Behöver allmänna råd. Nybörjare havsfiske norska fjordar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver allmänna råd. Nybörjare havsfiske norska fjordar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver allmänna råd. Nybörjare havsfiske norska fjordar.

Jag är nybörjare på havsfiske. Har endast kastat i olika norska fjordar från strandkanten och då med mina laxspön. Nu tänkt börja fiska med mindre båt i norska fjordar (efter COVID19) och då främst efter torsk och sej och plattfisk (inte medvetet Kveit fiske). Behöver då hjälp med följande;

Fråga 1: Duger min fiskerulle Penn Slammer 560 för havsfiske från båt?

Fråga 2: Lämpligt fiskespö till min Slammer 560 om jag fiskar inne i norska fjordar. Ett bra och trevligt spö. Vad kan ni rekommendera?

Fråga 3: Tänkt sätta på ca 300 - 400 meter flätlina med diameter på ca. 0,28 - 0,31 på rullen (så mycket som går på spolen). Ge mig ditt råd på lämpligt linmärke på flätlina som inte kostar skjortan.

Fråga 4: Vad ska jag sätta på för beten som nybörjare för att kunna få fisk? (torsk, sej, plattfisk m.m.). Ge mig ett par grundtips på bra beten och fiskesätt för allmänt havsfiske i norsk fjord.

Fråga 5: Val av fiskeplats i fjorden. Önskar endast åka ut med mindre båt med 10 hk motor ca 10-15 minuter därifrån jag bor (alltså kvar inne i själva fjorden). Ge mig råd hur jag ska tänka när jag ska fiska.

Ursprungligen postat av hanzet Visa inlägg
    Jag är nybörjare på havsfiske. Har endast kastat i olika norska fjordar från strandkanten och då med mina laxspön. Nu tänkt börja fiska med mindre båt i norska fjordar (efter COVID19) och då främst efter torsk och sej och plattfisk (inte medvetet Kveit fiske). Behöver då hjälp med följande;

Fråga 1: Duger min fiskerulle Penn Slammer 560 för havsfiske från båt?

Fråga 2: Lämpligt fiskespö till min Slammer 560 om jag fiskar inne i norska fjordar. Ett bra och trevligt spö. Vad kan ni rekommendera?