Olycka i Norge. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olycka i Norge.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
    Det är ju lite nervöst när man åker ut en bit och det står på sjökortet varning för höga vågor.

Man vet ju inte hur fort det kan gå från stilltje till flerametersvågor.
    Fast om jag förstått det riktigt så kan en halvtimme vara tillräckligt för att det ska bli farligt och det är ju inte lång tid om man tänker sig att det tar kanske 20 minuter innan man fattat att det kommer att fortsätta att öka.

Och även om man har en 5 metersbåt så är det ju bara en lien balja när det börjar blåsa.

Och väderrapporter har inte jag lyckats hitta några bra i norge.
    Inte hittat bra väderrapporter????? På radion sänder man ju ut regelbundna sjöväderrapporter över hela norska kusten. ända bort till fiskebankar vid Irland, dessutom finns ju motsvarande sjöväderrapporter på texttv..Tänk bara på att vara medveten om att ta reda på sjörapporten för intilliggande områden för att slippa överraskningar. Är det bra rapport längs en stor sträcka av norska kusten är det bara att gasa ut (Om Du har bra motor, inget kul att vara ensam ute mitt i natten och få motorstopp utomskärs, jag lovar)...
    Om det står varning för höga vågor på sjökortet så är det säkert så att det är något med bottenstrukturen som gör att det även vid relativt lite blåst kan bli farligt höga vågor. Kan inte förklara varför men har sett liknande fenomen på Fröya, d v s livsfarliga vågor utan att jag förstår varför. Jag skulle absolut rekommendera att undvika områden som är utmärkta med varning för detta, om Du inte fått annan information av lokalbefolkningen.
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Jag får kolla efter en radio och när och var jag ska lyssna när jag ska dit nästa gång.

Jag har fått info via internet tidigare och det bästa jag hittat är:

Det har också förvånat mig nät det har varit vind ifrån öster och vi då trott att vi ska få hyffsad lä när vi beger oss västerut bakom bergen och det har blivit väldigt "krabb?" medsjö.

Men då är det bara att vända och åka emot dessa vågor eller försöka kryssa tillbaka så man kommer nån vart, fast det går ju väldigt långsamt

Vilket inte är nån höjdare tycker jag.

Men man är ju lite korkad som egentligen är en riktig landkrabba och ger sig ut.

Fast det är erfarenhet som behövs och tills dess får vi hoppas på att man är tillräckligt försiktig och har tur om man skulle göra bort sig.

Det är nog viktigt att inte lita till 100% på att telefonen fungerar heller.
      Ola

Kommentera

Dette er desverre ikke uvanlig... Turister (ofte tyskere) uten kunnskap om havet i alt for små båter går altfor langt ut, og enten har de ikke gps/kart eller så kan de ikke bruke det. Ikke noen overraskelse om det er alkohol med, eller om de er for mange i båten...
        Skal man drive charterfiske i Norge med guide er reglene enormt strenge, skal man kun drive utleie av båter er det minimalt med regler... Mange dårlige utleiere der ute og. Et minstekrav burde være at de ga klar beskjed om hvilket vær som var ventet, hvor langt ut det er smart å gå, og en kjapp opplæring i hvordan lese kart eller bruke gps.

Men som det blir sagt, har man litt vett i skallen, i tillegg til å kunne lese et kart eller bruke en gps bør det gå greit. Vet man sin egen og båtens begrensing er det tryggere. Det er også som regel en veldig god ide å la kassa med øl stå igjen hjemme på hytta...
        Fishing, with me, has always been an excuse to drink in the daytime

Kommentera

Ursprungligen postat av Oz Visa inlägg
          Dette er desverre ikke uvanlig... Turister (ofte tyskere) uten kunnskap om havet i alt for små båter går altfor langt ut, og enten har de ikke gps/kart eller så kan de ikke bruke det. Ikke noen overraskelse om det er alkohol med, eller om de er for mange i båten...
          Skal man drive charterfiske i Norge med guide er reglene enormt strenge, skal man kun drive utleie av båter er det minimalt med regler... Mange dårlige utleiere der ute og. Et minstekrav burde være at de ga klar beskjed om hvilket vær som var ventet, hvor langt ut det er smart å gå, og en kjapp opplæring i hvordan lese kart eller bruke gps.

Men som det blir sagt, har man litt vett i skallen, i tillegg til å kunne lese et kart eller bruke en gps bør det gå greit. Vet man sin egen og båtens begrensing er det tryggere. Det er også som regel en veldig god ide å la kassa med øl stå igjen hjemme på hytta...
          Det var lite detta jag var ute efter att få veta.
          Tack för bra tips!

Kommentera

Några dagars vistelse på fiskecamp på Hitra, där det förutom oss var ett 50 tal tyskar gav en hel del aha- upplevelser.. Folk som bland annat rammar en hel rad med båtar av den enkla anledningen att hyrbåten på väg in mot sjämacken INTE tvärstannar på samma sätt som mercan uppe på land .... rätt brutalt att köra i tio knop och tro att båten skall stanna på ett par meter.... Mycken fylla fanns att se i båtarna med, och folk som i fullgas runt 25 knop på dessa båtar susa förbi uppstickande stenar på bara någon metershåll efter som de litade blint på gps och elektroniska kartor på skrämen....

Dumhet går dessvärre inte att förbjuda. Nu vet jag inte ett dyft om hur just dessa förolyckade betedde sig, men brist på vett verkar synnerligen utbrett...

Kommentera

Angående nationaliteten på dom omkomna så tror jag en anledning är att det är så strikta regler i Tyskland för båtuthyrning (på Rügen så hade en allvarlig olycka inträffat där en person hade hyrt ut båt olagligt, 3 stycken omkom har jag för mig, frös ihjäl i sina flytoveraller), dessutom strikta regler hur stor motor man får köra utan skepparexamen.
              Att komma till Norge är ungefär som när svenskar kommer till ett land med billig alkohol som finns överallt, stor frestelse onekligen.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Känns ett mindre fördelaktigt sätt att lämna jordelivet på.
                Sakta frysa ihjäl och veta att det nog är kört.

Kommentera

Disse hadde blitt tatt av en kastevind i det de var på toppen av en bølge. Uflaks, helt klart, men hadde de hatt mer respekt for været, visst hvor farlig det kan være, og sjekket en værmelding hadde de kanskje holdt seg lenger inne... Og ja, de hadde frosset ihjel...

For de som skal til Norge, og vil sjekke værmeldingen først, har denne siden det man trenger: http://www.yr.no/
                  Fishing, with me, has always been an excuse to drink in the daytime

Kommentera

Det här var en märklig olycka. Det var faktiskt två båtar som drog ut tillsammans för fiske. Då olyckan hände var det ögonkontakt till olycksbåten från den andra båten. Den satte upp farten "efter en stund" Väl framme vid haveristen så klarar räddningsbåten (alltså polarna) inte att plocka upp kamraterna i från sjön. Dom blev liggande och då menade någon av de som låg i vattnet att dom i stället skulle hämta hjälp från land!!??

Vad ger ni för det? Låter otroligt och osannolikt i mina öron i varje fall. Dem lämnade kamraterna att dö där ute i det kalla vattnet (tänk på olyckan i Vänern för inte så länge sedan som en kontrast).
                    Men det var det här som blev sagt på nyheterna på NRK.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Låter märkligt att det inte gick att få in dom i båtarna men en så enkel sak som en badstege hade alltså varit räddningen, dessutom så inser man hur viktigt utrustning som nödraketer och VHF-radio är.
                      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                      0 svar
                      106 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                      6 svar
                      243 visningar
                      0 gillar