Hälleflundra 2008 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hälleflundra 2008

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hälleflundra 2008

Vilket fantastiskt fiskeår! Efter förra året trodde i alla fall jag att det skulle dröja länge innan vi skulle få uppleva ett liknande fiske efter hälleflundra igen men vilket fiske efter flundra 2008 har bjudit på. Vem hade i sin vildaste fantasi kunnat tro att vi vid årets slut skulle kunna räkna in tre spöfångade flundror över 240 cm? Inte jag i alla fall.

Tyngst var Sören Becks mosterfisk på 202 kg som fångades på hel sej vid Väröy den 13 maj. Fisken är den första spöfångade hälleflundran på över 200 kg. Dom där danskarna är för djäkliga på att fånga stor flundra. En tröst är att det var en svensk, Per Jonasson, som guidade upp fisken. Skämt åsido, vilken fantastisk fisk! Det är bara att lyfta på hatten och gratulera Sören. Inte långt därefter kom Ulf Hugsén från Malmö som landade en flundra på 196 kg den 8 november vid Kvalöya. Den flundran slukade en Sormjigg på 385 g på ca 20-25 m djup. Också den fisken var 41 cm men några kilo lättare än Sörens flundra. Den tredje flundran över 240 cm och den längsta (242 cm) fångades vid Vannöya av tysken Stefan Lyhering den 20 april på en Giant Jighead.

Själv lyckades jag äntligen fånga den så hett eftertraktade 50-kilosflundran. En mycket stark skönhet som bet över en 385 g Stormjigg i färgen BSD på ca 42 m djup. Fisken var 156 cm lång och i fantastisk kondition. Efter några snabba foton fick flundran simma tillbaks till botten med en rosa markering fäst i ryggen. Totalt lyckades vi på två fisketurer och 13 fiskepass fånga 29 hälleflundror. På Kvalöya fisk vi 20 och på Röst 9 hälleflundror. Alla fiskar fick friheten åter efter att ha synat båtdäcket. De fem största fiskarna mätte 156 cm, 151 cm, 149 cm, 135 cm respektive 132 cm . Samtliga fiskar under 2008 fångades på Stormjigg – 13 på färgen BKPK, 12 på RCW, 3 på BSD och en på BKCH. 7 av fiskarna högg på Gulpapterad jigg och 2 på jigg med lysslang som huggpunkt. 18 flundror fångades på vertikalfiske och 11 på bonntrolling, bl.a. den största.

Vi är nu uppe i 111 spöfångade hälleflundror på våra 11 turer sedan 2003. Ribban har successivt höjts. Nu hägrar en flundra på 2 m. Kanske hugger den redan i år.

Hur gick ert hälleflundrafiske 2008 och vad har ni för planer för 2009?

/DaButt

P.s. Här kan ni läsa mer om Sörens och Ulfs fantastiska fiskar: http://per2fish4u.blogspot.com
    Bifogade filer

Gemensam nämnare är ju att dom 3 stora togs i kallt vatten, april,maj och november, jag tror inte det går att knäcka en sån stor på djupt vatten och varmare vatten, låt oss säga juli-augusti.
    Första hälleflundrorna över +200kilo på spö av arten Hippoglossus Hippoglossus (Atlantisk hälleflundra), världsrekordet på Hippoglossus Stenolepis
    (Stilla Havs hälleflundra) är på 208,2 kilo och togs i juli. Den arten slåss tydligen inte lika bra som sina Atlantiska kusiner enligt hörsägen.
    Fiskade en vecka med PJ under 2007 på Röst/Väröya och han tog två hälleflundror på 125cm och 141cm (har jag för mig) båda C&R:ade, totalt 6 hälleflundror i båten alla C&R:ade.
    Senast ändrad av Alessandro; 2009-01-11, 01:29.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av DaButt Visa inlägg
      Vilket fantastiskt fiskeår! Efter förra året trodde i alla fall jag att det skulle dröja länge innan vi skulle få uppleva ett liknande fiske efter hälleflundra igen men vilket fiske efter flundra 2008 har bjudit på. Vem hade i sin vildaste fantasi kunnat tro att vi vid årets slut skulle kunna räkna in tre spöfångade flundror över 240 cm? Inte jag i alla fall.

Tyngst var Sören Becks mosterfisk på 202 kg som fångades på hel sej vid Väröy den 13 maj. Fisken är den första spöfångade hälleflundran på över 200 kg. Dom där danskarna är för djäkliga på att fånga stor flundra. En tröst är att det var en svensk, Per Jonasson, som guidade upp fisken. Skämt åsido, vilken fantastisk fisk! Det är bara att lyfta på hatten och gratulera Sören. Inte långt därefter kom Ulf Hugsén från Malmö som landade en flundra på 196 kg den 8 november vid Kvalöya. Den flundran slukade en Sormjigg på 385 g på ca 20-25 m djup. Också den fisken var 41 cm men några kilo lättare än Sörens flundra. Den tredje flundran över 240 cm och den längsta (242 cm) fångades vid Vannöya av tysken Stefan Lyhering den 20 april på en Giant Jighead.

Själv lyckades jag äntligen fånga den så hett eftertraktade 50-kilosflundran. En mycket stark skönhet som bet över en 385 g Stormjigg i färgen BSD på ca 42 m djup. Fisken var 156 cm lång och i fantastisk kondition. Efter några snabba foton fick flundran simma tillbaks till botten med en rosa markering fäst i ryggen. Totalt lyckades vi på två fisketurer och 13 fiskepass fånga 29 hälleflundror. På Kvalöya fisk vi 20 och på Röst 9 hälleflundror. Alla fiskar fick friheten åter efter att ha synat båtdäcket. De fem största fiskarna mätte 156 cm, 151 cm, 149 cm, 135 cm respektive 132 cm . Samtliga fiskar under 2008 fångades på Stormjigg – 13 på färgen BKPK, 12 på RCW, 3 på BSD och en på BKCH. 7 av fiskarna högg på Gulpapterad jigg och 2 på jigg med lysslang som huggpunkt. 18 flundror fångades på vertikalfiske och 11 på bonntrolling, bl.a. den största.

