Hur får man lättast fisk(vad som helst) från land i Varberg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur får man lättast fisk(vad som helst) från land i Varberg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur får man lättast fisk(vad som helst) från land i Varberg?

Jag och familjen kommer spendera en del tid i Varberg i sommar och min son(och jag) vill testa att fiska i havet. Vi brukar roa oss med att meta vitfisk hemma. Framförallt för sonen är det viktiga att det nappar mycket och man lätt får fisk. Vad som kommer upp spelar ingen roll.
    Min fråga är därför vad är västkustens motsvarighet till att meta vitfisk med deg? Fokus på lättillgängligt och många napp.

Snultror brukar finnas nästan överallt, flötmeta med strandsnäcka på kroken.

Kommentera

Håller med föregående talare! Stensnultror och ibland skärsnultror brukar gå hyfsat lätt att hitta om man fiskar stenpiren i nån hamn.

Kommentera

Undvik stensnultror de är satans avkomma... Om ni vill ha garanterade napp är de dock mycket pålitligare än vitfisk i sötvatten. Räcker att släpa ner ett bete där det är stenigt så kommer det börja rycka i spötoppen direkt. Jag hatar dock de små jävlarna. Men om man har lite tålamod och ett lite tåligare bete kan man vänta ut stensnultrehuggen och hoppas på att det kommer en skärsnultra eller berggylta och hugger istället. Jag skulle rekommendera att fiska med riktigt lätt utrustning och riggar med små krokar. och beten funkar både naturliga beten som strandsnäcka eller räka eller "konstgjorda" som gulp eller isome. Om du vill ha mer tips angående landfiske med lätt utrustning i havet så rekommenderar jag gruppen Light Rock Fishing Sverige på facebook. När det gäller fiskeställen i Varberg är längst ut på piren vid fästningen ett bra ställe att stå, satsa på utsidan.

Kommentera

Köp stagg lr använd sillstrimla så kan du få öring, makrill å näbbgädda plus annat kul.

Kommentera

Ursprungligen postat av crowax Visa inlägg
            Om du vill ha mer tips angående landfiske med lätt utrustning i havet så rekommenderar jag gruppen Light Rock Fishing Sverige på facebook. När det gäller fiskeställen i Varberg är längst ut på piren vid fästningen ett bra ställe att stå, satsa på utsidan.
            Läste lite och kollade film om LRF, verkar riktigt roligt och exakt vad vi är ute efter. Har lätt utrustning till abborre så den biten är löst. Vet du om det är värt besväret och kostnaden att beställa Isome på nätet eller kan jag lika gärna ta Wermz från Fladen?
            I några brittiska klipp jag kollade på verkade ju Marukyu Isome helt nödvändigt

Kommentera

Ursprungligen postat av Theodore Visa inlägg
              Läste lite och kollade film om LRF, verkar riktigt roligt och exakt vad vi är ute efter. Har lätt utrustning till abborre så den biten är löst. Vet du om det är värt besväret och kostnaden att beställa Isome på nätet eller kan jag lika gärna ta Wermz från Fladen?
              I några brittiska klipp jag kollade på verkade ju Marukyu Isome helt nödvändigt
              LRF är grymt roligt! Isome är rätt överlägsen wermz som man funka på några arter har för mig att det var sötvattensarter dock. Isome är väldigt allround medan Gulp sandworm är bättre på läppfiskarna. Isome är rätt smidig att köpa på ebay av en kroat (se länk). https://www.ebay.co.uk/itm/253101359...QAAOSw5JJZjL8N

Kommentera

Har nu testat lite LRF i Läjet och Varbergs hamn. Helt klart är Isome fullständigt överlägsen Wermz. Mestadels är det snultror som krokats men även några smörbult och en skrubbskädda på ca 30cm längst in bland småbåtarna i fiskehamnen i Läjet.
                Kommer garanterat bli fler fiskedagar i sommar.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                0 svar
                106 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                6 svar
                239 visningar
                0 gillar