Havsvattenivåns inverkan på havsöringsfiske vid kusten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsvattenivåns inverkan på havsöringsfiske vid kusten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsvattenivåns inverkan på havsöringsfiske vid kusten

Holmsund är den mätstation som är närmast mina kustöringslokaler; https://www.smhi.se/vadret/hav-och-k...=holmsund_sjov

Vad ska man räkna med att vattennivån har för inverkan på framgångspotentialen?

Jag har fiskat kustöring sen augusti 2016, men det är först i år som jag börjat studera havsvattennivåprognoser efter att tidigare ha sett att vattennivån varit galet låg(-37cm vid mätstationen som lägst).

I morse var jag ute två timmar, +20cm kl6 när jag började, steg till +23cm när jag packade ihop. Inga i hugg, i övrigt goda förhållanden såvitt jag begriper(vind från syd, 6 grader i vattnet).

Är det dåligt med både för högt och för lågt? Vad bör i sådana fall betraktas som för "för högt" respektive "för lågt"?

Eftersom det är fiske i Kvarken så är tidvatten inte en faktor(har för mig att det skiljer kanske 1-2cm mellan ebb och flod i mina krokar).
    All you need is Lubb.

Det brukar anses att högvatten är det som gäller generellt men jag tror det beror på var man fiskar.
    Många ståndplatser torrläggs vid lågt vatten, men för säkerhets skull skippa aldrig fisket om du kan ta dig ut.. Haft bra fiske i lågvatten, stiltje mm, men det ska ju inte gå att fiska hö då

Intressant tråd

Ska tillägga att det varit båtfiske oftast för min del

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
      Holmsund är den mätstation som är närmast mina kustöringslokaler; https://www.smhi.se/vadret/hav-och-k...=holmsund_sjov

Vad ska man räkna med att vattennivån har för inverkan på framgångspotentialen?

Jag har fiskat kustöring sen augusti 2016, men det är först i år som jag börjat studera havsvattennivåprognoser efter att tidigare ha sett att vattennivån varit galet låg(-37cm vid mätstationen som lägst).

I morse var jag ute två timmar, +20cm kl6 när jag började, steg till +23cm när jag packade ihop. Inga i hugg, i övrigt goda förhållanden såvitt jag begriper(vind från syd, 6 grader i vattnet).

Är det dåligt med både för högt och för lågt? Vad bör i sådana fall betraktas som för "för högt" respektive "för lågt"?

Eftersom det är fiske i Kvarken så är tidvatten inte en faktor(har för mig att det skiljer kanske 1-2cm mellan ebb och flod i mina krokar).
      .................................................. .................................................. .................................................. .........

Hej Usling;

Med Kustöring antar jag att du menar Havsöring som jag själv fiskat sedan slutet av 1950-talet..

När vattennivån sjunker tvingas Havsöringen ofta ut på lite djupare vatten för att kunna jaga och leta efter mat....

För att du själv ska ha framgång och lyckas vid ditt Havsöringsfiske. bör du memorera och skriva ner i din egen fiskejournal var Havsöringen hugger vid olika vattenstånd, vattentemperaturer, vindriktningar, tider på dygnet och årstider...

Glöm inte att skriva upp vilka beten du fångar dina Havsöringar på....

Old Firehand
      Leif Engström

.................................................. .................................................. .........................
      Polisman Alf Lundin visar här ett svenskt sportfiskerekord, en 14,73 kilos havsöring fångad på BOMBER 15APBO utanför Gålö i Stockholms skärgård.

Kommentera

Håller med båda föregående. Hade jag begripit bättre hade jag fört fiskedagbok. Olika ställen lirar olika när förutsättningarna ändras. Men först: här på västkusten räknar "man" med att så länge vattentemp är under 8 grader fiskar man helst i grunda sydvända vikar där vattentemp är högre. Vattentermometer är en bra grej. När temp är 8 grader börjar fisken spridas ut... Högt vatten är bättre än lågt. Vet ej om det finns övre gräns. Jag t r o r det finns nedre gräns vid 10-15 cm under normalvattenstånd på mina ställen. Det är iaf inte kört bara för att man ligger under normalvattenstånd. Rörelse i vattnet sätter fart på fisken. Tidvattenrörelse eller vind/vågor. Janne Johansson skriver i sin gamla bok om havsöringsfiske att han har haft bäst fiske vid fallande vatten. Jag har inte koll på detaljerna här riktigt mer än att rörelse är bra. Bleke brukar vara svårt. Men visst. Är det mörkt så underlättar det ju
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ett annat enkelt svar från mig är att jag kollar tidvattnet först. Är det lågvatten fiskar jag inte. Men börjar bli sugen på att försöka knäcka koden. Sjunklina på djupare ställen kunde vara ngt kanske? (Kör mest flugfiske bara för att det är roligare)
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Nu skrev jag vad jag t r o r att jag har fattat. Är helt säker på att peter b och m thors är mycket duktigare än jag. Hoppas de hittar tråden så vi kan få facit.

Kommentera

Att tajma när det stiger eller sjunker som mest brukar vara en bra grej. Perioderna då tidvattnet är mer eller mindre stilla är sällan lika bra.

