Vilken båt är bäst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken båt är bäst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

intressant diskussion... den har jag haft ett antal gånger med mina vrakbändande polare nere i skåne...
    min personliga åsikt är att man, även om bestånden delvis hämtat sig, och ja, det är hyfsat gott om torsk, ändå borde avvakta några år till innan man börjar fiska på bestånden.
    polarna där nere får endel småtorsk när de fiskar h-ö, och ibland får man rapporten att "jag fisk ett as, FEM kilo!"
    vad då as?????
    ett as till torsk ska ju väga femton pannor!

för att hålla vår egen rygg fri, och inte kunna dras över samma kam som yrkesfiskare, (och andra köttfiskare) så borde det vara rätt naturligt att låta torsken vara ifred tills den repat sig, och ett as till torsk väger 15 kilo igen.
    oavsett om man behåller max en fisk per tur, vilket påverkar bestånden ganska exakt... hmm... noll?!
    Senast ändrad av peter; 2006-01-23, 01:34.
    mer minor i trålarna

Kommentera

Callex:Jo det är det! Läs sidan 7. http://www.sportfiskarna-gbg.o.se/havets/Sportfiske_Framtid.pdf Läs gärna resten också, det är intressant läsning!
      Senast ändrad av Wreckbender; 2006-01-23, 01:59.
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender
        Callex:Jo det är det! Läs sidan 7. http://www.sportfiskarna-gbg.o.se/havets/Sportfiske_Framtid.pdf Läs gärna resten också, det är intressant läsning!
        Tack... Letade efter en referens som styrkte detta.

>> Peter >> 5 kgs torsk kan du dra hur mycket som helst under sommarfisket i Sundet och det fångas upp till 30 st 10kg+ torskar nu på vintern per dag. Kom upp en på 23kg igår från en dansk turbåt så storleken är det inget fel på.

Kommentera

Salmo 32, en mindre stor torsk som kunde lagt rom. Om det nu är en oas av torsk där. Kan dom då inte vara plantskola. Så att dom kanske kan sprida sig lite över hela landet. Som sagt av mig tidigare. Jaga hårt på ett hotspot har tagit död på många andra heta platser tidigare. Dansk turbåt. Räcker det inte med alla andra tomtegäng. Visar på galenskapen.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ari
            Vad jag har hört så är mycket av den stora torsken som koncentreras i öresund på vintern, stortorsk från kattegatt och skagerack som vandrar in för att leka. Om det stämmer så är det ju såklart att det blir mycket torsk i sundet under denna tid.
            Kolla in min länk en bit ovanför

Kommentera

Okej, jag tror vi är överrens på flera punkter och det jag lackade ut på i början var att du (elanen) drog alla över en kam och påstod att alla som fiskade torsk i sundet saknar moral och inte borde kalla sig sportfiskare.
              Överrens om:
              -Ingen här gillar trålning
              -Ingen här gillar köttafiske där man drar upp massor av fisk oavsett storlek
              -Torsken är en hotad art som man måste vara rädd om

Skillnader:
              -Vissa (jag + några till) tycker att det är okej att fiska efter torsk i sundet om det görs på "rätt" vis. Släpp tillbaka alla små (under c:a 1,5kg) varsamt.
              -Okej om man endast tar några mattorskar
              -Alla som fiskar på turbåt är inte köttafiskare utan har helt enkelt ingen annan möjlighet att komma ut.
              -Det går att bedriva ett moraliskt sportfiske efter torsk i sundet

Ett tillägg är bara att jag aldrig påstått att det går att köttafiska upp torsk utan att beståndet påverkas. Det gäller att köra mycket c&r även på torsk och de gånger jag varit ute med turbåt de senaste åren är det faktiskt väldigt många som släpper tillbaka alla små. även om somliga tar med lite väl mycket hem är det absolut inte alla som gör det. Har aldrig hört en skeppare gnälla för att man släppt tillbaka även en torsk runt 1,5 kg som är väl över minimimåttet. Själv har jag aldrig förstått mig på folk som tar hem småtorsk men i takt med att fisket förbättrats är det många fler som bedriver c&r. Detta kan verka bakvänt då det borde vara viktigare med c&r när fisket är dåligt men men...

Det jag menar med att det går att bedriva ett moraliskt korrekt sportfiske efter torsk i sundet är just att bara ta några fina torskar till matbordet vid fisketuren och att alltid släppa tillbaka torsk under 1,5kg.

