Vilken båt är bäst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken båt är bäst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mikael
    Men torskfiske i sundet är INTE på tillbakagång...det blir bättre och bättre och nu är där hur mycket torsk som helst. Tycker absolut inte att det är omoraliskt att fiska torsk här däremot är jag emot torsktrålning och trålning överlag. Släpper tillbaka massor av torsk som väger under 1,5 kg vilket skall gå alldeles utmärkt om man tar det försiktigt.

Ja, torsken är utrotningshotad på andra platser men inte här och spöfisket kommer inte göra den utrotningshotad! Skall vi även tracka ner på malfisket i Spanien för att malen är utrotningshotad här? Ge er nu...det finns gott om torsk i sundet och jag anser det moraliskt försvarbart att fiska efter den!
    Varför ska jag bryr mig om malfisket i Spanien? Jag bor ju i Sverige.

Har du hört talas om sympatiåtgärder? Bara för att torsken inte är på tillbakagång på ett enda ställe så betyder inte det att det är fritt fram att fiske hur man vill. Det är omoraliskt att fiska efter en fisk som är på stark tillbakagång generelt sätt. Tycker jag...

Kommentera

säger bara att elanen vinner med 100-0

Kommentera

Men torskfiske i sundet är INTE på tillbakagång...det blir bättre och bättre och nu är där hur mycket torsk som helst. Tycker absolut inte att det är omoraliskt att fiska torsk här däremot är jag emot torsktrålning och trålning överlag. Släpper tillbaka massor av torsk som väger under 1,5 kg vilket skall gå alldeles utmärkt om man tar det försiktigt.

Ja, torsken är utrotningshotad på andra platser men inte här och spöfisket kommer inte göra den utrotningshotad! Skall vi även tracka ner på malfisket i Spanien för att malen är utrotningshotad här? Ge er nu...det finns gott om torsk i sundet och jag anser det moraliskt försvarbart att fiska efter den!
        Jag vet inte riktigt hur du fått tag på den infon att där e hur mycket torsk som helst i öresund. Skulle mer tro på att där e mer än i många andra hav dock så är där inte mycket. Torsken e en stimfisk, vad jag vet och båtarna som ni åker ut med har ekolod så det kan kanske tyckas att där e mycket, när dom lägger sig precis övanför ett stim.
        Pröva att åka ut med en båt utan ekolod och fiska torsk så märker du att där inte e så mycket torsk som du tror.
        Fiskar själv torsk och tar upp ca 5-10 torskar per år till mina morförädrar, annars hade dom köpt dem i affären och det har jag förbjudit dem att göra.
        Fiskar med egen båt, oftast utan ekolod.

Kommentera

Ursprungligen postat av Johannes R
          Varför ska jag bryr mig om malfisket i Spanien? Jag bor ju i Sverige.

Har du hört talas om sympatiåtgärder? Bara för att torsken inte är på tillbakagång på ett enda ställe så betyder inte det att det är fritt fram att fiske hur man vill. Det är omoraliskt att fiska efter en fisk som är på stark tillbakagång generelt sätt. Tycker jag...
          Likheten med malfisket var just för att visa på att bara för att en fisk är på tillbakagång på en plats kan det vara okej att fiska efter den på en annan plats. Mal fiskar vi inte i Sverige för att den är utrotningshotat men i Spanien finns det mal i massor och därför fiskar man efter den där.

Det gäller att skilja på spöfiske och storskaligt yrkesfiske, verkar inte som ni är villiga att göra det. Tycker absolut inte att trålning skall tillåtas i öresund men det finns faktiskt så gott om torsk, stor torsk, i sundet att spöfiske är helt okej. Däremot om man drar sig upp mot Göteborg är det med tveksamt. Huvudsaken för att få tillbaks torsken i de områdena är dock att förbjuda trålning. Att sluta spöfiska gör varken till eller ifrån, däremot kan jag tycka att det är omoraliskt att fiska torsk uppe på västkusten.