Vi är nu uppe i 111 spöfångade hälleflundror på våra 11 turer sedan 2003. Ribban har successivt höjts. Nu hägrar en flundra på 2 m. Kanske hugger den redan i år.

Hur gick ert hälleflundrafiske 2008 och vad har ni för planer för 2009?

/DaButt

P.s. Här kan ni läsa mer om Sörens och Ulfs fantastiska fiskar: http://per2fish4u.blogspot.com
      Finns det länk till någon färgkarta på stormjiggarna? BKPK och RCW låter intressanta...Hälleflundrafisket gick sådär, hade varit kul att passerat 20-kilosgränsen, vilket jag trodde eftersom 17-kilosen var så stark....Blir Söröya i augusti och satsning på hälle, torsk och uer....Kvalöya lockar enormt, få se om man får till en försommarresa dit..
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Färgkarta på sidan 33!

/DaButt

Kommentera

Man får gratulera till ett bra fiske. Ska till Söröya i början av Juni och satsar då enkom på Hälle.
          Var på Söröya för två år sen i Maj Då drygt 50% av fisketiden lades på Hälle, driftjigg och trolling, tyvärr med ganska klent resultat. Två landade på 11 resp 5kg(givetvis retur). Det var tydlingen trögt flundrafiske överlag då kanske 5 flundror kom upp denna vecka. Enligt Jimmy på campen var vattnet en grad kallare än normalt vid denna tidpunkt vilket skulle förklara det tröga fisket.Ifjol var polarna uppe och bärgade bl.a en 35 pannare + några mindre samt flertalet stora tappade, tydlingen slarvades det med slittafs!
          Men dom pratade om väldigt markerade huggperioder.
          Vilka erfarenheter har ni med huggtider/huggperioder kontra ebb/flod och olika månfaser. En del hävdar att det enda som gäller är att planera resan efter de starkaste växlarna mellan ebb och flod.
          De mesta hälleflundror som vi varit i kontakt med har varit på största Stormen och ute på storskraltarn,
          Lite nyfiken om ngn har några bra flundraspots att dela med sig närmare Söröya.

Mvh/Thomas

Kommentera

fyfan va kul det är att läsa om fiske, dock inte 1/100 av hur kul det är när man har en stor jävel på kroken hoppas på en resa upp till norge i år, bland det roligaste som finns, men eftersom att man inte har åldern inne än så kan man ju inte styra och ställa som man vill ;(

Stort grattis till bra fina flundror iaf!

Kommentera

Vi åker upp till Söröya den 24 juni! fick bara små flundror själv när jag var uppe förra året. Fick se polarna landa en på 28 kg 25 kg och 2 på 18 kg samt en drös mindre.
              Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Ursprungligen postat av TeamSolo Visa inlägg
                Man får gratulera till ett bra fiske. Ska till Söröya i början av Juni och satsar då enkom på Hälle.
                Var på Söröya för två år sen i Maj Då drygt 50% av fisketiden lades på Hälle, driftjigg och trolling, tyvärr med ganska klent resultat. Två landade på 11 resp 5kg(givetvis retur). Det var tydlingen trögt flundrafiske överlag då kanske 5 flundror kom upp denna vecka. Enligt Jimmy på campen var vattnet en grad kallare än normalt vid denna tidpunkt vilket skulle förklara det tröga fisket.Ifjol var polarna uppe och bärgade bl.a en 35 pannare + några mindre samt flertalet stora tappade, tydlingen slarvades det med slittafs!
                Men dom pratade om väldigt markerade huggperioder.
                Vilka erfarenheter har ni med huggtider/huggperioder kontra ebb/flod och olika månfaser. En del hävdar att det enda som gäller är att planera resan efter de starkaste växlarna mellan ebb och flod.
                De mesta hälleflundror som vi varit i kontakt med har varit på största Stormen och ute på storskraltarn,
                Lite nyfiken om ngn har några bra flundraspots att dela med sig närmare Söröya.

Mvh/Thomas
                Jag tror att det med ebb och flod är viktigast om man fiskar grundare, 5-20 meter. Fast mesta riktade fisket efter kveite sker ju på detta djup.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Att ta hänsyn till ebb och flod är basalt för såväl hälleflundra som torsk och sej även vid fiske efter grövre fisk djupare än 50 meter.
                  Senast ändrad av BBRF; 2009-01-27, 05:28.
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

(DaButt) Du nämner Kvalöya två gånger i din första text, skulle vara roligt att veta om vi tänker på samma. Brukar fara norrut till Rörvik på norska kusten, tror det ligger ca 12 mil norr om Namsos.
                    När jag var mindre så togs jag på en dagstur (lång) till Kvalöya från Rörvik med våran värd vi hyr stugan av.
                    Skulle som sagt vara väldigt kul att veta om det är samma ställe, då jag minns att fisket var betydligt bättre där än vid hemmahamnen.
                    Är inte någon mästare på Norsk geografi, och det är inte omöjligt att just Kvalöya kan förknippas med svenska Eksjö och Lillsjön och Björkö osv... dvs ganska vanliga ortnamn och önamn.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    108 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    255 visningar
                    0 gillar