Är det bara jag, eller är torsken utrotad i Östersjön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det bara jag, eller är torsken utrotad i Östersjön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är det bara jag, eller är torsken utrotad i Östersjön?

Jag har bara hunnit åka ut på torskfiske i Östersjön tre gånger i år, så mitt statistiska underlag är ju ganska bristfälligt. Men visst var det bättre förr?

Största torsken i år från min båt 3 kg. Tidigare år, om man kör så långt ut som jag brukar göra, har 5-11 kg varit vardagsmat.

Jag hänger med hyfsat i fångstrapporteringen och enligt den är det bara Ulf Stahre som får stor fisk. Och det räknas inte riktigt eftersom han är gräddan av eliten.

Är det bara jag som suger eller är torsken faktiskt utdöd?
    Fyra Gulp och en Rom & Cola
    Besök min fiskeblogg

Är det bara jag, eller är torsken utrotad i Östersjön?
    Det verkar ju som att du lever, så jag tror inte du är utrotad.

Kommentera

Fisket har varit mycket sämre i år än förra året och förra året var sämre än året innan.... Fisket blir undan för undan sämre i alla fall om du räknar på den större fisken på 5-20 kg. Det finns fortfarande mycket småtorsk men den får ju inte växa till sig pga trålarna.
      Jag har fiskat i Östersjön några år och mina kompisar i bla. Bulan i ett årtionde. Fisket är grymt mycket sämre nu om du jämför med för 10 år sedan. Det går fortfarande att få lyckade turer med stor fisk. Premiärturen, den enda vi gjort i år gav 4 över 10 kg. Förra året gav den 9 över och året innan 11 över. Men det går inte längre att räkna med att kunna åka ut och få bra med mellanfisk på 5-10kg längre som man kunde förr. Uffe har fångat en del fina fiskar men har också haft många usla turer. Vi har själva inte varit ute mer i år men kompisarna har gjort ett par turer med mycket klent resultat. Det beror nog iofs också på att torsken har varit nere syd och öst om Bornholm. Men den borde vara på väg till vraken igen nu så man får väl dra över båten för att testa.
      Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Hur gammal är en torsk på 10kg?
        Ola

Kommentera

Har samma erfarenheter som du och har därför nästan helt slutat
          fiska torsk.

Kommentera

Fiske efter torsk leder till övergödning och utrotning. Varför är det så svårt att förså att man borde låta fisken återhämta sig?
            bf

Kommentera

Det är bättre att skriva till fiskeriverket eller jordbruksministern om det. Sportfisket gör varken till eller från och det spelar heller ingen roll hur mycket vi diskuterar här inne. Det enda som hjälper är att trålarna slutar skövla beståndet vilket de gör precis i denna stund eftersom nästan all torsk samlats öster och sydöst Bornholm där stora delar av trålarflottan nu drar tonvis med fisk varje dag. Pratade precis med en dansk som visste att en av Nexöbåtarna redan nu fiskat upp hela sin årskvot... och det är bara stor fisk 5-15kg.

Kommentera

är det inte svårt att göra ett totalt fiskestopp efter torsk?

östersjön gränsar ju till bde tyskland och polen bland annat..För ett totalt fskestopp borde vä'ö allla länder runt östersjön vara överrens om ett totalt fiskestopp? Fast det ska ju inte va så jävla svårt för eu att bestämma det då alla granländer är med där nu...hur funkar det egentligen?
                Pissar hästen när han vill?

I'm the

Kommentera

Nej det hade varit enkelt för Eu att bestämma om detta men eftersom Polen, Tysklan, Ryssland och Baltstaterna inte vill så....

Men nu är vi OT. Tråden handlade inte om detta. Det finns det andra trådar för.

Kommentera

Hur pass nära Svergie fiskar andra länders fiskebåtar? Ifall vi inför fiskestopp efter Torsk i våra svenska vatten, nära land, så borde beståndet öka i "våra vatten" ?
                    bf

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    114 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    271 visningar
                    0 gillar