Olika tips om titran på fröya - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olika tips om titran på fröya

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vi var på Titran i maj. Samtidigt som oss var där ett gäng skottar som skördade stora framgångar på grov sej.
    De fiskade med haspel och ganska lätta pilkar med en eller ett par upphängare. De fiskade intensivt upp och ner i mellanvattnet. Hela tiden snabbt upp och ner genom de olika lagren. Jag hade själv inte med mig utrustning som kunde matcha denna typen av fiske MEN våra stora sejar tog alla på nervägen alltså när betet rörde sig snabbt.
    Det fanns fisk vid botten 175-200 m men det var företrädesvis uer, lubb, hågäl, torsk men bara ett par långor. Sejen högg mellan 50 o 150 meters djup, Högg de, hade oftast inte pilken hunnit ner till 100 m.

De stora långornas tid verkar delvis vara förbi på Titran. De har varit hårt fiskade de senaste åren.

Uttern_
    Senast ändrad av Uttern_; 2009-01-09, 19:25. Anledning: stavfel
    Den gamle och navet
    (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Tidvatten

Tänkte höra om nån kan kolla upp hur tidvattnet kommer vara vecka 34 på titran froya. om det är bra eller dåligt då? Var in på nån sida förut & kolla men jag fatta mig in på dom där siffrorna.
      Finns det nåt som slår en dag på sjön?

Kommentera

på sejen brukar vi köra med stora jiggar på 250g och sen gummiemac tror jag det heter som upphängare, jag tog en gråsej på 12kg i lofoten på en brynösfärgad jigg på 250g. skit rolig fisk! fast vore tog på 20-25 meter när vi veva upp. ibland kom vi inte ens igenom stimen påvägen ner.

till torsken har jag ett hett tips, fiska med bom och en liten hel sej!! det tog pappa många på!

Kommentera

Ursprungligen postat av jerry90 Visa inlägg
          på sejen brukar vi köra med stora jiggar på 250g och sen gummiemac tror jag det heter som upphängare, jag tog en gråsej på 12kg i lofoten på en brynösfärgad jigg på 250g. skit rolig fisk! fast vore tog på 20-25 meter när vi veva upp. ibland kom vi inte ens igenom stimen påvägen ner.

till torsken har jag ett hett tips, fiska med bom och en liten hel sej!! det tog pappa många på!
          Fiska med bom låter kul, Men hur gör man det? Bild?

Kommentera

en stålbit som ser ut som ett "L" kan man säga med öglor i ändorna. i själva "v" på L:et fäster man huvudlinan som går till spöt, sen den långa pinnen går det en lina ut med 2 riktigt stora 3 krok som du sedan fäster den lilla sejen i en i ryggen och en i kinden. på korta delan av L:et gör man som en hake där man sätter ett sänke. det kan man få riktigt stora torskar på och även hällerflundror men om man inte vill fiska med sej så kan du lika gärna sätta jiggar och vad du nu vill fiska med:P

Kommentera

Ursprungligen postat av Karla Visa inlägg
              Tänkte höra om nån kan kolla upp hur tidvattnet kommer vara vecka 34 på titran froya. om det är bra eller dåligt då? Var in på nån sida förut & kolla men jag fatta mig in på dom där siffrorna.
              Är det från 15/8 och framåt ni är där? I så fall blir tidvattnet bra mot slutet av perioden.
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
                Är det från 15/8 och framåt ni är där? I så fall blir tidvattnet bra mot slutet av perioden.
                Japp det stämmer. Okej tack!

Kommentera

Ursprungligen postat av jerry90 Visa inlägg
                  en stålbit som ser ut som ett "L" kan man säga med öglor i ändorna. i själva "v" på L:et fäster man huvudlinan som går till spöt, sen den långa pinnen går det en lina ut med 2 riktigt stora 3 krok som du sedan fäster den lilla sejen i en i ryggen och en i kinden. på korta delan av L:et gör man som en hake där man sätter ett sänke. det kan man få riktigt stora torskar på och även hällerflundror men om man inte vill fiska med sej så kan du lika gärna sätta jiggar och vad du nu vill fiska med:P

Åfan. låter kul. Lär fixa lite sånt då! Tack för tipsen

Kommentera

Ursprungligen postat av Karla Visa inlägg
                    Åfan. låter kul. Lär fixa lite sånt då! Tack för tipsen
                    En bom kan göras enkelt om man har ett skruvstäd och en mejsel att sätta i städet, sen kan du med hjälp av en tång böja bomtråden runt mejseln för att göra öglor. Jag använder rostfri 1,8 eller 2 mm svetstråd, s k TIG-tråd för detta. Vad gäller metetacklet så använder jag enbart en 8/0 cirkelkrok längst ut på tafsen. Kroken drar jag sedan igenom sejmunnen. Inga problem att kroka en stortorsk med en cirkelkrok. Dubbla trekrokar låter i mina ögon överflödigt och försvårar bara avkrokningen.
                    Hälleflundrafiskare

Kommentera

oohhja!!! det kan man säga med stora ord att det gör, men man vet att den sitter haha åker (Karla) till någon fiskeaffär så ser du hur de ser ut så du kan göra dem själv. de blir lite stadigare då! tafsen brukar vi ha runt 1,5 meter. men det är nog kanske mera vad man känner för.

säger bara en sak lycka till med alla förberedelser och lycka till med fisket!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                      0 svar
                      106 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                      6 svar
                      242 visningar
                      0 gillar