havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Min betesarsenal för havsöring innehåller drag och wobbler i vikter från ca 10g till ca 30g. Tyngre beten kastar längre i motvind men skunker snabbare vid spinnstopp. Jag väljer därför ett så lätt bete som förhållandena medger. Vill jag låta betet gå i ytan blir det ett lätt bete, vill jag ner djupare blir det ett tyngre eller mera kompakt bete.
    De beten jag främst använder är Vicke, Trumf, Viking Herring, Möre-Silda och Gladsaxwobblern. Färgerna beror mycket på ljusförhållanden och vattnets temperatur. I varmare vatten använder jag beten i silverblått, silvergrönt eller silversvart. Jag har även varianter med guld istället för silver. I kallare vatten tycker jag rödvitt och orangevitt känns rätt.
    Ett elakt trick mot havsöringen är att sätta en fluga på en liten linstump bakom draget. Det brukar få efterföljarna att tappa fattningen vid spinnstopp.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
      Ett elakt trick mot havsöringen är att sätta en fluga på en liten linstump bakom draget. Det brukar få efterföljarna att tappa fattningen vid spinnstopp.
      Bakom??...framför har jag kört i alla tider (?)

Kommentera

Några nybörjartips, ha koll på var draget är i luften under kastet, lägg pekfingret på spolen om du kastar med haspel så draget landar med ett "magplask" och linan är sträckt, en del kustdrag kan borra ner sig flera meter om man har otur och dom landar som en torped om dom inte landar med just "magplask", alltså bottennapp med en gång. För multi sätt tummen på spolen innan nedslaget.
        Dessutom känner du bättre om en fisk hugger direkt i nedslaget.
        10 sista meterna är oftast viktigaste i kastet, ha inte för bråttom att kasta igen, många gånger går HÖ efter, vevar du snabbt upp draget och skall kasta igen så vänder dom bara, speciellt i lite kallare vatten.
        Fiskar du med drag med lite motstånd i vattnet som t.ex sandgrävlingen så varva med ett drag med mer motstånd i vattnet som t.ex vicke, annars riskerar du att linan blir för fluffigt upplagd på spolen, vilket kan leda till trassel.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
        0 svar
        106 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Mattiaslindahl  
        Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
        6 svar
        242 visningar
        0 gillar