(Syd) Norgeresa v23 -23. Tips önskas. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

(Syd) Norgeresa v23 -23. Tips önskas.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • (Syd) Norgeresa v23 -23. Tips önskas.

    Tjenare.
    Tänkte slänga ut lite frågor och möjligen få lite tips om nån är kvar på forumet.

    Åker solo i camper till Norge V23. Tar mig in under helgen v22 nånstans på E18 (Oslo) eller E16 (Kongsvinger) och avslutar tillbaka i Sverige via Fjällnäs/Tänndalen på söndagen.
    Tänker spontant att jag skippar sydväst, utan tar mig nånstans norr om Bergen för att ansluta till E29 och fiska mig upp längst kusten till Trondheims-trakten innan avslut.
    Tar förmodligen in på nån camping under resan för en tvätt av kläder och mig själv, i övrigt lever jag i bilen.
    Ska inte ta upp mer fisk än jag kan käka för dagen (eller använda som bete) då jag inte har frysmöjligheter.

    Har läst runt på forumet och hittat lite fina tips om kustfiskeplatser, men skulle väldigt gärna hyra båt en dag eller två, kanske gärna ihop med själva campingen.
    Kollat lite smått och hittar såklart alla fina camper med båtpriser på runt 1000NoK per dygn, det är jag inte sugen på som soloåkare denna gången. Har med mig säkerhetsutrustning själv vilket kanske förenklar hyrande. Nån gammal gisten roddbåt med en 10hk-snurra funkar utmärkt för att guppa ut 100 meter till nån het klippkant för lite gylta-mete. Vart hittar jag det?
    Varenda camping på västkusten hyr ju ut "badbåtar", förkommer inte det i Norge eller är jag bara kass på att googla?

    Givna platser för kustfiske jag inte får missa kring min tänkta reserutt?
    Behöver inte vara endast naturskönt, utan funkar med stadskajer med.
    Har inga problem att avvika med 10 mil åt nått håll, kanske inte ens för sötvattenfiske om det finns nått superkul.


    Utrusningsmässigt tänkte jag följande:
    Mitt "surf-kit", dvs gammalt karpspö som jag kan dänga 75gr sänke med 100 meter eller så. 4000-rulle och 0.22 flät tror jag.
    Metar nästan uteslutande strandnära med det.
    LRF-kit, 1500-rulle och 2-8gr abborrspö.
    Draglådan är skapligt komplett för mete med 2/0 krok till 18 krok. Baitband är givet, flöten osv med om man vill finlira.
    Kustdrag, småjiggar, gummikroppar och så finns med. Sötvattendusch för grejorna dagligen och extraspön i packningen ifall nått går sönder såklart.
    Tänkte slippa köpa bete förutom ett första pack extrakokta räkor hemifrån.

    Några tankar?

  • #2
    Romsdalsfjorden är ju ett måste. Artrikaste fjorden i Norge om jag inte missminner mig. Finns flera möjligheter för båthyra där med.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
      Finns flera möjligheter för båthyra där med.
      Det stora skälet att jag bestämde denna rutten är just allt jag läst om Romsdalsfjorden och fisket där.
      Det är enkelt att hitta båtuthyrare, men värre med priser som funkar någorlunda.
      En camp tar 1100 NoK om dan, en annan 1300 NoK. En tredje 800 NoK för 3 timmar.
      Nånstans där slutade jag leta på Google maps.

      Hittade faktiskt en som tar en femtiolapp/hr för en båt utan motor och nu när jag sitter här och gör ett gnällinlägg tänkte jag lite snabbt kolla vilket det var...
      Hittar då av en slump Saltkjelsnes Camping som tar 500NoK per dag med en 15hk. Det får väl ändå sägas vara helt ok.
      250 till för att stå med campern över natten och få sig en dusch mm. Blir rätt långt att åka båt om man vill fiska i själva Romsdalsfjorden dock.

