Vilken lina till plattfisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken lina till plattfisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken lina till plattfisk?

Hej! Vet någon vilken lindimension som är bäst till plattfisk-fiske med vandia-båten i Helsingborg? Just nu har jag 0.60 på rullen, och kan ha tafs på 0.40, passar det? Det är ju rätt strömt ibland.
    Obs vill inte lägga ut några pengar på dyra superlinor till detta bara så ni vet!
    Tack.

Ingen?

Kommentera

Har för mig att det är rätt grunt där. I så fall fungerar nylon utmärkt. Kläm på ett tillräckligt stort sänke bara.
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

0,60 ina blir aldeles för grov, då tjock lina lätere fångas up av strömen och du får svårt att holla kontakt me dbåde betet och botten. Det bästa alternativet är flätlina ca 0,20 den kan du ju använda sedan till annat fiske på havet.

Antar att det är en stor rulle du har 0,60 lina på. HAr du någon mindre typ amb 6000. Så är det ett lämpligt vall. Räker ju att du grundar med nylon och kör på en 100m flätlina. Det kan du ju sen ha till gäddfiske mm.

Ett lät hafsfiske spö 6-12 pund är lagom. Fungerar också finnt med ett spinnspö som kan ta ca 100gr

Kommentera

Min pappa har annars en Amb. 6000 med 0.40, vet dock ej om den passar på mitt feta havsfiskespö, får testa Den kan jag ju använda, det har du ju rätt i!

Kommentera

Hur stort sänke? räcker 150 gram?
            /Lazinko

Kommentera

vanligast på vandia e att köra med 100gr wiggler som sänke. Behöver absulut inte mer än 150.

Kommentera

Oringen, vet du nått om fiske på Vandia?
                Kan man hyra spö, riggar o så där eller?
                Vad kostar det att hyra?
                /Lazinko

Kommentera

Visst går det att hyra spö men dock inga som läppar sig för mete. Det är korta styva spö med 7000rullar och 0,60 lina. Det finns mete tackel att köpa ombord ibland.

Annars finns det special tackel på sportfiskedepån till det fiske.

Kommentera

På Varöy använde jag PP 0,19 för plattfiskmetet, använde ju faktiskt 0,19 för sejfisket oxå då det strömmade mkt om jag tänker efter.....
                    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    107 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    247 visningar
                    0 gillar