Hälleflundra 315 pannor... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hälleflundra 315 pannor...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Stora fiskar och roliga berättelser...

I min båt, när vi fiskade vid lofoten, så klev det på något stort på kompisens spö. Eftersom ingen av oss hade koll så stod vi bara tittade på när rullen tömdes på 300m lina med maxbroms. Vi fiskade på 80m-90m djup efter torsk.

..eller när komradion sprakade till och någon sa att vi var tvungna att veva upp o flytta oss. Vi tittar upp och ser en kille i fören med duktigt spöböj.. som kommer emot oss. Historien i fråga hade även det ett trist slut, som alla andra tunga spöböj. Historien började iaf med att proffset på båten gick in o hjälpte killen som hade bottennapp. Han virade linan runt kläppen 6 varv och gick bakåt i båten. Armarna sviktar tillbaka och han skriker fisk, släpper linan och säger till spöägaren o hålla i för kung o fosterland å låta fisken gå (som om man kan göra annat). Proffset startar båten och följer fisken (hmm... som inte vi gjorde alltså ). De följer den en knapp kilometer, firren stannar på botten. Stumt. Sen kommer jiggen upp utan jägare.

Det är alltid kul o ha sånna berättelser i bagaget. Hälleflundra var det ju men vikt är toksvårt att uppskatta då även de mindre rackarna är bra starka.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
      Ja jag tror som du, den är en ensam gubbe övermäktig.
      Det tror jag inte alls...Minns bara din klubbkompis som landade en vithaj på drygt 800 kg ensam, han fick visst träningsvärk efteråt men det gick....Tror en stor kveite inte på långa vägar kan mäta sig med detta.
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Mannen Tom har tydligen fortsatt att dra monsterflundror.

Låter tämligen unikt att en person tagit 4 över 200 kg på så kort tid. Samlas flundrorna för lek så här års månne? Hur som helst får man hoppas att det finns några kvar till nästa sommar, tänkte nämligen ta en sån då.

Kommentera

Otroligt, går det att spöfiska i november där eller är vädret för ruffligt?
          Inte så kul när det växer is på båten...
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Det lär nog vara mörkt dygnet runt i alla fall.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
              Otroligt, går det att spöfiska i november där eller är vädret för ruffligt?
              Inte så kul när det växer is på båten...
              Enligt aktuell väderrapport så var det 2-3 plusgrader och lite vind..Våghöjd 1-2 meter, så visst går det......
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

225, 270 och 315 kg av samma kille. Fantastiskt.. Hur djupt är det runt 10-öringen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
                  225, 270 och 315 kg av samma kille. Fantastiskt.. Hur djupt är det runt 10-öringen?
                  Antagligen 10-30 meter, det är ju lagom fiskedjup enligt hälleflundraexperten KG?...Fast "runt 10-öringen" är lite diffust, min gissning är att dom är tagna ett par sjömil därifrån på djup runt 300 meter.
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
                    Antagligen 10-30 meter, det är ju lagom fiskedjup enligt hälleflundraexperten KG?...Fast "runt 10-öringen" är lite diffust, min gissning är att dom är tagna ett par sjömil därifrån på djup runt 300 meter.
                    Låter logiskt...Hmm...vill minnas att det var några få på Fnu som antog att de riktigt stora gick djupt...Men som gammal och senil så kan jag inte minnas vilka ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
                      Låter logiskt...Hmm...vill minnas att det var några få på Fnu som antog att de riktigt stora gick djupt...Men som gammal och senil så kan jag inte minnas vilka ;-)
                      Jag åker varje till ofoten och fiskar i vestfjorden och har en i gänget som är där flera gånger per år och har varit med yrkesfiskarna och fiskat kveite och dom la långrev på djup ner mot 600m och deras erfarenheter var att stor kveite fiskas riktigt djupt,på mina resor har vi inte grejer för att fiska på dom djupen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                      4 svar
                      313 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                      0 svar
                      75 visningar