Hej allihopa! Så några vänner och jag åker på en djuphavsbåt nästa vecka. Vi åker utanför Oregon-kusten för en halv dags fiskeresa. Nu har vi alla gjort en hel del fiske men vi har någonsin varit ute på havet, vi är helt nya för havet och för denna typ av fiske. Min fråga till er alla är vilka råd som ni kan göra resan trevligare? Saker vi borde ta med oss, råd som det kan vara bra att veta i förväg? Tack på förhand för all hjälp du kan ge!usps tracking
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Råd om djuphavsfiske
Collapse
X
-
Vet inte om Ni får samma upplevelse men jag fiskade i Miami. Precis ALLT kostade extra på den båten. Nu menar jag verkligen allt. Vatten, bete, macka, extra spön utöver vad båten riggat upp. Osv... Vart ändå en kul händelse sas. Tom fisken vi fick kostade pengar om vi ville ha med någon till lokala haket för grillning efteråt.
Tipset blir väl att kolla lite extra vad Ni faktiskt betalt för och kanske parera lite så man inte känner sig liiiite blåst sas.__________________________________________________ _____________________________
Covfefe
-
Se till att vara i fysiskt bra skick, sjösjuka på havet är betydligt lättare att drabbas av, ha med sjösjuke piller & något att små äta på så ni har bra med energi.
Var till Norge för 2 år sedan för första gången, något som jag hade dålig koll på det var hur mkt det kan gunga & hur viktigt det var med energi, för när energin börjar tryta då går det fort att bli sjösjuk.
Kommentera
-
Kom på en annan sak också. Valet av fiskesätt.
Ni skall ju vara ute en halvdag. Det kan se fräckt ut att se en kille få en tonfisk eller svärdfiske eller något liknande då man sitter fastspänd i en stol på akterdäck. Men sanningen är att det är rätt speciellt och att inte få något på en lååång stund är inte ovanligt.
Vet kaptenen om någon bra fiskeplats kan det vara betydligt roligare att satsa den halvdagen på jiggning eller liknande fiskesätt. det finns så många olika rätt stora firrar "over there" som för oss är kul att få de med. Man får ju dessutom mycket mer fisk i allmänhet på det sättet.
Åkte med en båt utanför CapVerde en gång på trollling. Var dock inte ensam på den båten. Vi var tre fiskare. Och valt fiskesätt var trolling efter tonfisk. Gick hela förmiddagen utan ett enda napp och på eftermiddagen fick vi tre stycken lämpligt nog så vi fick ivf dragit en firre var. Det är nog min sista gång jag kommer satsa på det. För tråkigt helt enkelt för mig. Det kostar ju faktiskt också en hel del.__________________________________________________ _____________________________
Covfefe
Kommentera
-
Ni kan ju även meta med sill- el. makrillfilé el. vad det nu finns för färsk fisk där att få tag på. Ni kan ju fiska betesfisken själva o filea och skära till lagom strimlor för kroken och ett lagom tungt sänke. Ni måste fråga skepparen vilket som är bäst.Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
-
Ursprungligen postat av holden Visa inläggLuktar robot om den här TS.
Läser man frågorna så misstänker åtminstone jag att det är någon typ av smartare "bottar" som samlar in information och automatgenererar frågor utifrån det.
Språket och stavningen är ofta riktigt krattig och ofta finns det inget riktigt sammanhang i frågan.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
|
0 svar
106 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-08-04, 20:54 | ||
Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52