Ursprungligen postat av Sdw
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fisketekniker för näbbgädda?
Collapse
X
-
-
När det liks finns en aktuell tråd om Näbbgädda passar jag på att ställa lite frågor. Första veckan i Juli blir det havsfiske i Åndalsnes, Norge. Mestadels blir det fiske från båt och vi kommer nog fiska på djupare än 100 meter den större delen av tiden. Dock så har jag sett att det fångats Näbbgädda i trakerna, och artjägare som man är så kommer en Näbbis på bara nåt hekto att få mig att jubla, eftersom det ger mig rätten att skriva upp en ny art på listan.
Tekniktipsen i denna tråd är trevliga, och som kustöringsfiskare har jag gott om lämpliga skeddrag för Näbbisar. Det jag undrar är vilka typer av miljöer och förhållanden jag ska leta efter för att maximera chansen på Näbbgädda. Vi kommer att bo på spottavstånd från vattnet, längst in i Isfjorden vid älven Isas mynning, och precis där är det grunt, sandbotten, men utifrån satellitbilderna rätt sparsamt med växtlighet, annat än allra närmast land. Kan det vara ett lämpligt ställe för Näbbgädda?All you need is Lubb.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Usling Visa inläggNär det liks finns en aktuell tråd om Näbbgädda passar jag på att ställa lite frågor. Första veckan i Juli blir det havsfiske i Åndalsnes, Norge. Mestadels blir det fiske från båt och vi kommer nog fiska på djupare än 100 meter den större delen av tiden. Dock så har jag sett att det fångats Näbbgädda i trakerna, och artjägare som man är så kommer en Näbbis på bara nåt hekto att få mig att jubla, eftersom det ger mig rätten att skriva upp en ny art på listan.
Tekniktipsen i denna tråd är trevliga, och som kustöringsfiskare har jag gott om lämpliga skeddrag för Näbbisar. Det jag undrar är vilka typer av miljöer och förhållanden jag ska leta efter för att maximera chansen på Näbbgädda. Vi kommer att bo på spottavstånd från vattnet, längst in i Isfjorden vid älven Isas mynning, och precis där är det grunt, sandbotten, men utifrån satellitbilderna rätt sparsamt med växtlighet, annat än allra närmast land. Kan det vara ett lämpligt ställe för Näbbgädda?
Kolla efter måsdyk (aldrig sett detta) och att det kokar av småfisk.
Horngäddan stryker längsmed kusten och letar fisk att äta, så de finns där betesfisken finns
Kommentera
-
Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
Jag hittade horngädda dom jagade på fröya, osäker på djupet, men var nog 15-20m djupt en bit från land.
Kolla efter måsdyk (aldrig sett detta) och att det kokar av småfisk.
Horngäddan stryker längsmed kusten och letar fisk att äta, så de finns där betesfisken finnsAll you need is Lubb.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sdw Visa inläggJag har fått för mig att jag ska försöka få en näbbgädda i år. Första och enda gången jag lyckats få en var för 30 år sedan, och då var den felkrokad i sidan...
Har läst en del på nätet givetvis och även fått lite privata tips på ställen här i närheten, men tänkte starta en diskussion om de rent fisketekniska bitarna.
Från vad jag läst är flötmete med sill kanske den enklaste/säkraste metoden att få fisk, men att behöva åka till affären och *köpa* fisk innan man ger sig ut går lite mot mina principer, samt att jag tycker det är roligare att få hugg medans man fiskar aktivt.
Så nästa alternativ är då att fiska med långsmala drag, ganska snabbt vevade nära ytan om jag förstått rätt. Sedan är det hur de ska vara tacklade?
En del sidor på nätet säger att man ska ha en länk från draget till trekroken så att den kommer en bit bakom, en del säger att man inte ska ha det så. Sedan har jag även fått tips om att använda enkelkrok istället för trekrok.
Här är ju två saker att ta i beaktande - dels vill man lyckas kroka fisken överhuvudtaget (inte lätt med den hårda näbben), men sen vill jag givetvis också kunna landa den utan att göra skada så att jag kan sätta tillbaka den.
Något som jag inte läst så mycket om men funderar på om det skulle fungera är trolling. Jag har sett det omnämnas av laxtrollare att de besväras av att de får på horngäddor istället, så det känns ju som det skulle kunna fungera.
Men frågan är vad man sa ha för utrustning då? Min far har en motorbåt, men vi har ju ingen direkt trolling-utrustning, utan det skulle väl mer bli någon sorts "bonnatrolling", dvs. man håller varsitt spö och kör helt enkelt.
Dock så tänker jag att även om man kör rätt sakta så kommer ju draget bara att studsa runt i ytan...
När jag deltog i Trolling Masters och trollade efter Lax i Hanöbukten hände det ibland att vi fick flera Näbbgäddor samtidigt på våra Northern KIng trollingdrag,,,,
När Näbbgäddorna högg blockerade de dragen och trasslade till de närmaste linorna bakom planerboardsen....
Old Firehand
Leif Engström
Senast ändrad av Old Firehand; 2019-05-14, 14:51.
Kommentera
-
Jag var ute och försökte få Hö igår men det ända som högg var dom gröna långa slemmiga sakerna som kallas horngädda, måste ha fått runt 50 st.. ( vitt snaps drag )Senast ändrad av jorgen.mansson; 2019-05-14, 14:24.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sdw Visa inläggKörde ett första försök efter jobbet idag, men inte tillstymmelse till liv. Kanske inte var rätt väder, det var ganska blåsigt och en del vågor.
Känslan var också att det här verkligen är som att hitta en nål i en höstack, stod där på en liten fläck på den över 1km långa piren och kastade, lyckades inte kasta särskilt långt heller, så ytan som täcktes av känns ju obefintligt liten jämfört med hur stort havet är. Räcker ju att näbbgäddorna simmar 50m längre ut så kommer de aldrig ens att se mitt drag...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
Intressant. Vad högg dom på? Kastpilk? Upphängare? Annat? Tänker mig att ett klassiskt havsöringsbete inte är nåt för såna djup.
låg och transporterade mig för att byta position, såg att det "kokade" i ytan, så jag ställde mig 15m bort och kastade mot det området i hopp om makrill, jagande storsej eller bleka. visade sig vara horngädda.
Detta var i nog i mitten av juli
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggJag var ute och försökte få Hö igår men det ända som högg var dom gröna långa slemmiga sakerna som kallas horngädda, måste ha fått runt 50 st.. ( vitt snaps drag )
Jag var ute vid gryningen denna morgonen och vevade hem två öringar, helt nöjd
- Gillar 1
Kommentera
-
Andra horngädde-passet avklarat, fortfarande ingen upp, men idag så hade jag minsann en på, och den hann göra ett hopp dessutom så jag kunde konstatera utan tvivel att det var en horngädda. Nu bär det av för att inhandla nya drag så att jag är säker på att krokarna är fabriksnya och vassa, sen blir det ett par timmar till av fiske i eftermiddag, får se om det bara var tur eller om man får en chans till att kroka!
Ursprungligen postat av ShoreSlowJigging Visa inlägg
Kustfiskarångest, drabbar oss alla vid något tillfälle. Jag fiskar mycket LRF, så djävla mycket vatten och bara 2cm Isome... Hur fan ska fisken hitta den?
Blev minst sagt förvånad när jag faktiskt fick napp till sist!Senast ändrad av Sdw; 2019-05-19, 17:27.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
|
0 svar
107 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-08-04, 20:54 | ||
Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52