Fisketekniker för näbbgädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisketekniker för näbbgädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fisketekniker för näbbgädda?

Jag har fått för mig att jag ska försöka få en näbbgädda i år. Första och enda gången jag lyckats få en var för 30 år sedan, och då var den felkrokad i sidan...

Har läst en del på nätet givetvis och även fått lite privata tips på ställen här i närheten, men tänkte starta en diskussion om de rent fisketekniska bitarna.

Från vad jag läst är flötmete med sill kanske den enklaste/säkraste metoden att få fisk, men att behöva åka till affären och *köpa* fisk innan man ger sig ut går lite mot mina principer, samt att jag tycker det är roligare att få hugg medans man fiskar aktivt.

Så nästa alternativ är då att fiska med långsmala drag, ganska snabbt vevade nära ytan om jag förstått rätt. Sedan är det hur de ska vara tacklade?
    En del sidor på nätet säger att man ska ha en länk från draget till trekroken så att den kommer en bit bakom, en del säger att man inte ska ha det så. Sedan har jag även fått tips om att använda enkelkrok istället för trekrok.
    Här är ju två saker att ta i beaktande - dels vill man lyckas kroka fisken överhuvudtaget (inte lätt med den hårda näbben), men sen vill jag givetvis också kunna landa den utan att göra skada så att jag kan sätta tillbaka den.

Något som jag inte läst så mycket om men funderar på om det skulle fungera är trolling. Jag har sett det omnämnas av laxtrollare att de besväras av att de får på horngäddor istället, så det känns ju som det skulle kunna fungera.
    Men frågan är vad man sa ha för utrustning då? Min far har en motorbåt, men vi har ju ingen direkt trolling-utrustning, utan det skulle väl mer bli någon sorts "bonnatrolling", dvs. man håller varsitt spö och kör helt enkelt.
    Dock så tänker jag att även om man kör rätt sakta så kommer ju draget bara att studsa runt i ytan...

Testa att fiska efter näbbgädda med ett haspelspö samt bombarda och fluga. Effektivt samt skonsamt för fisken.

Kommentera

Lite orange garn på en liten krok bakom ett blänke, eller bombarda eller som egen fluga med flugspö.
      Sen bara veva/dra hem snabbt ganska ytligt.
      Är dom där så får man massor.
      Ofta ett gissel när man vill ha Öring, då får man istället massa näbbisar Men dom är roliga med.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Är du på rätt plats vid rätt tillfälle så funkar vilket spö o rulle som helst ihop med ett mindre skeddrag, Toby tex.

Kommentera

Jag använder mig av havsöringsteknikerna fast med betydligt många fler ryck i spöt. Veva hem betet snabbt, spinnstopp, ryck i spöt. De hugger alltid vid spinnstoppen och rycken! En skitfisk för en havsöringsfiskare... Men men... En fisk är en fisk

Kommentera

Tack för alla tips! Är det några speciella väderförhållanden som är bra? Stilla eller blåsigt? Sol eller mulet?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
              Tack för alla tips! Är det några speciella väderförhållanden som är bra? Stilla eller blåsigt? Sol eller mulet?
              Dom brukar inte tycka om att simma mot strömmen eller i motvind, men oavsett finns dom där och hugger på nästan allt bara mängden som minskar något..

Kommentera

Hej , personligen gillar jag flötet - om du skall kroka med hög " träffprocent " så krävs ett aktivt fiske . Jag ser till o hålla sträck på linan hela tiden provocerar fisken genom att dra ner flötet med jämna mellanrum , hitta det rätta djupet och ha bra agn - lite som makrillfisket om än inte lika utstuderat.
                Dobb o fluga funkar bra , verkar som om de föredrar lite skrikigare flugor. Drag- tobis liknande, väldigt ofta följer de utan att ta , öka farten markant för att sen stoppa så brukar de ta. De största brukar komma tidigt inte alltid är de huggvilliga men nyfikna och det är då som jag brukar kroka dem
                Jag har inte testat men polarn har : att köra helt utan krok men med lingarn som de trasslar in tänderna i. Funkade bra sa polarn förutom att det var ett pyssel att lossa dem från garnet .
                Tänk om horngäddan haft en maxvikt av 3-4 kilo i våra vatten , min dröm , då hade det blivit åka av.
                Den finns på plats i Halmstadtrakten från april ( slutet ) till början oktober. Talrika i maj, juni o juli.
                Idag syntes de inte till.
                Peter b

Kommentera

Körde ett första försök efter jobbet idag, men inte tillstymmelse till liv. Kanske inte var rätt väder, det var ganska blåsigt och en del vågor.
                  Känslan var också att det här verkligen är som att hitta en nål i en höstack, stod där på en liten fläck på den över 1km långa piren och kastade, lyckades inte kasta särskilt långt heller, så ytan som täcktes av känns ju obefintligt liten jämfört med hur stort havet är. Räcker ju att näbbgäddorna simmar 50m längre ut så kommer de aldrig ens att se mitt drag...

Kommentera

Det brukar vara bäst att fiska efter dom när det har blåst mot land, om man inte har båt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    106 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    238 visningar
                    0 gillar