"Surf fishing" på Svenska kusten, vad kan man förvänta sig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Surf fishing" på Svenska kusten, vad kan man förvänta sig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• "Surf fishing" på Svenska kusten, vad kan man förvänta sig?

Nu när havsöringsperioden är över tänkte jag testa lite nya grejer. Har kollat en del på på folk som strandfiskar i USA med bottenmete (ofta paster noster). Vad kan man egentligen förvänta sig om man skulle göra detta i Sverige? Lite mer specifikt i Halmstadtrakten. Skulle gissa på plattfiskar, men finns det några fler arter som föredrar strandbottnar så här års?

Hoppas någon med lite erfarenhet kan dela med sig! Tackar för svar.

Hej.
    Tror tyvärr att chansen är rätt liten att få ngt annat än skrubba sandskädda o i bästa fall nån rödspätta. Chansen att få en torsk numera är så mycket lägre/mindre än att få en öring. Förr va Laholmsbukten en fantastisk lokal med stor artrikedom Jag som fick min " fiskeutbildning "under 60 o 70 talet hade förmånen att få stora torskar , rejäla ålar , vitling , bleka , sej,rödspättor även andra plattor. Under 80 talet skedde en klar försämring , mot slutet av 90 talet var den kustnära torsken borta. Och även makrillen försvann under antal år men har återvänt. För en 5-6 år sen skapades förhoppningar , stim av sej men framförallt större torsk dök upp på senvåren o försommaren mest från båt och en bit ut men även en hel del från land. Those were the Days.
    Hoppas du inte ser mig som domedags ivrare.
    Ut o prova och motbevisa mig gärna - testa gärna med flera olika sorters agn : sandorm, räka o sill.
    Hör gärna av dig med resultat - Hur det än gått och vilka lokaler du testat , Det är ju min hemmaplan , kär hårt.
    Peter b

Kommentera

Jag har kört lite grann både på västkusten i Sverige och även i Danmark som har lite liknande förhållanden. Mestadels för att testa grejorna inför fisket i Spanien.

När jag körde vid östra stranden samt några andra ställen upp mot Tylösand vid Halmstad så fick jag enbart plattfisk samt även några ålar som bifångst. Nu har ju jag rätt kraftiga spön och använder sänken på upp mot 200 gram så det fisket var inte så jättespännande. Man märker knappt nappen och det blir ju inte så mycket fight under drillningen. Men som träning på fiskesättet var det ju kalasbra då det finns mycket utrymme att öva kast på osv.

En mäktig känsla när betet singlar ut över 100 meter. Dock är det lite trickigt att få betet på rätt plats så jag använder en multifärgad lina som har markering varje meter samt byter färg var 10:e meter. På så vis kan man ha koll på att man ligger på ungefär samma ställe om man använder mäsk och eventuell feeder.

Surf-fisket är ganska stort i England så på engelska siter och facebookgrupper finns rätt mycket info. Fast det vore så klart kul att ha diskussionen här på Fiskesnack också. Finns lite äldre trådar om det om du letar lite. Sök på "surfcasting" och "beachcasting" här i forumet så borde du hitta en del info.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Får tyvärr hålla med föregående skribenter. Tyvärr är våra vatten så totalt sönderfiskade och missköta att satsa på riktat surfcasting efter tex torsk, sej eller ål är tyvärr att glömma.
        Har gjort en del försök på Skånes västkust men tyvärr inget vidare resultat. Tror man har bäst utdelning genom att satsa på spinnfiske efter havsöring, makrill och näbbgädda om man vill ha lite chans på fångst.
        Tragiskt att det ska vara så här när man ser vilken artrikedom andra länders kuster har att erbjuda...

Kommentera

Ta en tur till Öland...

Kommentera

Makrill och sej från Ölandskusten? Aldrig hört om innan...

Kommentera

I utgångspunkt kan du få det som finns i vattnet där du fiskar. Ska väl va ganska bra med div. plattfisk längs med kusten. I Öresund så simmar det väl en del torsk också nuförtiden. Havsöring kommer som regel också om du fiskar med långa makrillstrimlor/tobis/småsill.
              Om du knyter tackel med clip-up så kastar du längre.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
              0 svar
              106 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Mattiaslindahl  
              Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
              6 svar
              241 visningar
              0 gillar