Funderingar kring C&R på större flundror - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring C&R på större flundror

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar kring C&R på större flundror

Tja,

Funderar lite kring C&R på större flundror. Vi har diskuterat det rätt mycket tidigare under trollingturerna hur man skulle göra om man fick ett stort AS (40+ typ). Det är lite svårt tycker jag. Om man kan tänka sig kroka av utanför båten, eller om situationen medger det så känns det klockrent. Men då blir det ju rätt svårt att dokumentera det hela känns det som, om man inte vill hoppa i å lägga sig brevid

Hur ställer sig folk till sånt där? Såg att de returnerat stora där på röst, som de vägt å så. Diskussionerna kring gädda här på forumet är ju djuriskt noga när en fisk väger 1/10 så mycket, att man ska lyfta den med nät osv. Jag känner lite, utan att ha tänkt speciellt mycket på det att tar man upp och väger ett sånt där as så kanske man tar upp den... jag vet fan inte.

Antar att folk inte har benkoll på om en 50 pannors flundra pallar att lyftas i underkäken, eller var nu gaffen hamnar. Hur gör röstlirarna, känns sjukt svårt att väga 80 pannor i båten, eller iaf i vår väddö 595.

Vore ju lysande om man skulle hitta ett bra sätt. Eller om det helt enkelt ba fungerar att gaffa och mäta och väga och sen sätta tillbaks. Sjukt svärt. Jag tror att jag rätt lätt skulle sugas med i ivern att dokumentera och peppa på att ta upp, iaf första gången. Har man fått ett gäng stora kanske det är lättare att kroka av utanför båten...

För mig blir det lite konflikt mellan känsla och 'logik'... Å ena sidan vill man en sak (ta upp), å andra sidan en annan (sätta tillbaks)... otroligt svårt asså.
    När drar vi?

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
    Tja,

Funderar lite kring C&R på större flundror. Vi har diskuterat det rätt mycket tidigare under trollingturerna hur man skulle göra om man fick ett stort AS (40+ typ). Det är lite svårt tycker jag. Om man kan tänka sig kroka av utanför båten, eller om situationen medger det så känns det klockrent. Men då blir det ju rätt svårt att dokumentera det hela känns det som, om man inte vill hoppa i å lägga sig brevid

Hur ställer sig folk till sånt där? Såg att de returnerat stora där på röst, som de vägt å så. Diskussionerna kring gädda här på forumet är ju djuriskt noga när en fisk väger 1/10 så mycket, att man ska lyfta den med nät osv. Jag känner lite, utan att ha tänkt speciellt mycket på det att tar man upp och väger ett sånt där as så kanske man tar upp den... jag vet fan inte.

Antar att folk inte har benkoll på om en 50 pannors flundra pallar att lyftas i underkäken, eller var nu gaffen hamnar. Hur gör röstlirarna, känns sjukt svårt att väga 80 pannor i båten, eller iaf i vår väddö 595.

Vore ju lysande om man skulle hitta ett bra sätt. Eller om det helt enkelt ba fungerar att gaffa och mäta och väga och sen sätta tillbaks. Sjukt svärt. Jag tror att jag rätt lätt skulle sugas med i ivern att dokumentera och peppa på att ta upp, iaf första gången. Har man fått ett gäng stora kanske det är lättare att kroka av utanför båten...

För mig blir det lite konflikt mellan känsla och 'logik'... Å ena sidan vill man en sak (ta upp), å andra sidan en annan (sätta tillbaks)... otroligt svårt asså.
    Dom bryr sig nog inte så mycket om den väger 80 eller 82kilo, den största som C&R:ades av Wildwater mättes bara i vattnet och sedan märktes, den
    var 180cm lång och dom tog vikten efter en tabell som finns och dom tog medeltalvikt, man får nog förankra den över stjärtspolen, spjut/huggkrok skall man låta bli med om man vill bedriva C&R på denna fisk är jag övertygad om.
    Sen är väl just hälleflundra en tacksam fisk, då den saknar simblåsa, värre med sej och torsk som blir dyksjuka om dom kommer upp för fort från djupt vatten. Röst har ju satt ett frivilligt minimmått på 1 meter, onekligen bra
    för återväxten.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Tja,

Ja det där är ett lite annorlunda tankesätt än vi haft. Jag tänker att man kan ta nåra av mellanfiskarna, men låta de stora gå åter, men det är kanske knäppt? Jag har tidigare tänkt i banor som 100cm max längd... Man får ju ändå inte ta hem mer än en fjärdedel av en fisk på 50 kg så då verkar det ju lite dumt att ta upp den. Eller ja.. det är ett sätt att tänka, men det är ju lite annorlunda. Som kommersiell aktör kan jag dock tänka mig att det är svårt att pusha sina gäster på sätta tillbaks en "livsfisk" då blir det ju mer rimmligt att ha en nedre gräns. Och det är ju ett steg i rätt riktning oavsett hur man tänker, helt klart.

Visst är det så man inte ska använda vare sig spjut lr gaff om man tänkt sätta tillbaks. Det känns helt rimligt.
      När drar vi?

Kommentera

Jo, sen är det med reglerna iår i Norge 25kilo havsfisk per skalle, dock är "trofé" fiskar borträknade, alltså hur kul är det att bonka en massa fisk först för att
        vara säker på att få 25 kilo hem och sen få ge bort/slänga den om man får en
        "trofé" fisk?
        Då känns det bättre om hällisarna på 1-99cm simmar kvar i vattnet...
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Okay, ja det känns ju rimmligt att trofefiskar är borträknade. Men ja.. jag vette håken, för mig känns det så naturligt att sätta tillbaks stora fiskar, ju större desto säkrare att de går tillbaks. Så känns det för mig, om man inte tänker. Men jag måste nog fundera lite. Det är kanske lite annorlunda i fråga om fiskar de inte finns så många av. I jämförelse med gädda eller borre

Det tål att funderas på detta. Helt klart.
          När drar vi?

Kommentera

En håv underlättar nog ett C&R fiske på de inte allt för stora fiskarna.
            sigpic

Kommentera

Jo vi har stor-laxhåven med av just den anledningen. Men det är svårt om de blir lite större... (vi får ju så sjuuukt ofta tokstora )
              När drar vi?

Kommentera

Var en håv som gick sönder på röst, tydligen, så helt lätt är det inte heller med håv.

Kommentera

gälgrepp funkar fint på ganska stora fundror, har landat flera stycken i 25 kilos klassen utan minsta problem, upp till 40-50 kilo skall nog ej vara problem att ta flundror med gälgrepp

Kommentera

Ett tips om man vill C&R:a en hällis är att lägga en blöt handduk över ögonen, hade lugnande effekt på dom 4 hällisar vi hade i båten, längd 81cm, 83cm och
                    två st 99cm:are.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                    4 svar
                    309 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Arbetar...
                    X