Nordnorge med egen båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nordnorge med egen båt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nordnorge med egen båt?

Hej,

Jag undrar lite vad ni andra skulle göra om ni hade följande förutsättningar. Var skulle ni åka? Hur skulle ni bo? Vad skulle ni fiska?

Båt Uttern 520 moddad till fiskebåt med djupriggar, värmare och möjlighet att bo i om det behövs. 8-9dagar i slutet på juli. Resdagar inräknade i detta. Trollingspön och havsfiskeutrustning finns.

Jag och min kompis (vi som tänkt åka iväg på äventyret) har varit på Röst för 2 år sedan och hyrt båt på plats. För 15år sedan var jag vid saltströmmen. Det är vår erfarenhet av norgefisket.

Är det ens en frisk tanke i att bo i båten och fiska inne i någon fjord?

Traila upp och bo i stuga är nog det vi troligen tänkt köra på men vill gärna höra era ideér.
    Senast ändrad av JohnH; 2008-05-11, 17:51.

Det låter kul att bo i båten, om vädret tillåter.

Hur långt upp tänkte ni åka?

Fast fisket kanske blir besvärligare eftersom ni varit på Röst och det finns väl inte mycket som klår det fiskemässigt?
    Ola

Kommentera

Vi vet inte alls var vi ska ta oss. Delvs därför jag tänkte kolla med er. Det måste ju nödvändigtvis inte vara samma size på fiskarna utan det här är ju en helt annan resa.

Det kanske är fantastiskt fint att ligga innanför saltströmmen inne i fjorden och guppa. Iof är det ju lite vatten som rör på sig där så det är kanske inte exakt det bästa stället och parkera en båt.

En färja över till Röst eller Vaeröy är ca 4-5000kr. Sistnämnda blir ju ca 30h från sthlm. Lite magstarkt. Iof hade vi en tanke och brassa rakt uppåt i Sverige och in i Norge, typ Senja. Tuffare väder där kanske? Kompisen är ju hyggligt bra på att hantera båt men själv är jag ingen direkt fena. Det kanske är vissa ställen som rent av kan vara farligt att bege sig ut på och firra på utan väldigt erfarna fiskare? Nu har vi en rätt stor båt men man vet ju inte.... o så läste man om tyskarna som kantrade.

Sen fick jag nån idé om att skita i att ta bilen och istället flyga över till Färöarna. :-)

Man ska inte vara för trångsynt i tankarna.

Det behöver alltså inte vara gigantfiske men... givetvis en höjdare om man får ett par rejäla hugg under fiskeveckan.

Att bo på båt gör det lite mer hardcore också. Ingen direkt bra lagring av nån fisk om man vill ha med en filé hem. Sämre sömn. Tuffare med matlagning.. osv. Men det är ju lite fräsigt också. Att bara stanna med båt på ett nytt fantastiskt ställe.

Inte lätt det här.

Vi hade ju tänkt åka sista v i juli då det tydligen ska finnas hygglig chans till vackert väder då. Ingen garanti men väl lite bättre odds. Om någon annan har tankarna i samma banor så kan vi ju absolut slå följe. Vore kul.
      Senast ändrad av JohnH; 2008-05-12, 09:15.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohnH Visa inlägg
        Hej,

Jag undrar lite vad ni andra skulle göra om ni hade följande förutsättningar. Var skulle ni åka? Hur skulle ni bo? Vad skulle ni fiska?

Båt Uttern 520 moddad till fiskebåt med djupriggar, värmare och möjlighet att bo i om det behövs. 8-9dagar i slutet på juli. Resdagar inräknade i detta. Trollingspön och havsfiskeutrustning finns.

Jag och min kompis (vi som tänkt åka iväg på äventyret) har varit på Röst för 2 år sedan och hyrt båt på plats. För 15år sedan var jag vid saltströmmen. Det är vår erfarenhet av norgefisket.

Traila upp och bo i stuga är nog det vi troligen tänkt köra på men vill gärna höra era ideér.
        Kul grej även om att bo i båten låter väl hardcore för egen del. Tänk på att Ni kan ha otur med vädret, d v s regn och blött. I så fall kan det vara skönt att ha en bäddad säng väntande....
        Senast ändrad av BBRF; 2008-05-12, 10:39.
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Blir det inte dåligt med sömn i en båt då det är ljust jämt där uppe under den årstiden?
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

kan du tänka dig att åka en bit till??? I så fal kan jag ju rekommendera vattnen runt Tromsö. Det drogs en Kveite på 198kg i sundet mellan Kvalöya och Vasstrindsöya (eller va fan den heter). Alltså rel. skyddade vatten från sjögång. Väster om Kvalöya ute på lite mer öppet vatten, så hittar du stor Sej. Oavsett så finns det gott om fisk. Blir det för ruggigt i båten, kan du alltid knyta fast inne i Tromsö och gå på rest. Skarven för en pilsner eller två....

210 mil mellan Göteborg och Tromsö. Jag vet, jag körde sträckan i februari.

Kommentera

Räknat som hastigast på lite alternativ

Vaeröy, 260mil ToR, 2pers + båt
              Bensin 5400
              Färja 4400
              Boende 3500
              Båtplats

Senja, 320mil ToR, 2pers + båt
              Bensin 6700
              Brygga 210
              Frysbox 50
              Boende 3000

Saltströmmen, 240mil ToR, 2pers + båt
              Bensin 5000

Sen tillkommer det ju matkostnader, soppa till båt osv. Mat lär man väl klara sig på 1500 med mat och båten kanske dricker upp 1500-2000 på en vecka

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                Blir det inte dåligt med sömn i en båt då det är ljust jämt där uppe under den årstiden?
                Sova gör man när man är hemma

Det är inte svårare än att sätta upp svart plast vid fönstren och vips är det mörkt.

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
                  Kul grej även om att bo i båten låter väl hardcore för egen del. Tänk på att Ni kan ha otur med vädret, d v s regn och blött. I så fall kan det vara skönta ha en bäddad säng väntande....
                  Ja, det är lite det där som kan vara skönt. Dessutom slipper man att ha hela världens packning i båten. När man packar effektivt så blir det ändå att man behöver flytta runt på alla grejer stup i ett för att komma åt något.

Men som sagt, det är en vecka och kan säkerligen bli ett äventyr som man sent kommer glömma. Man har ju läst om trailers som packat ihop under transport och det är ju alltid en risk när man ska baxa iväg en stor och tung båt.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohnH Visa inlägg
                    Hej,

Mina spontana synpunkter:

- Jag skulle först fundera på vilket fiske jag är ute efter: Mängd (slakta småsej), tyngd (PB torsk/sej), art (kveite/katt/etc) eller semester (närhet till playa/öl)?

- Eftersom jag inte känner att jag behöver bevisa något så skulle jag inte bo i båten - kombinationen av regn, fiskrens och sovsäck är omysig.

- Jag skulle välja bort Saltströmmen eftersom det är så j-a mycket folk på sommaren.

- Även om ni har en båt som klarar några distans ut på havet så har ni fortfarande alternativet att hyra en stabil båt på plats, ex Vaeröy, fördelar är snabbare resa, mindre bilbensin och billigare färja.

- Om ni tar egen båt så kan det kombineras med någon dag trolling i ex. Arjeplog, kolla in http://www.arjeplogstrollingklubb.com/.

Senast ändrad av magic; 2008-05-12, 10:23.
                    /Magic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    114 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    270 visningar
                    0 gillar