Aldrig havsfiskat innan, fråga angåede pilkar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aldrig havsfiskat innan, fråga angåede pilkar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Aldrig havsfiskat innan, fråga angåede pilkar

Hej! Ny medlem här och dessutom relativt ny fiskare. Har kollat runt i forumet men inte hittat något inlägg som gett svar på min fråga. Har fiskat en del i sjöar innan efter abborre och gädda, men när det gäller havsfisket kan jag absolut ingenting .

Jag tänkte ge mig ut nu i dagarna för att pröva lite havsfiske (främst näbbgädda & makrill, om möjligt) från kusten. Har varit och köpt några skeddrag till näbbgädda, skeddrag har jag använt innan och antar att det är samma metod som det är i sjöar. Men har även köpt lite utrustning för att försöka få upp makrill, däribland häcklor och en pilk "Haken" från Fladen fishing som killen på fiskekompaniet var bra för makrill.

Nu, efter massa text, kommer frågan: Hur använder man en pilk från ex. en pir/hamn/kust...? Fiskar med en teknik likt jiggar, alltså med ryck och spinnstopp, eller är det som på en turfiskebåt där man endast fiskar vertikalt, alltså rycker upp och ner i vertikalled och ingen rörelse alls i horisontalled?

Ursäkta för väggen av text och tack för alla svar!

Hej !
    Du kastar ut och låter det sjunka en stund sedan rycker du in och låter det sjunka igen sen vevar du in lös linan som blir
    och gör sam igen så fort sätter du hela tiden

Kommentera

Jag tycker det blir jobbigt i längden att stå och rycka med en häckla när jag fiskar makrill så jag brukar meta dom istället.
      Har ett kast-flöte 20-30 gr och agnar med räka eller sill-bitar.

Om horngädda hjälper det om man vevar in snabbt dom brukar gå brukar gå i ytan, men ingen regel utan undantag.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
      0 svar
      106 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
      6 svar
      241 visningar
      0 gillar