Olika tips om titran på fröya - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olika tips om titran på fröya

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Olika tips om titran på fröya

Jag och familjen åker upp till titran i augusti 09, så ni får gärna ösa in en massa goa tips & tricks! skulle gärna vilja veta hur man fiskar långa? vilket djup? tips på storsej mm. vilka drag/jiggar/pilkar jag ska använda! Tack på förhand
    Finns det nåt som slår en dag på sjön?

Ursprungligen postat av Karla Visa inlägg
    Jag och familjen åker upp till titran i augusti 09, så ni får gärna ösa in en massa goa tips & tricks! skulle gärna vilja veta hur man fiskar långa? vilket djup? tips på storsej mm. vilka drag/jiggar/pilkar jag ska använda! Tack på förhand

Långa fiskas bäst med bottenmete och ett släptackel bestående av spridare, nylontafs (minst 1 mm) och en stor enkelkrok, t ex 8/0 cirkelkrok. Agna med en stor sej eller makrillfilé. Använd gärna nylonlås när du gör tacklet och gör då en liten ögla närmast kroken. I öglan kan du med ett "jungfruben" låsa fast filén. Knyt också grov nylon (0,80) ovanför spridaren som skydd mot botten. Försök hitta fast botten (sten eller sand) på 150-250 meters djup. Prova på djupbranter och på djupgrynnor. Normalt måste driften vara långsam, d v s max 0,5 knop för att storlångan ska hinna med, vid för snabb drift hinner inte storlångan med, satsa då på annat fiske. Ska du fiska storsej så är det stor shadjigg som gäller. En 23-centimeters relaxshad med 150-200 grams huvud på. Storsejen söker du vid sidan om grynnor i frivattnet där det är 50-150 meter djupt..Sejen patrullerar pelagiskt antingen enstaka eller i stim, ju högre vikt ju färre individer normalt. Veva jiggen snabbt från botten och upp och ha en rulle med bra broms och med minst 200 meter flätlina. 0,80 nylon är lagom tafslina och slarva absolut inte med knutarna eller använd undermåliga lekanden vid storsejfiske. Knyt gärna jigghuvudet direkt i tafslinan och ställ inte bromsen för hårt. Lagom flätlina för både långa och storsej är en som håller för 15 kg, t ex powerpro 0,23.
    Senast ändrad av BBRF; 2009-01-07, 20:20.
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
      Långa fiskas bäst med bottenmete och ett släptackel bestående av spridare, nylontafs (minst 1 mm) och en stor enkelkrok, t ex 8/0 cirkelkrok. Agna med en stor sej eller makrillfilé. Använd gärna nylonlås när du gör tacklet och gör då en ligen ögla närmast kroken. I öglan kan du med ett "jungfruben" låsa fast filén. Knyt också grov nylon (0,80) ovanför spridaren som skydd mot botten. Försök hitta fast botten (sten eller sand) på 150-250 meters djup. Prova på djupbranter och på djupgrynnor. Normalt måste driften vara långsam, d v s max 0,5 knop för att storlångan ska hinna med, vid för snabb drift hinner inte storlångan med, satsa då på annat fiske. Ska du fiska storsej så är det stor shadjigg som gäller. En 23-centimeters relaxshad med 150-200 grams huvud på. Storsejen söker du vid sidan om grynnor i frivattnet där det är 50-150 meter djupt..Sejen patrullerar pelagiskt antingen enstaka eller i stim, ju högre vikt ju färre individer normalt. Veva jiggen snabbt från botten och upp och ha en rulle med bra broms och med minst 200 meter flätlina. 0,80 nylon är lagom tafslina och slarva absolut inte med knutarna eller använd undermåliga lekanden vid storsejfiske. Knyt gärna jigghuvudet direkt i tafslinan och ställ inte bromsen för hårt. Lagom flätlina för både långa och storsej är en som håller för 15 kg, t ex powerpro 0,23.

