Västkustöring - utrustning och beten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Västkustöring - utrustning och beten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Västkustöring - utrustning och beten?

Jag undrar om det är någon som vill dela med sig av lite tips på beten som brukar fungera bra på havsöring på västkusten?
    Gärna tips om det varierar över säsongen också.

Och vad brukar ni använda för utrustning? Havsöringen på västkusten är väl i regel lite mindre så då kanske lite lättare utrustning är intressant?

Området jag tänker på är kring Göteborg och uppåt bohuskusten.

Vet att jag kommer att gå emot gängse trend inom fiskevärlden och redskapstillverkarna nu, men havsöring är havsöring vart den än lever!.
    Ett 8-9 fots spö, kastvikt 10-20/30gr och en haspelrulle i 2500strl och några skeddrag så är du hemma!

Här ska du få länkar till några filmer som du kan lära dig mkt av.
    Havsöringens Hemligheter 7:https://youtu.be/Z1RXOW3Zjkg
    Havsöringens Hemligheter 8:https://youtu.be/2MqAXu2jXEY

Ha så kul!

Kommentera

Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
      Jag undrar om det är någon som vill dela med sig av lite tips på beten som brukar fungera bra på havsöring på västkusten?
      Gärna tips om det varierar över säsongen också.

Och vad brukar ni använda för utrustning? Havsöringen på västkusten är väl i regel lite mindre så då kanske lite lättare utrustning är intressant?

Området jag tänker på är kring Göteborg och uppåt bohuskusten.
      ------------------------------------------------------------------------

Hej Okoun;

Med Smoltti skeddrag har du ett fångstsäkert skeddrag gällande Västkustens Havsöringar...https://www.google.com/search?q=Smol...hrome&ie=UTF-8 ...
      Ditt nästa steg blir att fiska vid rätt tider och att hitta ett antal fångstsäkra platser att testa dina nya drag på...

Old Firehand
      Leif Engström

Kommentera

Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg
        Vet att jag kommer att gå emot gängse trend inom fiskevärlden och redskapstillverkarna nu, men havsöring är havsöring vart den än lever!.
        Ett 8-9 fots spö, kastvikt 10-20/30gr och en haspelrulle i 2500strl och några skeddrag så är du hemma!

Här ska du få länkar till några filmer som du kan lära dig mkt av.
        Havsöringens Hemligheter 7:https://youtu.be/Z1RXOW3Zjkg
        Havsöringens Hemligheter 8:https://youtu.be/2MqAXu2jXEY

Ha så kul!
        Ja men då är jag kanska hemma på utrustningfronten då.
        Tack för filmerna! Jag har även beställt boken "Den store boken om havsöringsfiske.

Jag har ju haft lite framgång med havsöringen men inte fått någon godkänd ännu. Och kontakterna jag haft med fisken har varit mer tur än kunskap än så länge.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

------------------------------------------------------------------------

Hej Okoun;

Med Smoltti skeddrag har du ett fångstsäkert skeddrag gällande Västkustens Havsöringar...https://www.google.com/search?q=Smol...hrome&ie=UTF-8 ...
          Ditt nästa steg blir att fiska vid rätt tider och att hitta ett antal fångstsäkra platser att testa dina nya drag på...

Old Firehand
          Leif Engström
          Tack för tipset!
          Jag har några som ser ut som Smoltti fast ifrån fladen liggandes. Hade även på en havsöring på ett av dom under förra året.

Kommentera

Hej.
            Om du har möjlighet så rigga 2 spön . Ett med drag/genomlöpare och ett med bombarda o fluga . Växla mellan spöna efter ett antal kast , så märker du vilken metod som är hetast för dagen.
            Generellt så brukar dobb O fluga va lite hetare när vattnet är kallt och drag bättre när vattentempen stigit en bit över tvåsiffrigt och Salmo Trutta jagar tobis o sill.
            Peter b

Kommentera

Ja men då är jag kanska hemma på utrustningfronten då.
              Tack för filmerna! Jag har även beställt boken "Den store boken om havsöringsfiske.

Jag har ju haft lite framgång med havsöringen men inte fått någon godkänd ännu. Och kontakterna jag haft med fisken har varit mer tur än kunskap än så länge.
              Sitt bara inte å göra ner dig för mycket i teori bara, det är ute på fältet du lär dig ..ju mer tid draget har i vattnet desto större är chansen till hugg!

