Havsfiske Bohuslän - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsfiske Bohuslän

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsfiske Bohuslän

Hej! Vi är några som börjat ge oss på havsfiske i Bohuslän

Vi har fiskat vertikalt med rörpilk och wiggler med upphängare. Vi har letat på några grund utanför kusten och fiskar genom att driva över grunden och fiska på botten. Vi har fått några mindre sej varav två över 30cm. En del makrill också men det är inte makrill vi är ute efter.

Vi vill fånga torsk, sej, bleka, långa osv.

Bifogar bilder på senaste platserna, samt pilar visar hur vi driftar över grunden

Alla tips mottages tacksamt, har vi rätt bete? Metod? Säsongen? Väder/vind? Båten är en öppen styrpulpet och klara max 4-5 m/s utomskärs innan de blir för jobbigt

Alla tips mottages tacksamt!!! Mvh

Hej, jag vet inte hur inläst du är på ämnet, men den sorgliga sanningen är att det knappt finns någon fisk att få kustnära. Med fisk menar jag just de arter du själv nämner och inte gyltor, simpor och annat som inte kan räknas till matfisk. Tyvärr har ett alltför effektivt yrkesfiske, kombinerat med sinnes-slöa politiker och deras brist på beslut raderat ut möjligheten att få ihop till en middag. Detta började bli tydligt redan på 80-talet, då västkustmaffian lämnade västerhavet för att i stället tömma Östersjön på torsk.

Fiskemetoden och platserna du hänvisar till hade varit gångbara för 30-40 år sedan, men knappast idag. Det finns en anledning till att de inbitna havsfiskarna beger sig till platser halvvägs till Norge, med fiskedjup på 200-400 meter, för att kroka på någonting i bättre storlek. Vill du ha en rimlig chans på närmare håll, så skulle jag tro att djupare vrak fortfarande håller en del fisk, men det är också ett helt annat fiske.

Själv gav jag upp fisket du beskriver i slutet på 90-talet, då en hel dag på sjön inte ens gav fisk till middagen. Makrill finns som du märkt fortfarande och naturligtvis kan man lyckas få en och annan torsk, men det kräver många timmar och de stackarna som fortfarande finns kvar är ofta magra och borde enligt min mening få stanna kvar i havet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
    0 svar
    106 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
    6 svar
    241 visningar
    0 gillar