Kommentera

Old Firehand bidrar med ett väldigt viktigt tips här, gör en fiskejournal. Har själv en och kan se när det varit bra fiske och vilka platser. Det tar många fiskepass innan man "knäckt koden" men lite mer generella tips baserade på mina erfarenheter från västkusten;

- När lågvattnet är som lägst, dåligt fiske (på gränsen till obefintligt).
                - Stigande tidvatten, generellt bra fiske men kan bli super bra fiske om det är 1. Rätt tid på dygnet 2. Rätt tid på månaden 3. Rätt temperatur 4. Rätt plats.
                - Vattentemperatur och hastighet, kall fisk är långsam, lagom varm fisk är snabb, för varm fisk är på djupet. Beteshastighet, betestyngd (el. fluglina) och plats anpassas därefter.
                - Fiskens mat (kanske specifikt för västkusten), vad äter havsöringen den tid på året du fiskar? På västkusten finns det tider då fisken kan vara väldigt selektiv, typ borstmask, små räkor (hade turen att kunna spana på en stor havsöring som bara åt små kräftdjur i en hamn i över en timme, inte en enda fluga funkade den gången), sill, tobis och annan betesfisk.
                - Lär känna ditt vatten. Spana efter aktivitet (där fisk bryter ytan eller du kan se fisk), det är extra bra om det inte blåser så du kan se vad som händer i vattnet. Många av mina hotspots är ett resultat av flera fiskepass där man sett att det alltid är aktivitet på dessa platser. Lägg till då eftertanken om vad det är för plats och leta efter liknande platser.

/J

Kommentera

Bra tråd , kul att jag får förtroendet att komma med
                  " facit".
                  Alla har rätt om det nu finns ett rätt , i sina spaningar så här långt.
                  Jag har tidigare lagt lite energi på högt eller lågt vatten eftersom jag fiskar så mycket jag kan och inte kan påverka ovanstående förhållanden. Har däremot börjat bry mig mer om det. I Öresund där jag fiskar mycket under kallvattenfisket 1/1 -30/3 kan det variera massor under ett fiske pass. Vissa fiskare går upp när vattnet faller o kliver i när det stiger. Kan va ett sätt o spara energi , inte säkert att alla öringar läst tabellen över vattenstånd så då är det " dumt " o va på land. Har märkt att det händer en del vid förändring - måste inte vara stigande. Fisken blir mer aktiv. Extremt högt och lågt eller stiltje tycker jag är svårast. Men i mina trakter kan ex en rejäl ostan va positivt efter några dar med pålandsvind o vice versa.
                  Fiskedagbok är för mig ett måste , går tillbaka ett otal gånger varje säsong och tittar hur det såg ut åren innan under samma period. Det finns mönster som jag drar nytta av och som gjort att jag fått öring som jag annars kanske missat. Men för mig är den största tjusningen att hur mycket erfarenhet o kunskap vi än tar åt oss så är det ingen given , tur är det , manual att följa. Delar gärna med mig om ngn vill eller tror att jag har ngt o komma med. Hoppas jag inte blev för långrandig , det går o prata fiske speciellt efter öring i spaltmeter.
                  Må väl - Peter b

Kommentera

Fyller på med lite info.
                    Gör inte som alla andra då kopierar du bara ett redan känt beteende. Fiska på platser där ingen brukar fiska använd flugor beten som ingen annan gör , inte hela tiden men då o då. Kanske kommer du på ngt som ingen annan hade koll på.
                    Träffar en hel del flugbindare som kan snöa in i detaljer . Ur ett binderisynsätt kan jag förstå det men ur fiskerisynsätt ställer jag mig mycket tveksam.
                    Min erfarenhet och gissning är aTT när fisken inte nappar så är den inte inne i de flesta fall , framförallt vid fiske i kallt vatten.Jag kan ha nött en yta ngn timme utan ett känn kommit tillbaka och fått flera fiskar på samma lokal tror inte de kommit på att det är dags att hugga utan fisken har kommit in lika snabbt som den kom kan det upphöra. Enstaka gånger kan den rata vissa beten flugor. Att påstå att en viss fluga är svaret tror jag är svårt att bevisa. Då måste du ha fiskat massor av gånger vid olika förhållanden tidpunkter årstider m.m och bytt till flera olika flugor och kommit fram till denna fluga ger så mycket mer. I likhet med mig tror jag att de flesta fiskar med ett bete fluga som man tror på och fått fisk på . Svårt o få på de flugor som aldrig lämnat asken.
                    Ex när den rosa pattegrisen kom o tog fisk så skulle alla köra den el liknande. Klart att den tog fisk det var ju den som de flesta använder.
                    Har alltid blivit brydd när folk blixtsnabbt frågar vilken fluga jag har om jag fått en fisk. Brukar svara tror inte det spelar så stor roll bara du har grejerna i sjön så ordnar det sig nog. Pratar havet vet att det kan ha stor betydelse i mindre strömmande vatten o sjöar.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    107 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    247 visningar
                    0 gillar