Helnessund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Helnessund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Helnessund

Åker upp för andra året i rad till Helnessund med fiskebussen i år.
    Resan går av stapeln den 2a augusti och det skulle vara kul med lite rapporter hur det varit där uppe innan vi far.

Vad ska man ha för utrustning där åker själv dit vecka 32 med ett gäng vi är från ludvika tror vi är över 10st härifrån
    jag personligen har inte havsfiskat någonting förut

Kommentera

Helnessund ligger ju i Lofotentrakten. Jag skulle satsa på ett sett för vertikalfiske med stora shadjiggar + en spinnutrustning av gäddstorlek med lättare jigghuvuden..
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

va i helnessund för ca 2 veckor sedan fisket va väl inte på top
        fick ganska mkt fisk men liten till storleken
        10+ i all ära men inte går upp mot en riktig snipa

Kommentera

Dom har fått en hel del fin fisk där uppe under sommaren, topp på torsk 19,6 och 48kg hälleflundra, det skulle duga åt mig...

Emras: Vi lär mötas på bussen i så fall, vi är 3 st som kliver på i Borlänge. Jag var upp dit förra året med Fiskebussen och tyckte det var kanon (min jungfruresa till Norge)

Vi fiskade nästan uteslutande med stora shad-jiggar eller pirkar på 400-500g med tillhörande upphängare.
          Ska du handla behöver du 1mm nylon att knyta upphängare med ett gäng pirkar och shad-jiggar.
          Ett gäng stora krokar och makkar lär du också ha.
          Satsa på ett hyfsat havsfiskeset om du inte redan har spö/rulle
          Jag har okuma catalina på RT 4delat spö köpt från Olssons fiske för ca 1500 :-
          Du BÖR har en flytoverall.

Hör gärna av dig per mail till mig om du har mer frågor innan resan (lordenek@hotmail.com)

Kommentera

Var där förra veckan och det var lite olika resultat.
            Men vi (4 pers) fick upp 3 flundror på mellan 27-42kg samt en torsk på 14,5kg.

Roligaste var att det var sista dan som vi hade riktigt bra med fisk, 2 timmars fiske var ca: 120kg i båten. Först lite torsk mellan3-5kg sen fick sambon 3 torskar på raken, 9,8kg, 11kg, 14,5kg.
            Direkt därefter fick jag & hennes dotter dubbelhugg på flundra på 31 & 42kg.

Och då var det bara att styra hemmåt trots fantastiskt fiske.

Tack & lov så fick jag den största (nytt PB) så man kunde ka hem utan att blir trackad hela vägen.
            Däremot så har jag fått veta att mitt PB på Torsk på 9,9kg är väldigt fjuttigt.

Behöver jag säga att vi fyllde kvoten.

Så mitt nästa mål är torsk över 15kg
            Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
              Var där förra veckan och det var lite olika resultat.
              Men vi (4 pers) fick upp 3 flundror på mellan 27-42kg samt en torsk på 14,5kg.

Roligaste var att det var sista dan som vi hade riktigt bra med fisk, 2 timmars fiske var ca: 120kg i båten. Först lite torsk mellan3-5kg sen fick sambon 3 torskar på raken, 9,8kg, 11kg, 14,5kg.
              Direkt därefter fick jag & hennes dotter dubbelhugg på flundra på 31 & 42kg.

Och då var det bara att styra hemmåt trots fantastiskt fiske.

Tack & lov så fick jag den största (nytt PB) så man kunde ka hem utan att blir trackad hela vägen.
              Däremot så har jag fått veta att mitt PB på Torsk på 9,9kg är väldigt fjuttigt.

Behöver jag säga att vi fyllde kvoten.

Så mitt nästa mål är torsk över 15kg
              Kul att höra! Jag drar upp om två veckor för andra gången. Vart fick ni flundrorna, vad fick ni på och hur gick det för de andra fiskarna?

Kommentera

Jag åker nu lördag, årets höjdpunkt närmar sig med stormsteg och det är trevligt att få lite fångstrapporter ifrån stället man är på väg till.
                Ska göra mitt bästa för att slå era fångster...

Just nu hoppas jag på ett blåsfritt hav utan vågor och minimalt med regn.

Ola:
                Var fiskade ni nånstans, ute runt fyren?
                Var ni ut nånting med Tryggve (turbåten)?

Kommentera

Åker ni med Bosse så vet han säkert de bästa ställena.
                  Men generellt så verkar det vara större fisk längre ut, men brenvika ska ju vara bra på hälleflundra.
                  Tyvärr är det vädret som bestämmer hur långt ut man vågar fiska.

Vi var inte ute med nån turbåt utan var där själva och fiskade endast med hyrbåten.

Vi var ute vid fyren och där kom det upp hälleflundra, men 2 andra båtar åkte ut i 3 dagar har jag för mig att de sa men hade dåligt fiske.

Så det gäller att ha turen med sig misstänker jag.

Vi fiskade bara med pilk, de försök jag gjorde med jigg resulterade visserligen i nån bleka men generellt fick jag mindre fisk än de andra.
                  Ola

Kommentera

Jo vi åker med Bosse så vi har ett gott stöd från honom, hittade ni hälleflundror av storlek runt fyren så lär vi vara där en hel del...

Vi hoppas på att kunna ta turbåten ut ett par dagar så vi får chansen att gå längre ut och ha en erfaren skeppare som hjälper oss till riktigt bra ställen, han som har båten gav bra intryck förra året...

Lovar att rapportera när vi är hemma igen, skitfiske på er

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                    4 svar
                    308 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Arbetar...
                    X