra in mer än 15 kg fisk i Sverige heller. Så har den som för för mycket riktigt flyt så kanske den kan få böter i två länder, eller kanske länderna delar på böterna

Sen kan man ju fråga sig varför man inte kan få betala export- importtull på den fisk man för över gränsen. Om det var t.ex. 10 kr/kg i tull och jag tar med mig 50 kg fisk, så är det bara 500 kr det är frågan om. Och 500 kr är ju inte en stor del av kostnaden när man åker till Norge och fiskar en vecka.

Kommentera

Ursprungligen postat av guderian Visa inlägg
                      Jag anser att det spelar en ganska stor roll, det är ju norrmännen som jagar personer som för ut för mycket, och sedan bötfäller dessa för brott mot reglerna. Sen har du ju rätt i att man inte får föra in mer än 15 kg fisk i Sverige heller. Så har den som för för mycket riktigt flyt så kanske den kan få böter i två länder, eller kanske länderna delar på böterna

Sen kan man ju fråga sig varför man inte kan få betala export- importtull på den fisk man för över gränsen. Om det var t.ex. 10 kr/kg i tull och jag tar med mig 50 kg fisk, så är det bara 500 kr det är frågan om. Och 500 kr är ju inte en stor del av kostnaden när man åker till Norge och fiskar en vecka.
                      Jag kan hålla med dig om tull frågan, givetvis borde man få betala export- importtull, om man nu vill göra rätt för sig.

Kan vara kul att se någon komma i hos tullarna och först betala exporttull för att sekunderna senare också betala en importtull. Och det vanligt vis till samma person, dom brukar turas om vid stationen där jag passerar.
                      I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
                      http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
                      http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                      0 svar
                      108 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                      6 svar
                      255 visningar
                      0 gillar