//Mikael

Kommentera

Ursprungligen postat av salmo32
                Problemet med fisk från 25-30 meters djup (och djupare) är att simblåsan expanderar så mycket att inre organ tar skada. Detta märks ju inte vid återutsättning utan först senare, DÄRFÖR bör man ta det så lugnt som möjligt. Detta gäller torskfiskar mer än andra grupper fisk då de oftast har större simblåsa.
                Det jag syftade på var att det INTE är samma sak att utöva c&r på torsk som på gädda pga av ovanstående resonemang... ÄVEN om man tar hänsyn till djupet så blir torsken stressad på grund av den utdragna kampen vilket man kan minimera när man tar gädda genom att man pressar dem hårt...

Precis som Elanen skriver så skulle en överproduktion av torsk i sundet ge positiva effekter även i andra delar av vårt närområde - därav mitt resonemang att populationen inte är så avgränsad. Påståendet att flytkraften hos rommen skulle definitivt avskilja de olika populationerna är i bästa fall bristfällig - det kan vara ett tecken som tyder på detta men det kan även vara effekter av den miljö som de vuxna individerna lever i (ökad salthalt i omgivningen utövar starkare osmotisk kraft på organismerna vilket ökar salthalten i deras fysiologi, vilket därmed - rent hypotetiskt - skulle kunna öka salthalten i rommen, vilket i sin tur skulle resultera i en flytförmåga som skiljer sig från andra populationer - det står ju tydligt att det inte är ett väl definierat värde för de olika populationerna och att värdena överlappar).
                Om man bara tittar strikt på deras resonemang om rommens flytförmåga i olika salthalter så är det ju helt uppenbart samma population med en gradient från östersjön ända ut till nordsjön - med öresundstorsken där emellan.

För att visa att det inte sker emigrering eller genetiskt utbyte mellan dessa populationer så krävs det mer omfattande bevisföring som till exempel en teori om VARFÖR de skulle bli så avskurna från andra populationer och DNA bevis på detta...
                De hävdar att torsken är starkt bunden till regionen men de visar inte några ytterligare bevis för detta - har jag missat något så upplys mig gärna!
                Senast ändrad av CalleX; 2006-01-23, 20:41.

Kommentera

Ari. Torskäggen måste flyta för att klara sig, sjunker dom blir det mat åt bottendjuren. Därför har dom olika stammarna anpassat sig till salthalten i olika delar av haven. Nordsjö torsken leker i nordsjön och vandrar in i skagerack och ev kattegat för uppväxt o näringsvandringar.Det är den fisken yrkesfiskarna försöker utrota nu. Dom lokala stammarna i kattegatt och Bohusfjordarna har dom redan lyckats med. Finns bara spillror kvar. googlesök på torskstammar så hittar du säkert info där. Mvh Micke P

Kommentera

Ej inloggad bara

Ursprungligen postat av comer
                    Jag vet inte riktigt hur du fått tag på den infon att där e hur mycket torsk som helst i öresund. Skulle mer tro på att där e mer än i många andra hav dock så är där inte mycket. Torsken e en stimfisk, vad jag vet och båtarna som ni åker ut med har ekolod så det kan kanske tyckas att där e mycket, när dom lägger sig precis övanför ett stim.
                    Pröva att åka ut med en båt utan ekolod och fiska torsk så märker du att där inte e så mycket torsk som du tror.

.
                    Att fiska torsk I sundet utan ekolod e en simpel match, det e hur lätt som helst att köra ut utan ekolod och dra fin fina torskar. Förstår inte vad som skulle vara svårt med det i sundet men givetvis tar man INTE upp småtorsk

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike-Buster.
                      Att fiska torsk I sundet utan ekolod e en simpel match, det e hur lätt som helst att köra ut utan ekolod och dra fin fina torskar. Förstår inte vad som skulle vara svårt med det i sundet men givetvis tar man INTE upp småtorsk
                      Kanske var lite svårt att tyda men jag menade att det är väl lättare att stå precis över ett stim och släppa pilken än att fiska på måfå.
                      Om det hade varit så lätt som du säger att få fin fin torsk utan ekolod så hade inte turbåtarna behövt dem utan bara kört ut och hämtat torsk. Ja jag vet att dem måste tjäna pengar och dem måste hitta torsk lätt för att så kallade sportfiskar ska kunna stå och veva upp dem.
                      Simpel match, jag önskar att jag var lika bra fiskare som du.
                      Tycker inte att där e så värst många fin fina torskar utan att flertalet e väldigt små.
                      Sen hur man tyder "fin fina" torskar e upp till var och en.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                      4 svar
                      349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                      0 svar
                      110 visningar