Torsken världen runt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torsken världen runt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Torsken världen runt

Läser ännu en gång hur tokigt det ser ut med hur torsken kommer till affären.

Fisk fångad i Norge packas i Asien

Fisk som odlas i Norge, eller fiskas i Barents hav i Nordostatlanten skickas ofta till Kina och Thailand för att paketeras innan den hamnar i svenska butiksdiskar. En resa på över 1600 mil.

I dom flesta av dom 155 butiker som Sveriges Radio granskade fanns lax eller regnbågslax som fångats i Norge eller Chile men som packats i sydostasien. Det handlar främst om Findus portionsfrysta lax som packas vid den egna fabriken i Thailand.

Findus fiskeansvarige Inger Larsson menar att det går att få ut mer lax när den sorteras för hand och att företaget är miljöneutrala eftersom stora mängder fisk kan skeppas samtidigt.

Men svenska naturskyddskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson säger att det visst skulle gå att lösa än mer miljövänligt, med packning där den fångas ,om man bara inte hade kortsiktiga vinstintressen. Han tror också konsumenterna skulle vilja betala några ören till för att få den packad närmare.

Hur blir matkvaliteten på fisk som frysts om efter att ha tinats? Låter inte särskilt gott. Jag äter nästan bara egenfångad fisk.
    Fyra Gulp och en Rom & Cola
    Besök min fiskeblogg

Kommentera

Någon gång när jag varit trött efter en lång fisketur och inte orkat filéa så har jag fryst in hela torskar (rensade) för att sedan när lusten fallit på tinat upp dem halvvägs och filéat dem och sedan fryst in filéerna. Det går ju att filéa även om torsken är halvfrusen.
      När jag sedan då tagit fram filéerna för att äta så är köttet sämre än annars. Det är vattningare och lösare men smaken är okey. Man kan ju egentligen lägga fisk på is eller i kylen över natten och filéa dagen efter, men bor man i lägenhet med liten kyl finns ju inte den möjligheten. Däremot så rensar och isar jag alltid fisken direkt ute i båten.

Men ni kan ju tänka er hur fisken blir efter att ha varit frusen/tinad kanske inte bara en utan flera gånger.

Ner med torsken i kylrummet på trålaren, låt den ligga där några dagar orensad, frys in den i hamnen, skicka den för rensning/filitering i Asien, frys in filéerna, skicka dem tillbaka, kanske packas de om en gång till i Sverige...
      Det är ju knappast så att processen går snabbt och fisken har varit orensad länge dessutom. Urk!
      Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Det är av det skälet jag åker och tar upp min fisk skälv. Torsken får då en resa på 60mil, infryst och rensad. Och jag har nöjet att fånga den skälv.
        I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
        http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
        http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Och skall man köpa fisk så köp färskt i fiskdisken eller hos fiskhandlarn, där ser man kvalitèn direkt. Fryst i paket skulle aldrig falla mej in.
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Att man kan transportera fisken så långväga o ändå tjäna pengar på det, betyder kanske att det är för billigt, o att dom borde beskatta sjöfartsbränslet.
            Senast ändrad av carter; 2008-10-30, 20:48.

Kommentera

En story: Brukade tidigare göra och äta fish and chips med min son någon gång per månad använde alltid färsk torsk.Köpt, det finns knappast någon i sthlms skärgård längre och fö skull jag aldrig fiska efter det lilla restbeståndet. (Har iofs tidigare fiskat i Norge och öresund) Nåväl, gott som fan, fräscht. Den skivade sig så fint..Vid ett tillfälle köpte jag djupfryst torsk, allt såg likadant ut, nypanerad och fin..Vid min sons FÖRSTA tugga,första biten i munnen, märkte jag att han reagerade, han tog några försiktiga omtuggningar och frågade : Var är det här?..med en besviken och skeptisk blick..Det är något skumt? Jag förklarade att det för en gångs skull var djupfryst torsk..Han sa..Det märks..Djupt besviken..

Numera äter jag sedan många år fö inte torsk..Kan inte med det efter yrkesrovfisket.

Fast har förståelse för de som äter egenfångad torsk från säkra bestånd..

Kommentera

Dum fråga kanske men hur lyckas man sälja "färsk" torsk i stockholm t.e.x?
                Har den då transporterats kyld bara?
                Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                  Dum fråga kanske men hur lyckas man sälja "färsk" torsk i stockholm t.e.x?
                  Har den då transporterats kyld bara?
                  Kan ligga på is en vecka utan problem

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                  0 svar
                  106 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                  Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                  6 svar
                  246 visningar
                  0 gillar