Havsöring Östkust - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring Östkust

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöring Östkust

Tjenare!

Tänkte jaga lite efter höstöringen i år men är novis på havsfisket och frågar därför efter lite tips, framförallt kring temperatur på vattnet. Jag har hört att vattnet skall ligga på runt 8-9 grader innan det är värt att ta sig ut till kusten på hösten men i youtubevideos snackas det om typ allt under 15 grader? Är därför lite förvirrad. Fisket skall ske på Norrlands östkust, strax söder om Umeå.

Tar gärna emot andra tips också, typ vilka flugor ni som fiskar på östkusten har haft lycka med då jag skall köra en del bombarda om skeden inte ger något.

Mvh!

Guiderna omkring Stockholm har börjat guida på HÖ så tiden är nog helt rätt. I Mälaren är vattentempen runt 13 grader nu, varje fall där jag fiskar vid Strängnäs. Så vid kusten kan jag tänka mig att det kan va något kallare :-)
    Bombarda och fluga är aldrig fel, Norsliknande streamers är aldrig fel :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
      Guiderna omkring Stockholm har börjat guida på HÖ så tiden är nog helt rätt. I Mälaren är vattentempen runt 13 grader nu, varje fall där jag fiskar vid Strängnäs. Så vid kusten kan jag tänka mig att det kan va något kallare :-)
      Bombarda och fluga är aldrig fel, Norsliknande streamers är aldrig fel :-)
      Tackar för svar! Ja men då ska jag ta mig en tur imorgon.

Du råkar inte vara kunnig kring öringens livsstil? Undrar mest hur det kommer sig att det finns öring i havet nu istället för älvar/bäckar, leker de inte just nu? Är det så att mycket öring redan har lekt och nu återvänt till havet?

Mvh!

Kommentera

Hej.
        Att det finns en hel del öring I " kvar " i havet är inte så märkligt. De mindre öringarna så kallade grönländare är inte könsmogna och får ingen lekdräkt. Sen finns det en del större blank öring som stannar i havet ( omblänkare ) som inte går i lek - varför vet jag inte , kanske ng med djupare kunskaper som kan svara. De som däremot skall upp i olika sorters vattendrag stora o små har en rejäl lekdräkt : slemmig kropp , stora mörkröda prickar , bronzefärgade ibland gulaktiga mot buken, hannarna sätter rejäl krok. Är det små vattendrag med låg vattenföring så kan de gå utanför mynningen o vänta på pålandsvind o högvatten. Att några redan skulle lekt o gått ut , det tror jag inte.
        I mina fisketrakter Skåne/västkusten så får vi lekfisk sk besor från det fisket öppnar 1/1 tills långt in i april och även maj.
        Ert fiske är väl öppet nu - så bara på dem men sätt gärna tillbaka , varsamt, fisk som skall upp o leka.
        Hoppas infon gav nån hjälp.
        Peter b

Kommentera

Korvspad
          Vet inte var du tänkt fiska men låter som ner mot Sörmjöle norrmjöle Hörnefors hållet..

Eftersom vi har våldsamt fina lekälvar och åar efter denna kust så finns det förbudsområden kring dessa.
          Fiskar själv lite längre söderut och här är det totalförbud inom ett vist område just nu. Dock tillåtet mellan mitten juni till mitten september.

Kolla med länstyrelsen inom vilket område du tänkt fiska.
          Sen hur detta följs rent allmänt finns det mer att önska.
          Mvh.

Kommentera

De flesta större havsöringar leker bara varannat år, enkelt räknat är hälften av de större kvar i havet. Brukar ha bra fiske på östkusten i november och december. När vattnet närmar sig 5 grader kommer havsöring in grunt och flugspö blir som mest effektivt.

Kommentera

Grymma svar från alla! Var precis dessa saker jag ville veta.

Najad Jag hade läst om förbud längre söder ut och på västkusten men hittade ganska dålig info om hur det är för oss på norra östsidan, detta var väldigt bra att veta. Ska kolla med dem!

Ännu ett par dumma frågor kanske men nu när tempen börja gå ner så inser jag ju att "havet" är varmare än vikarna(som kyls ner först), innebär det att man skall sikta på att fiska på lite djupare/öppnare vatten?

Som finafirren säger så kommer också öring in på grundare vatten vid 5 grader, hur kommer det sig?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
              0 svar
              106 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Mattiaslindahl  
              Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
              6 svar
              241 visningar
              0 gillar