Det är inte svårare med havsöring än med abborre egentligen, det handlar om att kunna förstå hur den lever och rör sig vid olika årstider/temperaturer. Vet du det kan du hitta fisken året om. Är det sen jagande fisk du hittat klipper den det som kommer framför näsan på den...spelar sällan ngn större roll vad det är.

Nu under sommaren har du störst chans att komma åt öringen vid gryning/skymning, fisken är i helt makalös kondition under Juli/Augusti och stridbar som få. Ytgående lite mer bäriga drag typ kustwobbler (gärna svarta) eller bombarda och stora mörka flugor typ Sunray Shadow/ Zonker och liknande brukar funka bra. Sök vid områden som har nära till djupare vatten, typ strömsatta sund, kobbar och klippor osv.

Ni har ju även en annan både delikatess och fighter där nere också som gärna stryker i havsöringens spår...makrillen!.
              Så även om du bommar öringen så har du ju chans på den. Fan bodde jag där nere skulle jag fiska för jämnan .

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
                Hej.
                Om du har möjlighet så rigga 2 spön . Ett med drag/genomlöpare och ett med bombarda o fluga . Växla mellan spöna efter ett antal kast , så märker du vilken metod som är hetast för dagen.
                Generellt så brukar dobb O fluga va lite hetare när vattnet är kallt och drag bättre när vattentempen stigit en bit över tvåsiffrigt och Salmo Trutta jagar tobis o sill.
                Peter b
                Det är ett bra tips, tack för det!
                Jag har frågat efter lite tips i en utav dom lokala butikerna vad som verkar gå bäst nu och det verkar som sill står på menyn nu.

Kommentera

Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg

Sitt bara inte å göra ner dig för mycket i teori bara, det är ute på fältet du lär dig ..ju mer tid draget har i vattnet desto större är chansen till hugg!

Det är inte svårare med havsöring än med abborre egentligen, det handlar om att kunna förstå hur den lever och rör sig vid olika årstider/temperaturer. Vet du det kan du hitta fisken året om. Är det sen jagande fisk du hittat klipper den det som kommer framför näsan på den...spelar sällan ngn större roll vad det är.

Nu under sommaren har du störst chans att komma åt öringen vid gryning/skymning, fisken är i helt makalös kondition under Juli/Augusti och stridbar som få. Ytgående lite mer bäriga drag typ kustwobbler (gärna svarta) eller bombarda och stora mörka flugor typ Sunray Shadow/ Zonker och liknande brukar funka bra. Sök vid områden som har nära till djupare vatten, typ strömsatta sund, kobbar och klippor osv.

Ni har ju även en annan både delikatess och fighter där nere också som gärna stryker i havsöringens spår...makrillen!.
                  Så även om du bommar öringen så har du ju chans på den. Fan bodde jag där nere skulle jag fiska för jämnan .
                  Jag försöker få en liten grund så jag inte är helt fel ute när jag är ute och försöker.

Har märkt det där att jag varit dålig på att nyttja närheten till havet och mest fiskat i insjö. Så jag har lite att ta igen. Men det har dykt upp en del kul saker som torsk och näbbgädda men ingen makrill ännu. Näbbgäddan var inte helt tokig som matfisk tyckte jag.

Kommentera

Jag försöker få en liten grund så jag inte är helt fel ute när jag är ute och försöker.

Har märkt det där att jag varit dålig på att nyttja närheten till havet och mest fiskat i insjö. Så jag har lite att ta igen. Men det har dykt upp en del kul saker som torsk och näbbgädda men ingen makrill ännu. Näbbgäddan var inte helt tokig som matfisk tyckte jag.
                    Nej det sägs att näbbgädda ska vara god rökt iaf..och jag har inget anledning att tvivla på det. Vanlig gädda är riktigt gott det också även om jag själv hatar att få den på kroken...men har den liks tagit så händer det att den blir filéad

Ut och nöt bara, ta med dig redigt med matsäck och se inte bara läroperioden som väntan på fisk utan balsam för själen!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    107 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    247 visningar
                    0 gillar