Havsöringsfiske i södra sverige - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsfiske i södra sverige

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöringsfiske i södra sverige

Tjena!
    Nybliven fisketok här, som vill prova på havsöringsfiske.
    Jag och en kompis tänkte planera en dags fiske under våren, där vi ska fiska havsöring från land.
    Vi utgår från Växjö och har ungefär lika långt till Kalmar, Malmö och Halmstad. Líte närmare till Kalmar då förstås.
    Vi har lite koll på utrustning och beten, däremot behöver vi tips på platser som är heta.
    Har hittat en del på nätet, men det är rätt gamla länkar så jag vet inte hur aktuellt det är.
    Därför kollar jag med er!

Sen en annan grej!
    Man behöver säkert vadare till detta?
    Min kompis har vadare, men jag behöver köpa in.

Vad sjutton ska man köpa som instegsmodell? Jag är väl inne på andasvadare, men är rädd att det blir sjukt kallt.
    Om jag köper andasvadare, vilken storlek ska man ha?
    Jag är rätt stor, har typ 36/36 i jeans. Eller c58 i arbetsbrallor.
    186 lång och rätt grov. 43 i skor.
    Jag gissar att man bör ta i för att få plats med kläder under, eller är det inräknat i storlekarna?

Jag vore hemskt tacksam för svar då jag är i köptagen nu.
    Bör tilläggas att jag inte vet hur mycket de kommer att användas. Kanske lite, kanske jäkligt mycket

På facebook e där en del havsöringgrupper. In där o spana.
    Vissa kör neopren när det är kallt och andas när det är varmare. Smaksak.
    Betydligt fler fördelar med andas. Blir inte kallare än neopren med bra kläder under. Smidigare och skönare. Och när du går upp ur vattnet kan du vänta ett par min o sen sätta dig rätt i bilen med vadare på då dom torkar toksnabbt.
    Neopren blir o ta av o på var gång du ska byta ställe eller så.
    Ang storlek så finns bara ett sätt.. Prova i butik om det ska bli hundra. Annars leta upp storlekstabeller för de märket du kollar på. Skor e ganska samma där. Tänk på att du ska ha både raggisar o allt för o slippa frysa om fötterna. Så storlek på skor blir ofta lite större än man har i vanliga fall.

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
      På facebook e där en del havsöringgrupper. In där o spana.
      Vissa kör neopren när det är kallt och andas när det är varmare. Smaksak.
      Betydligt fler fördelar med andas. Blir inte kallare än neopren med bra kläder under. Smidigare och skönare. Och när du går upp ur vattnet kan du vänta ett par min o sen sätta dig rätt i bilen med vadare på då dom torkar toksnabbt.
      Neopren blir o ta av o på var gång du ska byta ställe eller så.
      Ang storlek så finns bara ett sätt.. Prova i butik om det ska bli hundra. Annars leta upp storlekstabeller för de märket du kollar på. Skor e ganska samma där. Tänk på att du ska ha både raggisar o allt för o slippa frysa om fötterna. Så storlek på skor blir ofta lite större än man har i vanliga fall.
      Låter bra det med andasvadare.
      En fråga, om jag köper andasvadare i en något större storlek (för att kunna ha ordentligt med kläder under, tänker mig ett ullunderställ och sen ett i fleece eller kanske mjukisbrallor) kan man då kanske även använda dom under varmare tider i båten om vädret är dåligt? Vid regn å så.

Kommentera

Självklart... bara att vända ut och in på dom för att vädra bort pungsvetten som har runnit utmed benen sen ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Självklart... bara att vända ut och in på dom för att vädra bort pungsvetten som har runnit utmed benen sen ;-)
          Ischa!
          Är det så illa?

Kommentera

Min röst på ett par neoprenvadare med fast stövel och filtsula!

+
            Priset för neopren, ca 700-1500 kr, får du inga pålitliga andasvadare+ kängor för.
            Varmare, mer isolering och att slippa snörning på en vadarkänga ger bättre cirkulation till fötterna (där man ofta börjar frysa först)
            Hållbarhet

-
            andas inte men inget jag upplever som jobbigt om man klär sig enl lagerprincip under vadarna. Faktum är att det alltid är gott att hoppa ur vadarna efter en fiskedag oavsett om de ”andas” eller ej
            kan vara sisådär med uppbyggnaden på stöveln, ta med en vettig innersula/inlägg och prova med den och tjocka ullstrumpor i

Skitfiske!

Kommentera

Hej.
              Platser : hela sträckan från Mölle och söderut fram till 31/3 sen öppnar det norr om Kullens spets. Fluga - dobb o fluga effektivt tidigt på säsong , dessutom fiskas många sträckor på väldigt grunda ytor , kan va struligt med drag/genomlöpare. Kolla Google Maps så får du bra tips.
              I år har fisket varit strålande för mig så här långt , det har blivit hela 20 pass o gott om fisk.
              Jag kör andningsvadare o känger oversize sen flera år. Ullstrumpor dubbla och fiberpälslångkallinger funkar kanon. I år har tempen knappast varit under fem grader.
              Fiska gärna i tuff pålandsvind om vattnet är ok.
              Peter b

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
              0 svar
              106 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Mattiaslindahl  
              Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
              6 svar
              241 visningar
              0 gillar