Havsfiske på våren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsfiske på våren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsfiske på våren

Jag är rätt ny på havsfiske i yttre skärgården och har ingen erfarenhet att fiska på våren. Båten kom i sjön en månad tidigare än vanligt, tack vare sommartemperaturer i påskas.
    Så i lördags tog jag en tur till vattnen ca 5 sjömil nordväst om Måseskär med stora förhoppningar. Djupare vatten ger säkert en del tänkte jag glatt och la mig över ett grund på 85 meter med omkringliggande havsbotten på 100 meter. Havsfiskeboken kallar stället för Knallberget. Låg där tre- fyra timmar och testade torskjigg, samt paternoster med makrillfile. Solen sken och brisen på 3 m/s kom från norr och strömmen från söder flöt på som vanligt. Jag njöt av den första turen på sjön, men inte en enda liten darrning på flätlinan. Sommarfisket brukar snabbt ge resultat, så jag blev ändå lite besviken…

Nån som vill komma med ett råd om vårfisket på kusten? Ska man ligga grundare eller ge sig till tåls och vänta på varmare vatten?

Låg du mitt på toppen? Sidorna brukar väl kunna ge mest när man fiskar grundtoppar.. I många fall sidan med lä för strömmen.

Kommentera

Det var blandat, men mest på toppen om jag ska vara ärlig. Bra tips! Det tar jag till mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Slanten Visa inlägg
        Det var blandat, men mest på toppen om jag ska vara ärlig. Bra tips! Det tar jag till mig.
        Sen är ju ekolod ett härligt skvallerfönster till om nån är hemma. Annars är det bara att flytta sig.
        Har inte varit där upp men på många andra ställen i ytterskärgården i GBG.
        Slutade fiska helt dock då det är alldeles för lite fisk tyvärr.
        Sen är det ju inte så stor skillnad på vattentemp på 85m oavsett säsong
        Snarare livscykelbaserat skulle jag bedöma.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Det finns ett känt ställe som heter 10-gradarn utanför Bohuskusten som har gett många stora fiskar både på pilk och bottenmete.
          Är det något som du känner till? Jag har bara läst om det i sportfiskarnas storfiskeregistrering.
          https://www.google.com/search?q=10+g...00GhlHCQzFTPEM
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Det är nog ett rätt ok ställe.
            Men typ 40-50 distans och >200mdjup är väl kanske inte stället man tar en liten fisketripp till med en vanlig svenssonbåt
            Senast ändrad av Bowen; 2020-05-04, 20:11.
            &

-Okänd

Kommentera

Hehe, det får nog förbli en dröm att ta sig till 10-gradaren med min lilla 18 fots båt...

Ska dock hålla lite bättre koll på ekolodet efter fisk-eko. Så det tipset tar jag till mig.

Kommentera

Hehe, det får nog förbli en dröm att ta sig till 10-gradaren med min lilla 18 fots båt...

Ska dock hålla lite bättre koll på ekolodet efter fisk-eko. Så det tipset tar jag till mig.
                Det kan vara svårt att se så mycket om du har hela 85m kolumnen i ekolodsfönstret, men stim osv borde du se.
                Försök att lösa lite om ekolod om du känner att du behöver det, det ger en del mer och du kan använda det mycket mer.
                Bo halls havsfiskebok är ganska bra och berättar en hel del.
                Även Lilla Mys blogg kan du leta upp.
                Lycka till!

Har du en Lowranceplotter kan jag sen skicka en mass positioner till dig som du kan testa med.
                &

-Okänd

Kommentera

Jag brukar ligga på 40 meter i vanliga fall och då använder jag lodet tillsammans med gps:en i första hand till att se att jag ligger på grundet. Har inte riktigt lärt mig att leta fisk ännu...
                  Tack för lästipsen! De ska kollas upp.

Du har redan skickat mig en packe med positioner förra året och nu väntar jag på att mitt enkla Garmin-lod ska gå sönder... så jag kan köpa ett Lowrance istället.

Kommentera

Jag brukar ligga på 40 meter i vanliga fall och då använder jag lodet tillsammans med gps:en i första hand till att se att jag ligger på grundet. Har inte riktigt lärt mig att leta fisk ännu...
                    Tack för lästipsen! De ska kollas upp.

Du har redan skickat mig en packe med positioner förra året och nu väntar jag på att mitt enkla Garmin-lod ska gå sönder... så jag kan köpa ett Lowrance istället.
                    Där ser man, vad bra!
                    &

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    106 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    241 visningar
                    0 gillar