Kommentera

Är ju lika tokigt att klubba alla abborrar i Kalmarsund eller där det finns lokaler av bra med abborre i Östersjön. När man annars vet att nästan hela andra delar av Östersjön är hotad för abborren Om det så är en guide eller liknande i ett sånt vatten som håller i kommersen. Ger ju inte vid handen att allt står rätt till. Likadant är det ju med både gös och gädda i Östersjön. Det rättfärdigar väl inte bara för att nåt ställe har tillfälligt bra fiske. Detkan ju lika gärna rasa ihop där. För innan fanns det ju bra överallt. Varför skulle Öresund tåla precis vad som helst. När det sades så om alla andra platser tidigare. Det var ju oändligt trodde dom flesta tomtar då. Samma om abborre och flera andra arter. Är man morlisk. Och inte går trål eller andra fulfiskares ärenden.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av comer
              Jag vet inte riktigt hur du fått tag på den infon att där e hur mycket torsk som helst i öresund. Skulle mer tro på att där e mer än i många andra hav dock så är där inte mycket. Torsken e en stimfisk, vad jag vet och båtarna som ni åker ut med har ekolod så det kan kanske tyckas att där e mycket, när dom lägger sig precis övanför ett stim.
              Pröva att åka ut med en båt utan ekolod och fiska torsk så märker du att där inte e så mycket torsk som du tror.
              Fiskar själv torsk och tar upp ca 5-10 torskar per år till mina morförädrar, annars hade dom köpt dem i affären och det har jag förbjudit dem att göra.
              Fiskar med egen båt, oftast utan ekolod.
              Var ute två gånger förra året utan ekolod. Den ena gången fick jag tre torskar över 4 kg och en massa mindre. Alla små återutsattes lugnt och fint. Då körde vi bara ut c:a 10 - 15 minuter från Lomma och stannade där c:a 1,5 timmar. Den andra gången blev det dock ingen torsk men det var nog för att det satt en horngädda på draget var och varannan gång. Vet inte hur jag skall säga det för att förmedla att där är mycket mer torsk än där varit på länge, ingen tycks tro på det.

Ja, jag såg också tv-programmet om torsk men detta ämnet har intresserat mig i många år då jag fiskat i sundet i snart 15 år. Kanske inte så många år men jag kan i alla fall jämföra nu med hur det var "förr".

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
                Varför skulle Öresund tåla precis vad som helst. När det sades så om alla andra platser tidigare.
                Nej, sundet tål inte vad som helst men jag är helt övertygad om att det tål spöfiske i den utsträckning som sker nu. Bättre att spöfiska upp sin egen fisk/torsk än att stödja yrkesfisket genom att köpa fisk av dem.

Kommentera

Var ute två gånger förra året utan ekolod. Den ena gången fick jag tre torskar över 4 kg och en massa mindre. Alla små återutsattes lugnt och fint. Då körde vi bara ut c:a 10 - 15 minuter från Lomma och stannade där c:a 1,5 timmar. Den andra gången blev det dock ingen torsk men det var nog för att det satt en horngädda på draget var och varannan gång. Vet inte hur jag skall säga det för att förmedla att där är mycket mer torsk än där varit på länge, ingen tycks tro på det.

Ja, jag såg också tv-programmet om torsk men detta ämnet har intresserat mig i många år då jag fiskat i sundet i snart 15 år. Kanske inte så många år men jag kan i alla fall jämföra nu med hur det var "förr".
                  Jo jag vet att torskfisket har blivit bättre, har själv fiskat där sen jag var liten.
                  Tycker fortfarande inte att det är mycket torsk. Jag tror inte heller att spöfisket gör en STOR skillnad men skillnad gör det. Tycker inte att torsken har särskillt hög medelvikt, oftast när man e ute så är det inte mer än 1 av 5 som väger mer än 2 kg.

Kommentera

Likheten med malfisket var just för att visa på att bara för att en fisk är på tillbakagång på en plats kan det vara okej att fiska efter den på en annan plats. Mal fiskar vi inte i Sverige för att den är utrotningshotat men i Spanien finns det mal i massor och därför fiskar man efter den där.

Det gäller att skilja på spöfiske och storskaligt yrkesfiske, verkar inte som ni är villiga att göra det. Tycker absolut inte att trålning skall tillåtas i öresund men det finns faktiskt så gott om torsk, stor torsk, i sundet att spöfiske är helt okej. Däremot om man drar sig upp mot Göteborg är det med tveksamt. Huvudsaken för att få tillbaks torsken i de områdena är dock att förbjuda trålning. Att sluta spöfiska gör varken till eller ifrån, däremot kan jag tycka att det är omoraliskt att fiska torsk uppe på västkusten.
                    Jamen tjena! Du kan väl inte jämföra en avgränsad population som malen i spanien (som det dessutom praktiseras c&r på) med en ekonomifisk som torsken som dessutom INTE har så starkt avgränsade populationer...

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
                      Jamen tjena! Du kan väl inte jämföra en avgränsad population som malen i spanien (som det dessutom praktiseras c&r på) med en ekonomifisk som torsken som dessutom INTE har så starkt avgränsade populationer...
                      Jag vet, men det är alltid svårt med jämförelser. Finns alltid skillnader men jag trodde det skulle hjälpa förståelsen.

Var tycker ni gränsen går för att få fiska efter en art då? Hur är det med gädda, abborre och ål som på flera ställen är utsatta för så hårt fisketryck att bestånden konstant minskar? Eller laxen för den delen? Eller karp och sutare som åker upp och ner i vattnet flera gånger per år? Vad anser ni är moraliskt korrekt fiske?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                      4 svar
                      356 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                      0 svar
                      112 visningar