Nordnorge med egen båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nordnorge med egen båt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Åsunden Visa inlägg
    kan du tänka dig att åka en bit till??? I så fal kan jag ju rekommendera vattnen runt Tromsö. Det drogs en Kveite på 198kg i sundet mellan Kvalöya och Vasstrindsöya (eller va fan den heter). Alltså rel. skyddade vatten från sjögång. Väster om Kvalöya ute på lite mer öppet vatten, så hittar du stor Sej. Oavsett så finns det gott om fisk. Blir det för ruggigt i båten, kan du alltid knyta fast inne i Tromsö och gå på rest. Skarven för en pilsner eller två....

210 mil mellan Göteborg och Tromsö. Jag vet, jag körde sträckan i februari.
    Det låter som en alternativ plan.

Ska klura på den!

Det jag kände med Röst var att man blev som en maskin. Vi hade toktur med vädret och kunde gå ut och fiska varje dag (dygn kanske man ska säga) ute mitt på havet. Dvs vi fiskade 08.00-17.00. 19.30-01.00. Om man hade otur så fick man rensa när man kom tillbaka. Det där körde vi 6dagar så man var nöjd när man åkte hem. Givetvis frivilligt att fiska så mycket men det var svårt att låta bli.

Nu tror jag mer på upplevelse än att tokveva fiskar i mängder.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohnH Visa inlägg
      Ja, det är lite det där som kan vara skönt. Dessutom slipper man att ha hela världens packning i båten. När man packar effektivt så blir det ändå att man behöver flytta runt på alla grejer stup i ett för att komma åt något.

Men som sagt, det är en vecka och kan säkerligen bli ett äventyr som man sent kommer glömma. Man har ju läst om trailers som packat ihop under transport och det är ju alltid en risk när man ska baxa iväg en stor och tung båt.
      Trailern kan vara ett problem. Inte kul om lagren börjar låta halvvägs..Du ska absolut serva trailern innan resan..Och kör absolut inte ned hjulen för långt ned i saltvattnet. Det räcker att backa ned så att fälgkanten är i nivå med vattnet. Skulle Du ändå backa ned för lågnt så ska Du köra en sväng merd traílern direkt. Cirka 20 minuters körning inkl regelbundna inbromsningar är lagom
      Senast ändrad av BBRF; 2008-05-12, 10:38.
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
        Mina spontana synpunkter:

- Jag skulle först fundera på vilket fiske jag är ute efter: Mängd (slakta småsej), tyngd (PB torsk/sej), art (kveite/katt/etc) eller semester (närhet till playa/öl)?

- Eftersom jag inte känner att jag behöver bevisa något så skulle jag skulle inte bo i båten - kombinationen av regn, fiskrens och sovsäck är omysig.

- Jag skulle välja bort Saltströmmen eftersom det är så j-a mycket folk på sommaren.

- Även om ni har en båt som klarar några distans ut på havet så har ni fortfarande alternativet att hyra en stabil båt på plats, ex Vaeröy, fördelar är snabbare resa, mindre bilbensin och billigare färja.

- Om ni tar egen båt så kan det kombineras med någon dag trolling i ex. Arjeplog, kolla in http://www.arjeplogstrollingklubb.com/.

Tack för bra feedback.

Vi har testat att bo i båten och känna av vilka komplikationer som kan uppstå. Att bo ett par dagar i stuga ger säkerligen bättre humör, piggare hjärna, skönare kläder.. osv.

Kul idé med att stanna till på vägen med lite alternativt fiske.

Vi har som sagt inte tänkt att mängdfiska och PB kan vara lite väl svårt att nå på ett par arter efter Röst. Hälleflundra vore kul att försöka sig på igen. En kattfisk saknas på listan av fångade arter så den vore kul att få laga till på kvällskvisten.

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
          Trailern kan vara ett problem. Inte kul om lagren börjar låta halvvägs..Du ska absolut serva trailern innan resan..Och kör absolut inte ned hjulen för långt ned i saltvattnet. Det räker att backa ned så att fälgkanten är i nivå med vattnet. Skulle Du ändå backa ned för lågnt så ska Du köra en sväng merd traílern direkt. Cirka 20 minuters körning inkl regelbundna inbromsningar är lagom
          Tack för visdomsorden om saltet. Det hade jag faniemej inte tänkt på när man väl står där och hoppar av lycka för att få släppa ner drag i fiskhavet.

