Storlek på beten till havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storlek på beten till havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Storlek på beten till havsöring

Har börjat ladda inför året havsöringsfiske. Lite tidigt kanske men det rycker redan i fisketarmen..

Hur glupsk är HÖ ? Skall man satsa på mindre beten t.ex Kinetic Magic Minnow Seatrout 18g, Viking Hering 18g osv eller kan man ha utan att minska antalet hugg satsa på större beten såsom Kinetic Magic Minnow Seatrout 26g?

Tänkte mig ha upphängarflugan 30cm framför betet (total längd på nylontafsen 70-80cm).

Några erfarenheter?
    Det man inte minns har aldrig hänt !

Ursprungligen postat av Karvid Visa inlägg
    Har börjat ladda inför året havsöringsfiske. Lite tidigt kanske men det rycker redan i fisketarmen..

Hur glupsk är HÖ ? Skall man satsa på mindre beten t.ex Kinetic Magic Minnow Seatrout 18g, Viking Hering 18g osv eller kan man ha utan att minska antalet hugg satsa på större beten såsom Kinetic Magic Minnow Seatrout 26g?

Tänkte mig ha upphängarflugan 30cm framför betet (total längd på nylontafsen 70-80cm).

Några erfarenheter?
    Har tagit många havsöringar runt 40 cm på stora beten som wiggler 40 gr.
    Kör stora beten vid rufft väder och små beten vid lugnt.
    Mina viktigaste beten är spöket 18 gr och spöket 28gr.
    Det täcker 90%.

Kommentera

Några erfarenheter?
      Jag fiskar mycket havsöring på västkusten runt orust och det är sällan jag kör med beten som väger mer än 10g.
      Oftast får man ju öringarna inne på grundvattnet och då tycker jag att det funkar bättre med lätta beten framför allt eftersom öringen gärna hugger efter ett vevstopp. Glöm inte att byta krokar. http://teambrutalboj.blogspot.com/

Kommentera

Tackar,
        jag har hittills satsat på beten mellan 10gr och 18gr. Jag har just köpt några större/tyngre (Kinetic Magic Minnow Seatrout 26g ) för att kunna fiska i blåsigt väder!!

Storleken på mina beten är mellan 4,5 och 10cm (mätt utan krok).
        Har noterat att det sitter ganska stora krokar på Kinetic Magic Minnow Seatrout, mellan strl #4 och Strl #2...

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter78 Visa inlägg
          Jag fiskar mycket havsöring på västkusten runt orust och det är sällan jag kör med beten som väger mer än 10g.
          Oftast får man ju öringarna inne på grundvattnet och då tycker jag att det funkar bättre med lätta beten framför allt eftersom öringen gärna hugger efter ett vevstopp. Glöm inte att byta krokar. http://teambrutalboj.blogspot.com/

Det är antagligen ett gott råd. Jag vet att jag tenderar till att fiska
          lite tyngre än de flesta av min fiskebröder.

Kommentera

Tog en bild på betena jag fått hem idag.
            största betena på bilden är en kustwobbler, "Kinetic Magic Minnow Seatrout" 18g och 26g.
            Längst till vänster är en kustwobbler med rassselkulor som jag tyckte så intressant ut. Det är "Strix" 18gr (60mm).
            4:e draget från vänster är det sk "Rogerdraget".
            Jag satte nyss på Owner #6:or (ST-36) på de mindre betena. Jag väntar på få hem krokar strl #4 till de större. På bilden har jag satt på kulagrad lekande och dubbla ringar.

Kommentera

Tog en bild på betena jag fått hem idag.
              största betena på bilden är en kustwobbler, "Kinetic Magic Minnow Seatrout" 18g och 26g.
              Längst till vänster är en kustwobbler med rassselkulor som jag tyckte så intressant ut. Det är "Strix" 18gr (60mm).
              4:e draget från vänster är det sk "Rogerdraget".
              Jag satte nyss på Owner #6:or (ST-36) på de mindre betena. Jag väntar på få hem krokar strl #4 till de större. På bilden har jag satt på kulagrad lekande och dubbla ringar.

Trevliga! Vad är det för en liten krabat till höger?
              Ser verkligen intressant ut!

Kommentera

höring är glupska fiskar, speciellt på våren, själv tagit hö på wobbler vid gäddfiske. och en kompis har tagit 2 på buster jerk. så är dom på hugget, klipper dom de mesta men jag tycker det är ett träligt fiske

Kommentera

Bild på ytterligare några beten som damp ned i brevlådan idag. Även några tänkta upphängarflugor...

Tillsammans med 20-30 st Viking Herring och Toby-drag bör man nu få en hyffsad start på HÖ-fisket..

Kommentera

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
                    Trevliga! Vad är det för en liten krabat till höger?
                    Ser verkligen intressant ut!
                    Den lilla heter Dragonfly (6gr 46mm) och är inhandlad på www.kentsfiske.se

:

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    108 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    258 visningar
                    0 gillar