Hur fiskar man havsöring på bästa sätt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiskar man havsöring på bästa sätt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur fiskar man havsöring på bästa sätt?

Tjena!

Jag vill börja fiska havsöring. Och jag fiskar i Värmdö. Ingen som har något fiskeställe att tipsa om där?

Sen undrar jag vad som är bäst för havsöring fiske.
    - Väderförhållanden? Vilken vindriktning?
    - Ska man fiska med drag eller räka eller mask?
    - Vilket djup?
    - Vilka drag?
    - Någon viss teknik?
    - På morgonen, kvällen? Soligt? Molnigt?
    - Södervändna vikar?

Pålandsvind, spinnstopp, grunda vikar och uddar med stenar. Det är det viktigaste enligt mig. Jag fiskar med skeddrag/kustwobbler. Dragen får gärna väga runt 20 gram så de kastar bra men inte sjunker som stenar vid spinnstopp på grunt vatten.

Kommentera

Hittar du platser likt ovan som håller något högre temp än vattnet runt ikring har du guldläge. Kan röra sig om bara så lite som 0,5-1grad varmare för att fisken ska ställa sig där.

Kommentera

Havsöringsfiske är svårt att avhandla med några korta rader. Så här på förvåren söker jag gärna i sydvända vatten där solen värmer på i mindre fjärdar och vikar. Börja här om du inte redan gjort det https://www.fiskesnack.com/forum/lok...fr%C3%A5n-land

https://www.google.se/search?client=...fiske%2Bstockh olm&oq=havs%C3%B6ringsfiske%2Bstockholm&gs_lcp=ChN tb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwEAMyBAgAEB4yBAgAEB4yBQgAE M0CMgUIABDNAjoECAAQRzoCCCk6BAgAEA1QpIsBWNy4AWCkvAF oAHABeACAAX2IAYkLkgEEMTEuNZgBAKABAcgBCMABAQ&sclien t=mobile-gws-wiz-serp
        Senast ändrad av anteman; 2021-03-03, 01:22.

Kommentera

3 viktigaste tipsen är : TID , TID o TID.
          Peter b

Kommentera

Om öringen väl är på plats brukar det inte vara svårt att få den intresserad, det svåra är att hitta den platsen. Ganska ofta kan man se vak och havsöringar som är aktiva skyggar inte om man kastar på vaket utan den smäller i regel på direkt.

Kommentera

Ursprungligen postat av emilmar2009 Visa inlägg
              Tjena!

Jag vill börja fiska havsöring. Och jag fiskar i Värmdö. Ingen som har något fiskeställe att tipsa om där?

Sen undrar jag vad som är bäst för havsöring fiske.
              - Väderförhållanden? Vilken vindriktning?
              - Ska man fiska med drag eller räka eller mask?
              - Vilket djup?
              - Vilka drag?
              - Någon viss teknik?
              - På morgonen, kvällen? Soligt? Molnigt?
              - Södervändna vikar?
              -----------------------------------------------------------------------

Hej Emil;

Jag fiskade ofta efter Havsöring i Stockholms skärgård förr tillsammans med Johan Abelsson, Birger Kvarnälv och Paul "Palle" Sandberg...

Skickligast och mest erfaren av alla Havsöringsfiskare var och är Johan Abelsson "Abel Fishing" ...

Mina tre största Havsöringar fångade jag den 16 november 1983 när jag fiskade vid Utö, Ornö och Långbäling tillsammans med Johan Abelsson. Vi fiskade mellan kl. 8.00 och 16.30. På min favoritwobbler Bomber B15A-XSIO "Fegisen" fångade jag 3 st Havsöringar på 6,2 kg, 8,3 kg samt 9,2 kg (Personligt Rekord). Det var halvmåne och blåste 10 - 12 m/sek nordvästlig vind. Vattenståndet var högt och +5 dm och ytvattentemperaturen +4 gr.C. Det var soligt med lätta moln och -2 - -5 gr. C i luften. Johan fick en 6 kg Havsöring samt två hugg på en Rapala Black Silver. Den största Havsöringen högg utanför Utö...