Serva trailern är ett måste... sen är det bara att hålla tummarna!

Kommentera

Tromsö kanske kan vara ett bra alternativ. Det är ju en liten stad där iaf så man kan varva ner ett dygn och ta in ett par bärs i planeringen. Försöka imponera på lokalbefolkningen med vilka stora lubb vi lyckats lura upp från havets botten. Damerna där borde gå igång på det.

Om nu någon mot förmodan känner sig intresserade av att synka en resa upp så är vi 32år unga. Amatörer. Glada prickar. Om ni är 25 eller 65 spelar ingen roll.

Tack för all trevlig feedback.
            Senast ändrad av JohnH; 2008-05-12, 10:34.

Kommentera

Tack för visdomsorden om saltet. Det hade jag faniemej inte tänkt på när man väl står där och hoppar av lycka för att få släppa ner drag i fiskhavet.

Serva trailern är ett måste... sen är det bara att hålla tummarna!
              Jo, en polares lager risade ihop på Vaeröy..Ett jäkla strul för honom innan han fick det fixat..Och dyrt blev det....
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Tromsö är en mysig liten stad. Gångavstånd till allt. Det finns ett vandrarhem för rel. billigt boende. Du ska veta att Norge är ett dyrt land att leva i. Tromsö är SVINDYRT, . En bärs = inte under 80 spänn, å då snackar jag norska kronor = x 1,20 !!! Å Monopolet är inte öppet på lördagar... bara varma sköna krogen !
                Du slipper färjeavgifter. Å enligt "alla" är fisket fantastiskt. På storgatan finns det sportfiskebutik, Andresen, som har allt. Om nu något skulla fattas i din packning... Dom kan oxå generöst tipsa dig vart du ska fiska.

Kommentera

Ursprungligen postat av Åsunden Visa inlägg
                  Tromsö är en mysig liten stad. Gångavstånd till allt. Det finns ett vandrarhem för rel. billigt boende. Du ska veta att Norge är ett dyrt land att leva i. Tromsö är SVINDYRT, . En bärs = inte under 80 spänn, å då snackar jag norska kronor = x 1,20 !!! Å Monopolet är inte öppet på lördagar... bara varma sköna krogen !
                  Du slipper färjeavgifter. Å enligt "alla" är fisket fantastiskt. På storgatan finns det sportfiskebutik, Andresen, som har allt. Om nu något skulla fattas i din packning... Dom kan oxå generöst tipsa dig vart du ska fiska.
                  Man får smuggla in en platta öl dit så man har en till maten varje kväll.

Joda, Norge har alltid varit tokdyrt. Det är lika känt som att det är billigt i Thailand eller att man får böta 800kr om man spottar på gatan i singapore. Man får äta firre på kvällarna. Med lite tur borde man få upp nåt ätbart.

Kommentera

Tänkte på risken att bli bestulen på all fiskeutrustning. Ingen skön sak att se när man kliver i båten på morgonen. Ni som haft båtar där uppe, brukar ni lensa den på allt varje kväll?

Man behövjer ju givetvis inte provocera genom att ha plottern i fönstret och spön i hållarna.

Kommentera

Räknat som hastigast på lite alternativ

Vaeröy, 260mil ToR, 2pers + båt
                      Bensin 5400
                      Färja 4400
                      Boende 3500
                      Båtplats

Senja, 320mil ToR, 2pers + båt
                      Bensin 6700
                      Brygga 210
                      Frysbox 50
                      Boende 3000

Saltströmmen, 240mil ToR, 2pers + båt
                      Bensin 5000

Sen tillkommer det ju matkostnader, soppa till båt osv. Mat lär man väl klara sig på 1500 med mat och båten kanske dricker upp 1500-2000 på en vecka
                      Beror väl på om man har bråttom, en av guiderna på röst körde sin privata 6 meters buster med 95hk 2-taktare ifrån saltströmmen till röst, det går men man får välja bra väder. Väröya ligger ju närmare och är inte lika väderutsatt...
                      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                      0 svar
                      114 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                      6 svar
                      274 visningar
                      0 gillar