Norska yrkesfisket på krigsstigen igen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norska yrkesfisket på krigsstigen igen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Norska yrkesfisket på krigsstigen igen

651 kg beslagtagen fiskfilé blir till krigsrubriken "2 tonn turistfisk försökt smuglet" när man räknar baklänges på hur mycket rå fisk detta motsvarar. I kommentarerna till artikeln är det många som vill förbjuda turistfisket helt, med motivationen att vi fångar för mycket fisk.

För att understryka allvaret har den intervjuade tullaren av någon anledning plockat fram sitt tjänstevapen. Och han tycks ha slagit upp en grogg för att fira beslaget:

Dette er svært alvorlig, sier tollsjef i region Nord-Norge Dag Rydmark. Skål på dig själv, Dag!

Jag har försökt resonera sakligt i debattfältet och gjorde en uträkning att det behövs tre miljoner turister för att komma upp i den fångstmängd som yrkesfisket står för (industrifisk oräknat), om man även räknar med att smugglarna tar så mycket fisk att genomsnittet blir 200 kg per turist. (Om alla tog laglig ranson skulle den siffran bli över 13 miljoner turister). Vi får se var det leder.
    Senast ändrad av Fis-Herman; 2009-05-15, 20:56.
    Fyra Gulp och en Rom & Cola
    Besök min fiskeblogg

Frågan är vad alla som lever av utländska sportfisketurister skulle säga?
    Endast fisk för lokal konsumtion, det vore en intressant regel.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
      Frågan är vad alla som lever av utländska sportfisketurister skulle säga?
      ---
      De betraktas nog som Quislinger, särskilt om de har ett förflutet inom yrkesfisket:

Ursprungligen postat av PederÅs
      Hadde kanskje vært en ide å sjekke ut hvordan svenskene som fisker kveite utenfor Værøy lovlig omsetter alt de tar på land. Mens alle vi andre må ligge på land pga manglende levering, kan svenskene fiske uten restriksjoner. Merkelig å se hvordan tidligere fiskere synes at denne virksomheten er helt ok. Det har kanskje noe med at de selv tjener penger på å leie ut overnatting etc.
      Besök min fiskeblogg

Kommentera

Men varför måste norskt havsfiske förknippas med köttfiske? måste man verkligen ta hem 50kg fisk hem?

bara en fundering...?

Kommentera

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
          Men varför måste norskt havsfiske förknippas med köttfiske? måste man verkligen ta hem 50kg fisk hem?

bara en fundering...?

Jag vet inte, jag har aldrig själv tagit hem såna mängder, inte ens på den tiden det var lagligt. Jag brukar fylla en normal kylväska, vilket blir ca 12 kg filé. Mer ryms inte på flyget. Får jag dåligt med fisk bonkar jag allt, får jag mycket fisk släpper jag tillbaka det mesta oskadat. Och jag tror minst 90% av alla fisketurister gör ungefär som jag.

Fast det finns ju bevisligen folk som åker dit och köttfiskar och bonkar allt de kan, men inte ens om alla fisketurister gjorde så, så skulle de komma i närheten av yrkesfiskets fångster på en tiopotens när. Vad fiskbeståndet beträffar är fisketurismen en piss i Atlanten.
          Besök min fiskeblogg

Kommentera

Tror vapnet och tårgasen är beslagtaget av "smugglarna", skulle inte vilja ta mig en hutt av den ;-)
            Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fis-Herman Visa inlägg
              Jag vet inte, jag har aldrig själv tagit hem såna mängder, inte ens på den tiden det var lagligt. Jag brukar fylla en normal kylväska, vilket blir ca 12 kg filé. Mer ryms inte på flyget. Får jag dåligt med fisk bonkar jag allt, får jag mycket fisk släpper jag tillbaka det mesta oskadat. Och jag tror minst 90% av alla fisketurister gör ungefär som jag.

Fast det finns ju bevisligen folk som åker dit och köttfiskar och bonkar allt de kan, men inte ens om alla fisketurister gjorde så, så skulle de komma i närheten av yrkesfiskets fångster på en tiopotens när. Vad fiskbeståndet beträffar är fisketurismen en piss i Atlanten.
              sant...

Kommentera

Ursprungligen postat av Könberg Visa inlägg
                Tror vapnet och tårgasen är beslagtaget av "smugglarna", skulle inte vilja ta mig en hutt av den ;-)
                Haha, jag tror fan du har rätt!

Men i artikeln görs det sken av att han menar "75 kg filé fördelat på 7 personer" när han säger "Dette er svært alvorlig".
                Besök min fiskeblogg

Kommentera

02.05.09 75 kg fiskefilet. Tysk reisefølge på 7 personer. Fiskeferie i Hønseby. 5.000,- i forelegg fra politiet.

Kan nån förklara varför de fisk böter?
                  Eller är det 75 kg utöver de 15 kg man får ta med?
                  Ola

Kommentera

Här är en artikel från NRK som beskriver turistfisket som om det vore ett problem. Den innehåller även grova faktafel, som att användning av kamera är en effektiv metod att fiska kveite. Ifall det vore sant skulle det stått i varenda fisketidning för längesedan.

Samtidigt har de en faktaruta som säger att turistfisket omsätter 2.3 miljarder NOK på 13.400 ton fångad fisk. För att komma upp i samma omsättning måste yrkesfisket fånga 140.000 ton torsk.
                    Besök min fiskeblogg

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    108 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    255 visningar
                    0 gillar