Vilken båt är bäst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken båt är bäst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja just det... ålen är ju betydligt mer hotad än torsken, gäller ju inte bara i Sverige utan hela beståndet i Atlanten.

Även gädda och abborre är för närvarande hotade i Östersjön pga dålig rekrytering. Hur ställer ni er till detta?

Kommentera

Jag förstår att spöfisket knappast är det som utrotar torsken. Men det har med moral att göra. Vill man ha stopp på yrkesfisket efter torsk, och det tror jag alla sportfiskare vill, så kan man inte åka ut och dra torsk själv med motiveringen att det inte gör någonting. Aborren är på tillbakagång i skärgården och därför fiskar jag kanske bara aborre där 2-3 gånger per år. Och då kanske jag tar 3-4 matfiskar. Gäddan är det också sämre med men det utövad det C&R på. Vilket inte alltid går med torsk.

Kommentera

Ursprungligen postat av Johannes R
        Jag förstår att spöfisket knappast är det som utrotar torsken. Men det har med moral att göra. Vill man ha stopp på yrkesfisket efter torsk, och det tror jag alla sportfiskare vill, så kan man inte åka ut och dra torsk själv med motiveringen att det inte gör någonting. Aborren är på tillbakagång i skärgården och därför fiskar jag kanske bara aborre där 2-3 gånger per år. Och då kanske jag tar 3-4 matfiskar. Gäddan är det också sämre med men det utövad det C&R på. Vilket inte alltid går med torsk.
        Det går alldeles utmärkt ner till 25-30 m djup om man tar det försiktigt.

Kommentera

Resonemanget med c&r köper jag bara delvis. Skulle själv aldrig fiska torsk i östersjön eller kattegat även om jag utövade c&r. Men för andra arter kanske det ibland kan vara okej om fisken t.ex. kan krokas av i vattnet. Generellt sett fiskar jag inte i vatten där fiskbestånden är hotade (anser inte att torsken är hotad i sundet då det råder trålningsförbud) och i övrigt så utövar jag 95% c&r.

Kommentera

Ursprungligen postat av salmo32
            Det går alldeles utmärkt ner till 25-30 m djup om man tar det försiktigt.
            Har du helt rätt i bara torsken inte bärgas för fort så går det jättebra, lika bra som C&R på Gädda.

Torsken har blivit ordentligt rovfiskad runt sveriges kuster som på så många andra platser. Det är fortfarande riktigt illa vad gäller beståndet, men det har blivit bättre vad gäller mindre fisk, men än är det långt kvar (läs många år) innan det blivit ett bra bestånd av större fisk. Går ju tyvärr inte över en natt för dessa små torskar att bli stora. En könsmogen Torsk är 6-7 år och kring 60 cm, fisk mindre har aldrig haft möjlighet att få fortplanta sig.
            Sedan ser jag absolut inte något fel i att behålla någon Torsk om man fångar någon som är av lämplig storlek.

/Kristian Seth
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Sturgeon
              Sedan ser jag absolut inte något fel i att behålla någon Torsk om man fångar någon som är av lämplig storlek.

/Kristian Seth
              Och speciellt inte i sundet där det finns livskraftiga stammar. Det är väl bättre att visa att man kan ha ett bra sportfiske efter torsk där trålförbud råder. Tycker att man skall skilja på sundet och våra andra utfiskade hav. Och sportfiske för mej innebär att jag kan ta upp några matfiskar när jag är sugen på kokt torsk med potatis,smält smör och riven pepparrot.Därmed inte sagt att jag drar upp allt jag får tror nog jag släpper tillbaka dom flesta torskar under ca 2kg(utom när det är tävling,men då fick jag bara en och den vägde 1.6).
              Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

En del fattar visst inte poängen. Att äta nån torsk är väl okey. Om man bara tar det man äter upp själv och släpper det man inte behöver. Men dessa turbåtar har ju inte den policy. Just snyggt om dom flesta släppte sina torskar. Den skepparen undrade nog vad han gjorde där. Flera ursäktar sig med att det finns så gott om torsk just i sundet. Det är ju för sjutton bara på en plats. Översätter man det till abborren eller gädda. Kan man alltså slakta bara det finns på en plats. Översatt till Lödde Å. Klubba på det finns så det räcker. Och då är inte gäddan hotat på nåt sätt över hela landet sett. Utan på vissa lokaler i Östersjön. Men det är ju inga sund direkt utan jättearealer. Behöver inte ens gälla Lödde som är ett extremvatten för stor gädda. Utan kan bara gälla nån vik Östersjön där det finns skapligt med mindre gädda. Bara att panga på där jämt för att det är en bra lokal för mindre gädda. Hur ser det vattnet ut om alla tänker så. Om nu Öresund har så mycket fisk. Är det öändligt då. Kan då aldrig ta slut som på alla andra ställen. Kan ni ge ett entydigt svar att så är. Eller när den dan är där. Har ni ju bidragit till att förstöra för andra sportfiskare. Att slippa undan kritik för att det inte är några trålare där. Är ju lika illa som att rensa gös i ett vatten. Med motivering att ingen lägger nät där. I Canada sluta dom att fiska torsk för att det tog slut. Men än har det inte kommit nån ny. Och det är över 10-20 år sen. Tycker att man får skämmas när man läser dessa försvar av att fiska torsk. Finns faktiskt andra arter att fånga som är goda att äta också. MVH Gunnar J.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

torsk

Ursprungligen postat av Mikael
                  Amen vafan..lägg nu av! Stammen växer stadigt i sundet och torskfiske blir bättre och bättre för vart år. Sportfisket påverkar inte torskbeståndet utan det är de gigantiska trålbåtarna som förstör. Lägg nu av att gnälla. Vem fan är du att påstå att jag saknar moral? Du har ingen aning om vad du snackar om!

//Mikael

va e nu detta ???????? låt dom leva ryck strömming i stället
                  callaway

Kommentera

Ursprungligen postat av Sturgeon
                    Har du helt rätt i bara torsken inte bärgas för fort så går det jättebra, lika bra som C&R på Gädda.
                    Normalt försöker åtminstone JAG att bärga så fort som möjligt (inte torsk - fiskar nästan bara i sötvatten) för att minska stressen - ska man ta hänsyn till djupet så blir fisken stressad istället...

Jag förstår verkligen inte resonemanget om "sundet" - det är ju knappast en avgränsad population som lever där?!

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
                      Normalt försöker åtminstone JAG att bärga så fort som möjligt (inte torsk - fiskar nästan bara i sötvatten) för att minska stressen - ska man ta hänsyn till djupet så blir fisken stressad istället...

Jag förstår verkligen inte resonemanget om "sundet" - det är ju knappast en avgränsad population som lever där?!
                      Problemet med fisk från 25-30 meters djup (och djupare) är att simblåsan expanderar så mycket att inre organ tar skada. Detta märks ju inte vid återutsättning utan först senare, DÄRFÖR bör man ta det så lugnt som möjligt. Detta gäller torskfiskar mer än andra grupper fisk då de oftast har större simblåsa.

Sen "resonemanget" om sundet... faktum kvarstår dock att torsken har ökat under de senaste 6-7 åren här till skillnad från andra platser.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                      4 svar
                      331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                      0 svar
                      95 visningar