Tips från en som kan sin sak märker jag! Jag tackar så mycket. Just storsejen jag är ute efter! Mvh

Kommentera

Tips från en som kan sin sak märker jag! Jag tackar så mycket. Just storsejen jag är ute efter! Mvh

Skulle nog satsa på det jag med om det är premiär med havsfisket. Större långa (10+) är ofta riktigt knepiga att hitta..Augusti månad är normalt en bra månad för storsejen. Storsejen går också bra att landa med ett gälgrepp och har inte som t ex långan vassa tänder eller som som gäddan vassa gälräfständer..Nu vet jag inte vad för båt ni tänkt fiska ifrån och hur långt ut ni kan gå men oftast går storsejen utomskärs och örnklakken och området omkring är hett. Försök hitta uppsplittrade stim av småsej och fiske vid..
        Senast ändrad av BBRF; 2009-01-07, 20:23.
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Skulle nog satsa på det jag med om det är premiär med havsfisket. Större långa (10+) är ofta riktigt knepiga att hitta..Augusti månad är normalt en bra månad för storsejen. Storsejen går också bra att landa med ett gälgrepp och har inte som t ex långan vassa tänder eller som som gäddan vassa gälräfständer..Nu vet jag inte vad för båt ni tänkt fiska ifrån och hur långt ut ni kan gå men oftast går storsejen utomskärs och örnklakken och området omkring är hett. Försök hitta uppsplittrade stim av småsej och fiske vid..
          En bra månad för storsejen säger du, mm låter bra det hehe. premiär är det inte, har väl vart upp & fiskat i norge 6 år irad nu men vi har mer vart långt inne i fjordarna & fiskat. Och där har inte fisket vart det bästa, största vi fått är bleka på strax över 6kg & torsk på 5kg.

Tack åter igen! Mvh

Kommentera

En bra månad för storsejen säger du, mm låter bra det hehe. premiär är det inte, har väl vart upp & fiskat i norge 6 år irad nu men vi har mer vart långt inne i fjordarna & fiskat. Och där har inte fisket vart det bästa, största vi fått är bleka på strax över 6kg & torsk på 5kg.

Tack åter igen! Mvh
            Bleka på 6 kilo är helt ok....Ska nog inte vara omöjligt att sätta nytt torskpb på Fröya..Ett tips för inomskärsfiske: Lyrbergsskallen, ligger en liten bit öster om Titran. Har du ett papperssjökort så hittar du den...Kan finnas hyfsad bleka och torsk där och på grynnorna i närheten..
            Senast ändrad av BBRF; 2009-01-07, 22:09.
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Kanskje du kan plukke opp noen tips her: http://www.msgotland.no/
              Fishing, with me, has always been an excuse to drink in the daytime

Kommentera

Bleka på 6 kilo är helt ok....Ska nog inte vara omöjligt att sätta nytt torskpb på Fröya..Ett tips för inomskärsfiske: Lyrbergsskallen, ligger en liten bit öster om Titran. Har du ett papperssjökort så hittar du den...Kan finnas hyfsad bleka och torsk där och på grynnorna i närheten..

Jorå den va rolig att få. vart kan man få tag i ett sjökort då? fixar man de där?

Kommentera

Jorå den va rolig att få. vart kan man få tag i ett sjökort då? fixar man de där?
                  Finns på nautiska magasinet i Stockholm. Man kan även beställa på postorder. Kort NO041 är det som du ska ha....Ett sjökort är ett måste för fisket..http://www.nautiska.se/sjokort.aspx?cat=2
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Finns på nautiska magasinet i Stockholm. Man kan även beställa på postorder. Kort NO041 är det som du ska ha....Ett sjökort är ett måste för fisket..http://www.nautiska.se/sjokort.aspx?cat=2
                    Kanon. Har precis beställt ett kort!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    106 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    242 visningar
                    0 gillar