Senjahopen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senjahopen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Senjahopen

Jag har nyss börjat jobba i Norge och bor i Mefjorden.Tänkte att jag måste göra nåt vettigt av min fritid där
    och landfiske är det som kommer upp först. Nån som kan ge tips om utrustning för landfiske. Dim på lina, spö och beten. Har ett 8,6 ft spinnspö för upp till 150 gr beten, och en amba c3 6501. Funkar det eller måst jag köpa kraftigare grejer? Tacksam för alla tips, hade nyss 2 tråkiga veckor där uppe utan grejor =/

Jag kör en del fiske från land i Norge. Jag använder ett Fladen Warbird 13 fotare, kastvikten är väl upp till 150gr har jag för mig, och ett Adexa Tempest 11 fot upp till 140gr. Ibland även ett 12 fots surfspö med kastvikt 250gr. Rullarna är Amba 6500:or laddade med Penns 50lb Dynabraid. Vid bottenmete använder jag blysänken 100-200gr. Spinnfiske med pilk 60-100gr. Den utrustningen du nämner tycker jag skall räcka gott. Men ska du kasta hårt och mycket så är kanske C3:ans alu stativ lite för klent. Kan rekommendera en Amba med kromat mässings stativ istället. Och var noga med att skölja av rullen efter fisket och smörja den ordentligt, vattnet är väldigt salt där.
    Senast ändrad av Wreckbender; 2008-06-16, 08:38.
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Senja är som bekant en av Norges bästa platser för havsfiske så varför inte hyra/låna en båt? Ex finns Mefjord Brygge med förhållandevis bra båtar, http://www.mefjord-brygge.no/havfiske.htm.

Från land kan du även ha ett bra bottenmete efter plattfisk vilket inte kräver så grov utrustning.
      /Magic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
      0 svar
      117 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
      6 svar
      284 visningar
      0 gillar