Landfiske runt Bodö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Landfiske runt Bodö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Landfiske runt Bodö

Jag ska ta bilen norrut i sommar (juli-aug) och kommer att passera Bodö och saltströmmen. Tänkte höra vad man kan förvänta sig av landfisket i området. Jag har läst mycket om att det mest blir småsej från land men hur "små" är dessa? Jag har även spanat in närliggande Åseliströmmen och tänkte höra om någon fiskat där.
    - My biggest nightmare is that when I die, my wife will sell my fishing tackle for what I told her I paid for it.

backlure.blogspot.com

Instagram @backlure

De flesta sejarna man får från land i Saltströmmen är ett par hekto upp till 2 kilo. Vattnet formligen kokar av fisk. Kasta mot "koket" så hugger dom som galna. Suveräna matfiskar, som biter på allt och fajtas bra på lätta grejer. Men tack vare strömmen behövs det ganska tunga grejer, och då är det inte lika roligt. Och man tröttnar efter att man fyllt en hink, vilket tar kanske en kvart en bra dag. Men även världsrekordsejen (eller möjligen den näst största numera?) har tagits från land just där.

Om du kör till Saltströmmens fiskecamp (f.d. "Svenskdödarns" camp intill Sundanbron) och sen följer vägen längs sydsidan av fjorden och över ett fjäll, kommer du så småningom till bron som går över den fjord-arm som heter Misvaersfjorden eller nåt sånt. Fiska där med en stor shadjigg från bron, bra chans på Hälleflundra. Kräver förstås rejält tålamod jämfört med fisket efter småsej i Strömmen, men om man står och nöter ett par-tre dar så ska det nog hända nåt förr eller senare. Eller om du har ett långkastande spö så kan du åka över till sydöstsidan om bron och fiska från stranden mellan Stövset och Åkervik (kolla Google Earth). Flundrorna står ofta samlat på en liten plätt ca 50 m från land på det stället.
    Senast ändrad av Fis-Herman; 2009-04-02, 20:21.
    Fyra Gulp och en Rom & Cola
    Besök min fiskeblogg

Kommentera

Torsk finns det överallt runt Bodö. Brukar stå vid Bodö camping o kasta efter torsk. Jäkla massa små sej som sagt, mest runt 0.4-1kg, ett problem att de snor betet. Ja kör med stora jiggar med huvuden på 65g, ger mindre antal fisk/hugg men man brukar få ett par 2-3kg torsk per tillfälle och små sej/torsk brukar inte lyckas sluka betet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
      0 svar
      106 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
      6 svar
      242 visningar
      0 gillar