Minsta vikt kveite?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minsta vikt kveite??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Minsta vikt kveite??

Prata i går med en jag känner som nyss är hemkommen från söröya.
    Och dom hade haft ett bra fiske, med mycket flundror landade i båtarna. Men det var en sak som han tyckte var otroligt tråkigt att se.
    Det var att vissa behöll flundror som var under 5 kg, och det var rätt många som gjorde det.
    Vet att dom vill gärna att man ska släppa tillbaks under 5 kg.

Själv tycker jag att är den under 5 kg så åker den tillbaks direkt, och är det den första så finns det digitalkamera

Men dom som behöll dom sa... det är min första kveite, och där är mat så det räcker på den osv. Var sätter ni själv gränsen och vad tycker ni??.
    Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

minst 10 kg man behöver ju inte ta kol på beståndet ju bättre o släppa tibaks dom.....

Kommentera

Ursprungligen postat av Linkan81 Visa inlägg
      minst 10 kg man behöver ju inte ta kol på beståndet ju bättre o släppa tibaks dom.....
      Ja linkan!

om alla kunde tänka så men tyvärr finns det folk som tar upp 2 - 3 kg bara för det är en kveite.
      Men och andra sidan gäller det allt fiske.
      Men det är rätt tråkigt att folk trots att dom rekomenderar att släppa tillbaks inte gör det.

Kommentera

japp d håller jag me om visst får man sin första så kanske d e sin sak men annars så kan man ju släppa tibaks dom ju om dom e små.......

Kommentera

Med risk att göra alla lite upprörda, ser häldre att man tar upp en liten Helle än en stor. En liten är inte könsmogen, och löper en stor möjlighet att bli uppäten, eller att dö på något annat sätt. En stor Hälle har inte många fiender, och är redan könsmogen, kan alltså föra sin art vidare och värd så mycke mer för artens fortlevnad. Sen så är det bättre kött i en mindre än i en stor, mindre miljögifter mm.

Ta av räntan inte av kapitalet.
          I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
          http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
          http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Nu har jag inte megakoll, men pratade med en snubbe igår som mumlade ngt om minimått på 60cm, en sådan lär väl knappast väga 5kg?

Och hur fan kan man ha viktmått isf? Hur många har med sig schyssta våggrejor ut på havet? Hänga en krok i hjälen eller göra ett hål i underkäken för att se om den är godkänd eller inte låter väldigt skumt?

Vet inte hur det är med C&R hur arten funkar osv. men visst tkr man dom keldor, spara dom stora, ta med lagom stora hem om man nu måste ta med hem.

Låt dom allra minsta vara ifred.
            sigpic

Kommentera

Det är sant att det tyvärr tas upp alldeles för mycket små flundror. Anledningarna kan vara flera:
              * Man är inte informerad.
              * Man tänker sig inte för.
              * Det är första flundran.
              * Man vill ha den vägd.
              * Det är en fin matfisk. Enligt ryktet gourméfisk.
              * Man är köttfiskare.

De två första punkterna är lätt att åtgärda. Det gäller att informera folk och berätta varför.

Att det är första flundran betyder inte att man måste spara den, inte heller för att det är ett nytt personligt rekord. Med en bra fjäderväg typ Super Samson går det utmärkt att väga på sjön. Knäpp en bild (som blir mycket trevligare till havs än i hamn) och släpp flundran. Man ska inte väga fisken i gälen utan man kan göra ett lite hål i skinnet längst fram i underkäken. Det läker igen fort. Man kan också mäta flundran och kolla i en längd/vikt tabell. De stämmer mycket bra. Detta gör att man kan släppa stora flundror också som inte går att väga till sjöss.

Flundran är en bra matfisk men jag tycker den är överskattad. I Norge äter jag hellre torsk och kolja. Man ska inte spara flundra bara för att det är en "fin" fisk. Ska man spara flundror så är det bättre att behålla de på 10-30 kg än de små (som man får väldigt många av) och de riktigt stora (som är en bra genbas för beståndet).
              Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Som du skrev Anders att det finns många anledningar.

Men jag hoppas att alla blir bättre på det att släppa tillbaks det gäller mycket fiske. Bland annat var jag nu i våras en tur med Thomas på vandia och meta uppe vid kronborg.
                Och dom som stod bredvid mig tog alla plattisar dom fick fastän Thomas hade sagt innan att dom kan vara mycket magra och ni behöver inte ta allt ni får. Man blir så jävla förbannad och när jag sa till fick jag till svar... vad bryr du dig om det.
                Dom fyllde en (svart back dom som finns på turbåtarna) med sandskäddor helt sjukt.

Tänk om alla kunde använda sunt förnuft, det tar slut någon gång frågan är bara när?

Kommentera

Det kan ju vara så att betet sitter djupt så man inte kan utöva C&R

Men om man lyckas mäta/väga & fota fisken känns det alltid mycket bättre att släppa tillbaka oavsett art tycker jag.

Mat kan man handla i affären och hälleflundran är inte så god som torsk t.ex tycker jag.

Den här flundran vägde 42.5 kg och var nånstans mellan 15 & 18 år gissar jag, det gnager lite på samvetet faktiskt.

Men lyckan att få upp en och adrenalinet som man har i kroppen när man tar in den i båten gör att man inte tänker så klart tror jag.

Men förbereder man sig innan på olika situationer så kan man kanske klara av att välja C&R enklare.

Bilden viar hur djupt krokad min firre var.
                  Bifogade filer
                  Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inlägg
                    Man ska inte väga fisken i gälen utan man kan göra ett lite hål i skinnet längst fram i underkäken. Det läker igen fort.

Har du något som styrker detta? Hos alla? sötvattensfiskar är det väl knappast så iaf, blir lika ledsen varje gång man ser idiotin...

Köp en vågpåse/säck. Kostar ju inte mer än några hundra och underlättar dessutom vägningen för båda parterna. Dessutom mkt bättre för fisken... Skall man släppa tillbaks fisken skall man göra det ordentligt.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    114 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    272 visningar
                    0 gillar