torsk-dykarsjukan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

torsk-dykarsjukan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
    Torskens simblåsa är "sluten", d.v.s den har inga förbindelser med "yttrvärlden". Det ni kallar för "tryckutjämning" via analen är rätt och slätt tarmgasen som utvidgar sig vid upptagningen på samma sätt som gasen i simmblåsan gör.

Många av torskfiskarna man vevar upp har simblåsan långt utanför munnen i bland och då funkar inte återutsättningen, fiske flyter ju som en "kork".

Torsken reglerar "gasen" (som består av kvävgas) i simblåsan m.h.a. en körtel som sitter långt fram i simblåsan (en sorts rosa "massa" som är synlig då man rensar fisken). Tror torsken har mer luft i simblåsan vid tom mage men har inte fått det bekräftat.

Fisken påverkas mycket negativt vid att lyftas från bottnen i hög fart. Den klarar sig bättre med metoder som t.ex. Anders beskriver, men det är också mycket individuellt (fiskar imellan) hur dom tål det här. Blir dom inte vimsiga (och långsam hemtagning är säkert till nytta här) så klarar dom att simma ner igjen för att "trycka i hop alla gaser igjen"

Ang. ryggradsskador så får de flesta fiskar det vid lyft i bara stjärtfenan
    mvh

Torskefisk (teks torsk, lange, brosme) tatt på dypt vann blir som oftest sprengt, og det har da liten nytte å återutsetta den. Det som kommer ut av munnen på torsken er ikke simblåsan, men innvollene. Simblåsan utvider seg når trykket utenfor blir lavere, og presser innvollenen ut av kjeften på fisken. Det er ofte ganske enkelt å kjenne når dette skjer på teks ei lange som blir dratt opp fra 200 meter. Torsk tatt på grunt vatten klarer som regel återutsetting veldig bra, og torsk tatt på djupt vatten er som regel over minstemålet, så da har man ikke kravet om återutsetting...

Forøvrig må det være en jävlig sett at dø på... Å få alle innvendige organer presset ut av kjeften av en diger ballong noen blåser opp inni deg...
    Fishing, with me, has always been an excuse to drink in the daytime

Kommentera

att bland annat torsk skadas på detta sättet är en av anledningarna till att jag inte tycker att det ska vara tillåtet. Eftersom du aldrig vet hur lång torsken som hugger, är.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
        Vad tror ni om att klämma den lite lätt på magen och sen släppa i dom med lite fart med huvudet före?
        Om det nu är så att det är dykasjuka torsken råkat ut för så handlar det om gasbildning i bland annat blodomloppet. Kläm på magen hjälper då knappast. Om det å andra sidan är så att torsken inte hunnit tömma simblåsan så skulle en kläm på magen väl närmast vara det samma som att klämma en hyperflatulent person på magen . Jag tror inte det är så populärt.

/Nils
        Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          att bland annat torsk skadas på detta sättet är en av anledningarna till att jag inte tycker att det ska vara tillåtet. Eftersom du aldrig vet hur lång torsken som hugger, är.
          Menar du att det skall vara förbjudet att fiska torsk?
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av AndersJ Visa inlägg
            dyk ner till 60 meter och stanna där i 15 minuter sen simmar du järnet upp till ytan stannar där i 10 minuter sen ber du nån klämma dig på magen och dyker ner igen till 20 meter så får vi se hur du mår

jag är ingen havsfiske expert men din ide låter rätt kass
            Min erfarenhet ifrån en veckas havsfiske på röst, en 9 pannors dog då den kom upp för sakta, annars igensatta torskar upp till 15 pannor. Jag fick ingen av dessa fiskar, men andra på båten som tillämpade denna metod, klämma på magen och dunka ner dom i vattnet med huvudet före, så fisken kom ner på 1-2 meters djup med en gång.
            Senast ändrad av Alessandro; 2007-10-10, 22:39.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
              Problemet är att torsken hugger om man har bottenkontakt var sig man vill eller inte, men jag håller med i princip att det är roligare att fiska fisk utan simblåsa som hälleflundran och makrill som går bra att C&R:a...
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
              0 svar
              106 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Mattiaslindahl  
              Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
              6 svar
              241 visningar
              0 gillar