Ur min Fiskejournal:
              Datum: Onsdagen 16/11 1983.
              Fisketid: 8.00 - 16.30.
              Fiskeplatser: Utö, Ornö, Långbäling.
              Bete: Bomber B15AXSIO (3 - 2 hugg).
              Antal: 3 st Havsöringar.
              Högsta vikt: 9,2 kilo.
              Mellanvikt: 8,3 kilo.
              Lägsta vikt: 6,2 kilo.
              Månstånd: Dag 13 av 30.
              Vindriktning: NV 10 - 12 m/sek.
              Vattenstånd: Högt +5 dm.
              Vattentemperatur: +4 gr.C.
              Fångstdjup: 1 - 2 meter.
              Diverse anteckningar: Soligt och lätta moln. -2 - -5 gr. C i luften. Mina Havsöringar vägde 9,2 kg, 8,3 kg och 6,2 kg.
              Johan fick en 6 kg Havsöring samt två hugg på en Rapala Black Silver. Den största Havsöringen högg utanför Utö. Rekordfisk.
              ----------------------------------------------------------------------------
              Datum: Lördagen 19/11 1983.
              Fisketid: 9.00 - 15.10.
              Fiskeplatser: Utö, Ornö.
              Bete: Bomber B15AXSIO.
              Antal: 2 st Havsöringar.
              Vikter: 6,3 och 5,2 kilo.
              Månstånd: Dag 16 av 30.
              Vindriktning: SV 15 - 18 m/sek.
              Vattenstånd: Högt +1 dm.
              Vattentemperatur: +3gr.C.
              Diverse anteckningar. Mulet hela dagen. Teodor Dalensson fick en 6,8 kg Havsöring samt ett hugg på Bomber B15AXSIO. Johan Abelsson fick en 7,5 kilos Havsöring på Rapala Black Silver. Det var så hård sjöhävning att både Johan och Tedde mådde illa i båten på hemfärden.
              .............................................

Allmänt:
              Tidigt på våren hittade vi Havsöringarna långt in i grunda havsvikar och lite senare runt uddar och vid steniga stränder...

Silverblanka skeddrag kan fresta de flesta Havsöringar till hugg... http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm ...

Old Firehand
              Leif Engström

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

-----------------------------------------------------------------------

Hej Emil;

Jag fiskade ofta efter Havsöring i Stockholms skärgård förr tillsammans med Johan Abelsson, Birger Kvarnälv och Paul "Palle" Sandberg...

Skickligast och mest erfaren av alla Havsöringsfiskare var och är Johan Abelsson "Abel Fishing" ...

Mina tre största Havsöringar fångade jag den 16 november 1983 när jag fiskade vid Utö, Ornö och Långbäling tillsammans med Johan Abelsson. Vi fiskade mellan kl. 8.00 och 16.30. På min favoritwobbler Bomber B15A-XSIO "Fegisen" fångade jag 3 st Havsöringar på 6,2 kg, 8,3 kg samt 9,2 kg (Personligt Rekord). Det var halvmåne och blåste 10 - 12 m/sek nordvästlig vind. Vattenståndet var högt och +5 dm och ytvattentemperaturen +4 gr.C. Det var soligt med lätta moln och -2 - -5 gr. C i luften. Johan fick en 6 kg Havsöring samt två hugg på en Rapala Black Silver. Den största Havsöringen högg utanför Utö...

Ur min Fiskejournal:
                Datum: Onsdagen 16/11 1983.
                Fisketid: 8.00 - 16.30.
                Fiskeplatser: Utö, Ornö, Långbäling.
                Bete: Bomber B15AXSIO (3 - 2 hugg).
                Antal: 3 st Havsöringar.
                Högsta vikt: 9,2 kilo.
                Mellanvikt: 8,3 kilo.
                Lägsta vikt: 6,2 kilo.
                Månstånd: Dag 13 av 30.
                Vindriktning: NV 10 - 12 m/sek.
                Vattenstånd: Högt +5 dm.
                Vattentemperatur: +4 gr.C.
                Diverse anteckningar: Soligt och lätta moln. -2 - -5 gr. C i luften. Mina Havsöringar vägde 9,2 kg, 8,3 kg och 6,2 kg.
                Johan fick en 6 kg Havsöring samt två hugg på en Rapala Black Silver. Den största Havsöringen högg utanför Utö. Rekordfisk.
                ----------------------------------------------------------------------------
                Datum: Lördagen 19/11 1983.
                Fisketid: 9.00 - 15.10.
                Fiskeplatser: Utö, Ornö.
                Bete: Bomber B15AXSIO.
                Antal: 2 st Havsöringar.
                Vikter: 6,3 och 5,2 kilo.
                Månstånd: Dag 16 av 30.
                Vindriktning: SV 15 - 18 m/sek.
                Vattenstånd: Högt +1 dm.
                Vattentemperatur: +3gr.C.
                Diverse anteckningar. Mulet hela dagen. Teodor Dalensson fick en 6,8 kg Havsöring samt ett hugg på Bomber B15AXSIO. Johan Abelsson fick en 7,5 kilos Havsöring på Rapala Black Silver. Det var så hård sjöhävning att både Johan och Tedde mådde illa i båten på hemfärden.
                .............................................

Allmänt:
                Tidigt på våren hittade vi Havsöringarna långt in i grunda havsvikar och lite senare runt uddar och vid steniga stränder...

Silverblanka skeddrag kan fresta de flesta Havsöringar till hugg... http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm ...

Old Firehand
                Leif Engström

Tack för roligt och inspirerande svar
                Inga dåliga havsöringar du verkar ha hittat!

Jag har ingen båt för tillfället så blir svårt att fiska i dessa vikar runt Utö och Nämdö. Men man får väl införskaffa sig det. Eller ta en tur med bilen över och promenera längst stränderna.

Inget tips kring värmdö trakterna?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                0 svar
                106 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                6 svar
                241 visningar
                0 gillar