Fick dom i andra båten blåsa nykterhetsprov? Låter som dom inte var helt vid sina sinnes fulla bruk?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Olycka i Norge.
Collapse
X
-
Som sagt, märklig historia med tragiska konsekvenser. Trots följebåt. Annars, jävligt svårt att ta sig upp i en båt från vattnet.enda chansen är aktern, bäst bärighet, lägst "fribord"/grepp) där man dessutom kan ta hjälp av utombordaren. Klart läge för badstege.
Apropå "freak"- vågor, onormala till höjd och form: Omtalade sedan länge av sjömän...Senare forskningar och mätningar har visat att de är vanligare än vad man tidigare trott. Vill minnas runt 10-15 fall av extrema enstaka vågor varje år på nordatlanten. Jag pratar nu om typ 20 m höga. Har själv bilder hemma i boken Hårt väder till havs..på 20 meters lodräta, brytande nordatlantiska vågor. Tror fö att rekordet i havet är typ drygt 30 m. Motsatsen finns oxå, djupa hål/gropar mellan vågorna. I enmeters-sjö kan det förekomma enstaka vågor betydlig högre, ända upp till på 4-5 m höjd, onormala till form. Känner själv folk som råkat ut för dem. I nämnda bok finns många exempel. Vi har väl alla råkat ut för plötsliga större vågor fast i mindre skala. Det finns flera anledningar till att de uppkommer, här är två: Uppgrundningar i havsbotten, jämnför brytande sjö mot grund kust. Vind som möter ström bygger oxå upp svår sjö, se tex för ett extremt exempel Kap Horn..Sydamerikas sydspets, fruktad vatten..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodström Visa inläggDet här var en märklig olycka. Det var faktiskt två båtar som drog ut tillsammans för fiske. Då olyckan hände var det ögonkontakt till olycksbåten från den andra båten. Den satte upp farten "efter en stund" Väl framme vid haveristen så klarar räddningsbåten (alltså polarna) inte att plocka upp kamraterna i från sjön. Dom blev liggande och då menade någon av de som låg i vattnet att dom i stället skulle hämta hjälp från land!!??
Vad ger ni för det? Låter otroligt och osannolikt i mina öron i varje fall. Dem lämnade kamraterna att dö där ute i det kalla vattnet (tänk på olyckan i Vänern för inte så länge sedan som en kontrast).
Men det var det här som blev sagt på nyheterna på NRK.
Sen lär det väl tittas på hur båtarna var utrustade då det var hyrbåtar så har ju uthyraren ett ansvar för att båtarna är sjövärdiga, även om de skrevs ovan att det inte är så reglerat med båtuthyrning men ett ansvar måste dem ju ha.
Inte ger jag mycket för polarnas sjömanskap iaf och var det sen så att det var alkohol med i det hela så är det rena katastrofen, men det lär väl inte vara helt osannolikt at det var så.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggLåter märkligt att det inte gick att få in dom i båtarna men en så enkel sak som en badstege hade alltså varit räddningen, dessutom så inser man hur viktigt utrustning som nödraketer och VHF-radio är.
Säg att en person väger 80kg sen har dem kläder som är blöta och ev en flytoverall som blivit vattenfylld då pratar vi om klart över 100 kg dödvikt som ska dras ombord och det är enormt tungt tro mig jag har provat och trots att jag då var i bra form och van med tunga lyft i jobbet så var det på gränsen att jag kklarade det och då var det ändå måttliga vågor!
Så finns det inte en räddnings/badstege på båten så är den i mina ögon undermåligt utrustad beträffande säkerhet.
Såna saker som nödraketer och VHF är ju standard för alla båtar som ska ut på öppet vatten så saknades det ombord på hyrbåtarna så bör någon åtalas för brott.
Kommentera
-
Hemi: Är det inte nåt som kallas för "sjunde vågen" som blir större än de andra 6?
Rospigg: Tror inte det finns nån "hyrbåt" som har VHF och/eller nödraketer i norge.
OT: När jag var på et ställe som hette Oscar brygga för ett par år sen så spontanhyrde jag en båt och åkte ut och fiska. De hade inte ens sjökort över stället så det var lite halvspännande men med spegelblankt vatten och en inte alltför lång åktur så gick det bra.Ola
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ola Visa inläggHemi: Är det inte nåt som kallas för "sjunde vågen" som blir större än de andra 6?
Rospigg: Tror inte det finns nån "hyrbåt" som har VHF och/eller nödraketer i norge.
OT: När jag var på et ställe som hette Oscar brygga för ett par år sen så spontanhyrde jag en båt och åkte ut och fiska. De hade inte ens sjökort över stället så det var lite halvspännande men med spegelblankt vatten och en inte alltför lång åktur så gick det bra.Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggHar NRK rätt så var det värre än jag trott och dem polarna lär få någon form av juridisk påföljd men det värsta straffet för dem är att leva med minnena av att ha lämnat deras vänner att dö, det tar hårt på det mentala.
Sen lär det väl tittas på hur båtarna var utrustade då det var hyrbåtar så har ju uthyraren ett ansvar för att båtarna är sjövärdiga, även om de skrevs ovan att det inte är så reglerat med båtuthyrning men ett ansvar måste dem ju ha.
Inte ger jag mycket för polarnas sjömanskap iaf och var det sen så att det var alkohol med i det hela så är det rena katastrofen, men det lär väl inte vara helt osannolikt at det var så.Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ola Visa inläggDet är ju lite nervöst när man åker ut en bit och det står på sjökortet varning för höga vågor.
Man vet ju inte hur fort det kan gå från stilltje till flerametersvågor.
Fast om jag förstått det riktigt så kan en halvtimme vara tillräckligt för att det ska bli farligt och det är ju inte lång tid om man tänker sig att det tar kanske 20 minuter innan man fattat att det kommer att fortsätta att öka.
Och även om man har en 5 metersbåt så är det ju bara en lien balja när det börjar blåsa.
Och väderrapporter har inte jag lyckats hitta några bra i norge.Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggMja, om dom själva inte klarade av att få in dom i båten så var det enda rätta givetvis att åka in till land och hämta hjälp.
Har man så dålig vana av sjön och så lite sjövett att man inte begriper det så ska man hålla sig inne på småsjöar!!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
|
0 svar
106 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-08-04, 20:54 | ||
Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52