Kosterfjorden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kosterfjorden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kosterfjorden

Läste en artikel i en populärvetenskaplig tidning om Kosterfjordens artrikedom och den nybildade nationalparken. Sveriges enda oceaniska miljö, bara 15 minuters båtfärd från land. Tydligen så är trålning och ålfiske fortfarande tillåtet i nationalparken, märkligt nog. Då borde väl även sportfiske vara tillåtet? (Man kan dock inte vara säker, med fiskeribyråkraternas logik).

Någon som vet hur fisket är där? Med hisnande djupbranter ner till över 200 meter och massor av artrika korallrev, så borde fisket i teorin vara helt fantastiskt: lubb, långa, både små och stora hajar, uer, och en massa arter av djuplevande småfisk man knappt hört talas om? Inomskärs. I Sverige.

Men är det så, eller är det lika utfiskat och stendött som resten av västkusten?
    Fyra Gulp och en Rom & Cola
    Besök min fiskeblogg

Har en tidning (Fiskejournalen) med en artikel om fiske på just den platsen du frågar om. Om du inte läst artikeln i fråga kan jag fota av den o slänga upp den här - om det inte bryter mot några forumregler vill säga. Annars får du pm:a mig.

Kommentera

Jag har kvar de flesta Fiskejournalen från de senaste 25 åren, dock med ett uppehåll på några år i mitten, och minus några exemplar som hustrun slängt i pappersinsamlingen. Vilket år och nummer var det?
      Besök min fiskeblogg

Kommentera

Mars 2008 kan du leta upp i så fall.

Kommentera

Ja den artikeln av Bo Hall kommer jag ihåg. Men den beskriver ju fiske väster om Kosteröarna, oklart hur långt ut. Han skaffar agn några distans V och fortsätter sedan utåt.

Men borde det inte vara lika bra fiske öster om Koster, där själva Kosterfjorden går? Där finns ju liknande avgrundsbranter, på mycket närmare avstånd från fastlandet och delvis i lä från Kosteröarna om det går lite sjö.
          Besök min fiskeblogg

Kommentera

Läggdags
            Senast ändrad av Fis-Herman; 2009-04-04, 13:08.
            Besök min fiskeblogg

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
            0 svar
            117 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Mattiaslindahl  
            Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
            6 svar
            283 visningar
            0 gillar