tips för fiske efter plattfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips för fiske efter plattfisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tips för fiske efter plattfisk

Nu är det snart dags för en tur till västkusten. Tanken är i första hand att meta plattfisk med hjälp av bottenmete från land.

Det jag undrar är om någon har några tips inför detta fisket. Jag undrar också vilka av dessa fiskar som är goda matfiskar.

Mvh

Micke

Ursprungligen postat av Ramon Dekker Visa inlägg
    Nu är det snart dags för en tur till västkusten. Tanken är i första hand att meta plattfisk med hjälp av bottenmete från land.

Det jag undrar är om någon har några tips inför detta fisket. Jag undrar också vilka av dessa fiskar som är goda matfiskar.

Mvh

Micke
    På norsk, men du overlever vel Spør om det er ord du ikke fatter.
    Jeg foretrekker tokroks paternoster eller glidende til plattfiskene. beroande på hvilke arter du er ute etter vil det variere litt om man skal fiske aktivt eller passivt, men generelt vil jeg si at man får mer fisk ved å med jevne mellomrom sveive inn og flytte litt på agnet. Det er ofte en fordel med litt perler og "bling" på tacklene, det lille ekstra som lokker til seg fisken. Krokstørrelse beror også på hvilke arter du fisker etter, men du vil nok klare de fleste på 4 - 1/O kroker. Litt mindre om du er ute etter lomre, litt større om du vil ha piggvar.
    Lomre, rødspette og skrubbe er gode matfisker, sammen med slettvar og piggvar selvsagt. Sandflyndre kan være både og... Av agn bør du gå for kokte reker, blåskjell, sand/børste/fjæremark eller makrell.
    Fishing, with me, has always been an excuse to drink in the daytime

Kommentera

Alla plattfiskar är bra mat. Den godaste fisk jag nånsin ätit i mitt liv var faktiskt en skrubbskädda på Åland. Varmrökt direkt ur sumpen och serverad fortfarande varm, med smör och färskpotatis till.
      Fyra Gulp och en Rom & Cola
      Besök min fiskeblogg

Kommentera

Ok, rökt skrubba alltså. =)

Tack för tipsen!

Jag tar gärna emot fler tips.

Kommentera

Prova gulpmask och även "Tjernobylmask" dvs brightbait, alltid kul att prova olika.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Nja, några artificiella beten blir det nog inte. Har tänkt köra med räka, mask, samt strömming eller annan fisk.

Kommentera

Nja, några artificiella beten blir det nog inte. Har tänkt köra med räka, mask, samt strömming eller annan fisk.
              Den norske fisketidningen "Alt om Fiske" kjørte en test på dette tidligere i år. gulp vs. reke. Fisket aktivt vant gulpen nokså overlegent... Men dette var med gulp børstemarkimitasjon, fisket på rødspetter som gikk og åt børstemark... Uansett MÅ den fiskes aktivt hvis det skal være noe poeng i å fiske med det. Fisket riktig kan det fungere meget bra.
              Fishing, with me, has always been an excuse to drink in the daytime

Kommentera

Kör med borstmask, vanlig daggmask dör snabbt i saltvatten och sandorm/mask trillar av så förbannat lätt. Detta och räkor tycker jag är outstanding. Sen kan det vara fantastiskt bra att har pärlor och annat krims krams ovan för kroken (speciellt när det är skrubba som är i fokus). Sen använd ett tvåkroks paternoster eller ev. släptackel med drag eller nått annat glimmrande. Dock är rödspättorna inte lika imponerade av sådant som skrbborna är samt att det varierar dag från dag. Jag brukar knyta upp olika tackel, släp, paternoster med eller utan pärlor, plastslang och liknande och pröva mig fram för att se vad som funkar för dagen. Sen får du också tänka på att det på många platser är mkt bättre fiske kväll/natt (skymning) nu när vi närmar oss den varmare delen av året, speciellt vid fiske från land.
                KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

GULP finns alltid till hands, är alltid färskt och sitter kvar på kroken mycket längre. Största problemet är att de "#¤%&½§ burkarna läcker som såll. Jag förvarade en burk i samma väska som mina extrakläder. Dålig idé...

Men ännu värre än lukten är att vätskan tar slut för fort när den läcker ut genom skarven vid burklocket.
                  Fyra Gulp och en Rom & Cola
                  Besök min fiskeblogg

Kommentera

Jag kör själv med 1/3 räka, sillbitar, borstmask eller GULP. Man får prova sig fram till bäst resultat. Vissa dagar fungerar det bättre med sill som bete, andra dagar med räka eller GULP.

Lycka till!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    106 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    243 visningar
                    0 gillar