Behöver allmänna råd. Nybörjare havsfiske norska fjordar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver allmänna råd. Nybörjare havsfiske norska fjordar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver allmänna råd. Nybörjare havsfiske norska fjordar.

Jag är nybörjare på havsfiske. Har endast kastat i olika norska fjordar från strandkanten och då med mina laxspön. Nu tänkt börja fiska med mindre båt i norska fjordar (efter COVID19) och då främst efter torsk och sej och plattfisk (inte medvetet Kveit fiske). Behöver då hjälp med följande;

Fråga 1: Duger min fiskerulle Penn Slammer 560 för havsfiske från båt?

Fråga 2: Lämpligt fiskespö till min Slammer 560 om jag fiskar inne i norska fjordar. Ett bra och trevligt spö. Vad kan ni rekommendera?

Fråga 3: Tänkt sätta på ca 300 - 400 meter flätlina med diameter på ca. 0,28 - 0,31 på rullen (så mycket som går på spolen). Ge mig ditt råd på lämpligt linmärke på flätlina som inte kostar skjortan.

Fråga 4: Vad ska jag sätta på för beten som nybörjare för att kunna få fisk? (torsk, sej, plattfisk m.m.). Ge mig ett par grundtips på bra beten och fiskesätt för allmänt havsfiske i norsk fjord.

Fråga 5: Val av fiskeplats i fjorden. Önskar endast åka ut med mindre båt med 10 hk motor ca 10-15 minuter därifrån jag bor (alltså kvar inne i själva fjorden). Ge mig råd hur jag ska tänka när jag ska fiska.

Ursprungligen postat av hanzet Visa inlägg
    Jag är nybörjare på havsfiske. Har endast kastat i olika norska fjordar från strandkanten och då med mina laxspön. Nu tänkt börja fiska med mindre båt i norska fjordar (efter COVID19) och då främst efter torsk och sej och plattfisk (inte medvetet Kveit fiske). Behöver då hjälp med följande;

Fråga 1: Duger min fiskerulle Penn Slammer 560 för havsfiske från båt?

Fråga 2: Lämpligt fiskespö till min Slammer 560 om jag fiskar inne i norska fjordar. Ett bra och trevligt spö. Vad kan ni rekommendera?

Fråga 3: Tänkt sätta på ca 300 - 400 meter flätlina med diameter på ca. 0,28 - 0,31 på rullen (så mycket som går på spolen). Ge mig ditt råd på lämpligt linmärke på flätlina som inte kostar skjortan.

Fråga 4: Vad ska jag sätta på för beten som nybörjare för att kunna få fisk? (torsk, sej, plattfisk m.m.). Ge mig ett par grundtips på bra beten och fiskesätt för allmänt havsfiske i norsk fjord.

Fråga 5: Val av fiskeplats i fjorden. Önskar endast åka ut med mindre båt med 10 hk motor ca 10-15 minuter därifrån jag bor (alltså kvar inne i själva fjorden). Ge mig råd hur jag ska tänka när jag ska fiska.
    Var bor du mellan tummen och pekfingret och hur långt är du beredd på att åka? Norge har många bra fiskeplaster.
    Norska kusten är lång och många djupa fjordar.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Hej!
      Jag bor i Östersund och har relativt lätt att ta mig i området från i söder Möre Romsdal (Ånndalsnes) upp till Nordland (Bodö) i Norge och allt där emellan.

Kommentera

Ursprungligen postat av hanzet Visa inlägg
        Hej!
        Jag bor i Östersund och har relativt lätt att ta mig i området från i söder Möre Romsdal (Ånndalsnes) upp till Nordland (Bodö) i Norge och allt där emellan.
        Ok! Nere i Romsdal regnar det ju en hel del. Har en bekant som bor där men bra fiske. Däremellan vet jag inte så mycket mer än Saltströmmen i Bodö är det bra fiske. Själv har jag varit i trakterna runt Haugesund ett par resor samt uppe i Harstad flera resor och haft kanonfiske men detta var på 70-talets mitt fram till -82. Jag blev bekant med flera där uppe så jag behövde aldrig fundera på vars jag skulle åka och fiska utan det visst mina bekantar.