      Tål att googlas vidare känns det som.

      Kommentera


      • #4
        Och räkor,, är nog det enda som är billigare i Norge än i Sverige.

        Kommentera


        • #5
          Åndalsnes ligger vid Romsdalsfjorden och är riktigt vackert. Kan ge dig tips på ett riktigt vasst ställe där från land.

          Kommentera


          • #6
            Du kan lätt lägga två dagar i romsdal.. Så du hinner fiska hela.. Lite olika fiske på olika ställe i fjorden.
            När jag skulle dit leta jag lite och hitta en privatare som hyrde ut en helt ny båt med 50hk? Typ 5,5m. Tror vi skulle ge runt 1000nok för 3 dagar. Då va där ekolod/gps med. Det ekipaget fanns i Molde. Hittade det på Finn.no ( norska blocket). Fanns en hel där som hyrde ut båtar i hela norge.

            Kommentera


            • #7
              Måna Camping är ett trevligt ställe med bensinstation, affär och bageri på andra sidan vägen. Artrikt fiske i fjorden utanför. En lättare havsfiskeutrustning för bottenmete från drivande båt efter plattfisk, vitling, knot med mera. Ett drivankare eller ekonomivarianten Ikeakasse för att hålla rätt drifthastighet är att rekommendera. Till fisket efter sej och bleka duger en vanlig gäddutrustning. Makrillen kan tas på häckla eller med UL grejer om den går nära ytan. Berg- och blågylta är också vanliga. Fråga om det är möjligt med daghyra på båthyran på de mindre modellerna.

              Kommentera


              • #8
                Stort tack för alla svar så långt.

                Efter både input här och läsning samt finkammande på youtube ser det ut som att jag lägger minst 2 dar i Romsdalsfjorden och detsamma i områdena runt Trondheimsfjorden, plus en dag resande med stopp på intressanta spots på vägen mellan fjordarna. Det ger mig dryga 2-3 dygn att leka med, d.v.s. antingen åka till annat eller stanna kvar om det är jädra fint på nåndera platsen.

                Har i princip lagt ner tanken på att hyra båt. Finn.no var ett supertips och är ju det givna stället att leta på om andan faller på. Men realistiskt så är det kanske för roddigt att planera in båtfiske då jag är helt själv med allt vad det innebär av båthantering på vatten man är ovan med.
                Däremot ökar suget att ha med egen gummibåt, ifall nu midsommarsolen det spegelblanka havet råkar infinna sig nån natt. Man kommer ju förbanna sig själv vid perfekta förhållanden annars...
                Frågan är väl dock om mindre gummibåtar på fjorderna är förunnat unga spänstiga norrmän medan jag som fet medelålders svensk snarare kommer bli upp-plockad av Fonus nånstans halvvägs till Svalbard?
                T.ex. Fiskegal på youtube har en del extremt nice videos på temat "biltemabadbåt" och mete med isfiskespö. Suget blir enormt.
                (Blir inte barnbåt, utan nått lite mer substansiellt med 450kg flytkraft iaf. Funderar på en Zodiac eller möjligen seriösare uppblåsbar kajak. Trollingmotor är med i bilen ändå dessa två veckor.)

                Om nu båt åker med så kommer jag köpa nått lättare havsfiskespö/rulle som blir mer lätthanterligt i båt.
                Skulle jag bli grymt besviken på att bedriva båtfiske med en jerk-utrustning kontra att köpa havsfiskespö/rulle för en tusing eller två?
                Jag är ju supernöjd med mina 2.75 lbs metspön för kustmetet, så tänkte att det kanske finns nått överlapp mellan pilk/mete-spö och jerk?

                Om man vill dela med sig av en kartnål eller två på spots via PM så är man mer än välkommen, vore ju skönt att inte vara helt i blindo.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                0 svar
                99 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                6 svar
                231 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg vallonen  
                Arbetar...
                X