Torskvrak syd Utklippan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torskvrak syd Utklippan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Torskvrak syd Utklippan

Vrakfiske i södra Östersjön är ju välkänt för sina goda torskfångster som vida överträffar fångsterna på västkusten, nu senast Pelle Leijons 24-kilos med Falken förra veckan. Och i Hanöbukten har jag själv fått en del ganska fina torskar runt tio kilo, jag vet att andra har fått fisk med dubbla vikten.

Nyligen offentliggjordes ett stort antal vrakpositioner av Riksantikvarieämbetet och går man in och kollar deras databas så hittar man säkert hundra vrak och trålhåll runt Utklippan vid Karlskrona, många fler än vad som finns i västra Blekinge där jag normalt brukar fiska. Nu är ju vrakfiske efter torsk en ganska obskyr hobby som kräver bra väder, bra båt och en del kunskap, så det är kanske inte så många som sysslar med sånt fiske.

Men jag tänkte fråga om här finns några Karlskroniter som provat vrakfisket på hemmaplan? Finns där nån torsk? Var finns det bra sjösättningsramper för trailerbåt?
    Fyra Gulp och en Rom & Cola
    Besök min fiskeblogg

Jag å en kompis tänkte åka till karlskrona i helgen för att pilka lite Torsk. Smidigast sätter man nog i båten på Sturkö borta i hamnen där. Då har man ju raka spåret rätt ut till utklippan.
    Har aldrig fiskat på vrak utanför Karlskrona men enligt dykare så ska ju vraket från Hms Göteborg ligga där fast rakt väster om Utklippan, djup 45 m vilket borde vara lagom djup imo.

Mvh // Danne

Kommentera

Göteborg har jag fiskat på ett par gånger, så även Norrköping alldeles intill. Sen finns ju tjogtals med andra vrak längre ut, varav jag provat några. Har dock bara fått småfisk (men min bror som brukar pilka inne i skärgården skulle nog kalla en 3-kilos för gigantisk). Men finns det inga stora torskar runt utklippan, typ 10 kg och uppåt? I västra Hanöbukten har jag fått större fisk, men antalet vrak där är färre, så Utklippan är ett intressant område.
      Fyra Gulp och en Rom & Cola
      Besök min fiskeblogg

Kommentera

Det låter som det jag har hört innan då, gott om torsk men rättså liten i storleken. Hittade ett till vrak strax innanför utklippan från sturkö sett. det kan ju vara lönt att prova. Egentligen är det väl ingen trofejakt vi hdde tänkt oss utan mest en dags kul fiske på långfredagen, lite uppvärmning inför sommarens tur till nordnorge
        Vi tar nog med laxtrolling grejjerna oxå om inte torsken vill bita på pilk.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
        0 svar
        106 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Mattiaslindahl  
        Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
        6 svar
        242 visningar
        0 gillar