Utrustningen får andra svara på för jag hade enbart Ambassadeurrullar 10000 CA o en 30 samt lämpliga spön och lina till detta.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Önskar svar på mina fem frågor i min inledning till detta ämne. Önskar svar från någon som är insatt i havsfiske och kan ge mig grundläggande råd enligt mina frågor. Just nu behöver jag inte svar var jag kan fiska. Känner till Norge ganska bra efter mina 40-45 år som laxfiskare. Men kan inget om havsfiske från båt i en norsk fjord.

Kommentera

1. Ja

2. Ron Thompson Steelhead Iconic Boat haspelspö 6,1 fot 30-50 eller 20-30 kan räcka också om du inte ska fiska jättetunga pilkar/jiggar.

3. Strike Wire Multi Color X8. 0,32mm/25kg - 275m eller liknande, det finns ju en uppsjö. Du säger ju själv vilken dimension och längd du behöver. Kolla runt på de vanliga fiskebutikerna.

4. Själv fiskar jag ofta downsize beten och fått väldigt bra på dessa, både flundra torsk och sej. Savage Gear Sand eel 100g och 150g är en stor favorit. Om du fiskar djupare än 30m eller när det driftar kör lite tyngre rör-pilkar, kanske med upphängare. Själv kör jag aldrig upphängare pga all småsej. Annars funkar ju alla typer av gädd-jiggar med en rejäl jiggskalle och kanske en stinger-krok. Men tänk på att rör-pilkarna ofta har stora trekrokar och väldigt ofta är fiskarna felkrokade, i buken och utsida skallen. Upplever att jiggfiske nästan alltid krokar insida munnen.

5. Antar att du ska fiska med ekolod och plotter. Leta av alla grund i fjorden, då fisken ofta står i stim och brukar vara lätta att lokalisera med ekolod. Alternativt utstickande uddar under vattnet om du förstår vad jag menar.. när tidvattnet pressas över utstickande grunda uddar och grund gärna i närhet till större djup så skapas mycket turbulens i vattnet som ofta håller jagande fisk. Bäst fiske är det när det går från ebb till flod. Testa även att fiska av sandbottnade vikar ända in mot 7-8 meters djup.
            Senast ändrad av kablars; 2020-06-29, 18:29.

Kommentera

Fråga 3. Daiwa j-braid x8 är ju en riktigt trevlig lina som inte kostar multum. Finns väl som bytar färg var 10e meter om jag inte minns fel.

Fråga 4. Ett par pilkar med olika vikt så du kan fiska både grunt och djupt med mycke ström. Från 80-300g täcker ju rätt mycke. Ett gäng olika häcklor och upphängare / gummimackar. Då kan du fånga det mesta.
              Till plattfisken finns ju speciella tackel. Finns ju att köpa färdiga för småpengar om man inte vill knyta själv. Bete till mete efter plattis är ju mest räka i norge. En bit makrill eller sillfile funkar också. På plattistackel kan du ju dessutom få en massa annat än just plattisar.

Fråga 5. Beror ju helt på va du vill gånga för dagen.
              Plattisar tex kan du söka på sandbottnar med tillgång till musselbottnar och djupare områden i närheten.
              Mellan 8-20m. Men ingen regel utan undantag. Både djupare och grundare funkar.
              Torsk och sej hittar du nog oftast lite djupare.
              Mycke beror ju på fjorden med.. Vissa fjordar e ju 200-400m djupa bara ett stenkast från land..

Kommentera

Kan själv tycka att flätlinor upp mot 0,3 är alldeles för mycket för den typen av fiske. Själv föredrar jag så tunt som möjligt pga av strömmarna i de djupa vatten du kommer vara i. Tjocka linor kräver tunga beten eller sänken som bara går illa åt fiskeupplevelsen.

Linor i den tjockleken har väl en brottgräns omkring trettio kg? Omkring 0,20 borde räcka långt och gör att allt blir mycket enklare. Strömmen ställer till det för oss och då måste vi damma på 2-300Grams beten/sänken(eller ännu tyngre) där det oftast inte egentligen behövs.

Men det är ju självklart inte ämnat åt en mastodont hälleflundra då. Men det är bara mina tankar om den typen av fiske.

Svarade på din rubrik TS. Inte på dina mer specifika frågor.
                __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Tack för alla svar. Alla råd jag kan få avseende grunder havsfiske är positivt.

Kommentera

Läste vad ni angivit. Ni nämner då ekolod. Är det ett måste och vilket ekolod bör jag i så fall köpa som nybörjare?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    107 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    247 visningar
                    0 gillar