Havsfiske med barnen. Tips önskas! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsfiske med barnen. Tips önskas!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsfiske med barnen. Tips önskas!

Hej!

Om vädret tillåter så skall jag och barnen ut för lite havsfiske kommande vecka. Min plan är att få makrill men det viktigaste är bara att det är relativt enkelt & att barnen iaf får något på kroken så de får känna det lyckoruset när det rycker i linan.

Min båt har jag aldrig haft i havet innan, men jag tycker att den är relativt stadig. Jag vill dock inte första gångerna gå ut för långt på havet och har fått tips på följande position:

Där bekanta har sett folk "stå" och dra makrill.

Jag skulle bli väldigt glad för tips ifrån fiskare som är ute på västkusten. Tror ni det finns möjlighet att få något här? Jag vet att vi är lite sent ute för makrill, men vad tror ni, finns det möjlighet eller skall vi sikta på något annat och isåfall var och hur?

jag vill inte gärna ligga nära passager där större båtar / färjor går utan där det kanske är lite lugnare.

Om vi skulle uppleva havets vågot för tuffa för vår båt, har ni något tips på vart vi kan vända in mot land för att kanske hitta något annat fiske? Som sagt, det viktigaste är bara att vi har chans på att få något. Inte att det skall vara massor, eller någon speciellt art för äta eller liknande. Jag vill bara att barnen skall få fisk.

Tack!

Jag fick makrill ifrån land senast igår så den är kvar.

Platsen är säker bra. Vilken metod har ni tänkt er?
    Om du är orolig för sjön och vill gå längre in så kan ni alltid ta med några wobblers och skeddrag och köra enkel trolling. Se till att hålla er utanför tremeterskurvan. Ha med måttband ifall någon öring smäller på.

Kommentera

Ifall vi går efter makrill så tänkte vi pilk alt dörj. Men om havet lever för mycket så tar vi väll även med lite spön för att kunna kasta närmre land. 3 meters regeln gällen enbart från fastlandet och inte kring varje grund/ö där vattnet är grundare än 3?

Du nämnde också en annan viktig sak där. Längden på öring. jag har ingen koll alls på vilka fiskar det finns bestämmelser på hur stora de måste vara. Finns det någonstans där jag kan läsa om det? Helst då relaterat till västkusten..

Tack för ditt svar!

Kommentera

Vilket djup vill man placera sig över för att få bra förutaättningar för makrill?

Kommentera

Ursprungligen postat av easyrider Visa inlägg
          Ifall vi går efter makrill så tänkte vi pilk alt dörj. Men om havet lever för mycket så tar vi väll även med lite spön för att kunna kasta närmre land. 3 meters regeln gällen enbart från fastlandet och inte kring varje grund/ö där vattnet är grundare än 3?

Du nämnde också en annan viktig sak där. Längden på öring. jag har ingen koll alls på vilka fiskar det finns bestämmelser på hur stora de måste vara. Finns det någonstans där jag kan läsa om det? Helst då relaterat till västkusten..

Tack för ditt svar!
          Jag har inte så bra koll på regeln för tremeterskurvan men här är information om alla mått https://www.lansstyrelsen.se/downloa...gler-havet.pdf

Kommentera

Man kan utgå från Björkö där det finns en bra men lite brant båtramp. Makrillen finns nästan överallt mellan kobbarna där, om den är där sas. Jag har oftast funnit makrillen på djup omkring 3-10 meter ute i frivatten sas. Men de kan gå väldigt bottennära med.

Det allra säkraste kortet jag vet med småbarn i båten och bra väder är grundet som utgör Hättebergets fyr. Gå bottennära med räka och Ni kommer få fisk. Det är strömt där väldigt ofta så man får ha lite tyngd på grejorna. Håll Er mellan pricken och fyren dvs precis vid pricken och driv direkt över själva grundet. Ej Norr om fyren för då förlorar Ni fiskedoningarna då botten är knökfull med bråte där. Fisken som är där är småtorsk, gylta och pigghaj någongång ibland.
            Det finns ju rätt så många grund därute som fungerar ung likadant men det är lite kul för barnen att man är så nära både prick och fyr.

Finns fler liknande platser men då jag haft barn med har jag åkt dit. Finns områden runt Stora pölsan med men de är inte lika säkra sas.
            __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
              Man kan utgå från Björkö där det finns en bra men lite brant båtramp. Makrillen finns nästan överallt mellan kobbarna där, om den är där sas. Jag har oftast funnit makrillen på djup omkring 3-10 meter ute i frivatten sas. Men de kan gå väldigt bottennära med.

Det allra säkraste kortet jag vet med småbarn i båten och bra väder är grundet som utgör Hättebergets fyr. Gå bottennära med räka och Ni kommer få fisk. Det är strömt där väldigt ofta så man får ha lite tyngd på grejorna. Håll Er mellan pricken och fyren dvs precis vid pricken och driv direkt över själva grundet. Ej Norr om fyren för då förlorar Ni fiskedoningarna då botten är knökfull med bråte där. Fisken som är där är småtorsk, gylta och pigghaj någongång ibland.
              Det finns ju rätt så många grund därute som fungerar ung likadant men det är lite kul för barnen att man är så nära både prick och fyr.

Finns fler liknande platser men då jag haft barn med har jag åkt dit. Finns områden runt Stora pölsan med men de är inte lika säkra sas.
              Stort tack för att du delade med dig av fiskespotsen!

Kommentera

Det är djupt ända intill fyren så man kan faktiskt tom ta på den. Men fiskegrejorna bör vara uppe om man är så nära:-)
                __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Oavsett vart du kommer ut så kan du kolla kring grundtoppar på sjökortet.
                  På med häckla och nån pilk längst ner, glid över och dunka i botten och veva upp och ner igen.
                  Brukar bli åtminstone lite småsej, och det är superkul för barnen.
                  Och har du tur kan det bli massa andra arter med.
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                  0 svar
                  106 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                  Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                  6 svar
                  241 visningar
                  0 gillar