Fisketekniker för näbbgädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisketekniker för näbbgädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tillbaka till "gamla vanliga" stället vid piren igår (trots allt enda stället jag faktiskt sett fisk) och igår hade jag inte mindre än två napp, men det rörde sig om någon sekund de var på bara - jag känner att det är fisk, drar till med ett mothugg, men sen är de borta. Den ena av dem hoppade dock i ytan som en galning långt efteråt, verkade precis som den inte fattat att kroken lossnat!

Min krokningsprocent är alltså noll hittills, och då det i snitt går rätt många timmar mellan varje napp känns det som att jag måste optimera mina chanser.

Har bifogat en bild på vad jag fiskar med, har lite olika varianter.
    Ett drag med en liten länk ner till trekroken.
    Ett "vanligt" drag.
    Och så en specialre, ett drag fast med en enkelkrok från en makrillhäckla.

Hittills har alla napp varit på det översta draget, så jag kan inte säga något om hur funktionen på de övriga är.

Har jag för stora krokar? För små?

Kommentera

Ta mindre trekrok och sylvassa, eller garn, ja faktiskt, det fastnar i näbbgäddans tänder
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Tackar för tipsen, har bytt till en mindre trekrok på ett av dragen samt beställt ett pack "Silkeskroken" - får se om det kan funka om inte annat.
        Tänkte på en annan sak, jag fiskar ju med en rätt så skarpt gulgrön flätlina (tycker det är så mycket bättre känsla med flätlina) - men bör man kanske köra med genomskinlig nylonlina? Är näbbgäddorna kinkiga med sådant, dvs. att de kan se linan och skygga för det?

Kommentera

Nej jag tvivlar på nåt skyggande. Men för ditt sinnes skull kan du ju köra en meter flourcarbon längst ner. Annars bara kör!
          &

-Okänd

Kommentera

" kanske vill du för mycket " , jag var ute i bagartid i går på nationaldan ( Tjuvahålan o Tyludden) och med undantag för första halvtimmen 04.30 - 05.00 då det var bellonefritt så efter fem så var det i stort sett kontakt på varenda kast. Som väl var så var det inte så många som bet sig fast.
            I tisdags gjorde jag debut för säsongen med fiske från sandstranden ut mot ett rev. Första kastet gav en öring på 40 och förhoppningarna steg.
            Tyvärr så vände vinden och blev allt svagare om det var anledningen till att hela horngäddearmadan dök upp vet jag inte men jag satte tillbaka 2 . Hade säkert 50 napp om det räcker , mer napp än rejäla hugg.
            Peter b

Kommentera

Trägen vinner! Äntligen hittade jag det vinnande konceptet! Då jag nått stadiet att "nu provar jag vad som helst" så beställde jag den speciella kroklösa varianten kallad "Silkeskroken" och bytte ut kroken på ett av mina drag mot denna lille garnstump eller vad man ska kalla det. Efter jobbet så åkte så ner till piren där jag nött snart 10 timmar innan, och det tog bara lite mer än fem minuter så hade jag landat min första näbbgädda! På ett kort fiskepass på knappt trekvart hann jag landa två stycken, tappa en under drillningen och ha ytterligare ett par hugg.
              Vet inte om det är just bytet av "krok" som gjorde den stora skillnaden (de kanske helt enkelt var mer på hugget idag) men det känns ändå som det bidrog. Särskilt om de näbbgäddor jag fick upp var rätt små så känns det som att risken att en vanlig krok missar "näbben" är väldigt hög.

Det må se lite våldsamt ut på bilden (ser ju ut som jag tänker knäcka nacken på den lille stackaren) men den sprattlade som en galning så man fick hålla hårt för att kunna ta en bild. Att trassla loss trådarna var inte så svårt som jag läst på andra ställen, så jag kunde återutsätta bägge fiskarna utan problem.

Så gött med lite framgång, och extra kul att jag verkade skåpa ut de där som stod och fiskade med det som traditionellt anses som "bästa" metoden, dvs. flötmete med sill, såg inte någon annan landa fisk överhuvud taget!
              Senast ändrad av Sdw; 2019-06-13, 21:22.

Kommentera

Vad vad det jag sa
                &

-Okänd

Kommentera

När jag fiskar näbbgädda så brukar jag oftast köra tobydrag. Tar bort originalkroken o sätter ett lekare i ringen istället. Sedan knyter jag en tafs i lekaret o sedan en trekrok i stl 12 i tafsen så kroken hamnar ca 10cm bakom draget. Kroken fastnar 9/10 ggr precis i mungipan.
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

"Högmod går före fall" som det så fint heter - var övertygad om att hittat det vinnande konceptet efter att ha landat mina första två fiskar, men efter det har det blivit tre bompass i rad nu, får inte ens några hugg längre.
                    Börjar misstänka att säsongen där man hittar dem nära land är slut, har läst att de vandrar ut på djupare vatten för att äta en tid efter leken, så det kan vara det som hänt nu.
                    Men nästa säsong ska jag minsann vara redo och köra hårt hela maj framförallt!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
                      "Högmod går före fall" som det så fint heter - var övertygad om att hittat det vinnande konceptet efter att ha landat mina första två fiskar, men efter det har det blivit tre bompass i rad nu, får inte ens några hugg längre.
                      Börjar misstänka att säsongen där man hittar dem nära land är slut, har läst att de vandrar ut på djupare vatten för att äta en tid efter leken, så det kan vara det som hänt nu.
                      Men nästa säsong ska jag minsann vara redo och köra hårt hela maj framförallt!
                      Efter ett par hundra stycken tröttnar du

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                      0 svar
                      106 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                      6 svar
                      238 visningar
                      0 gillar